לקראת מאבק שליטה בכלל ביטוח? חברת הנדל"ן שמאתגרת את אקירוב

הממונה על שוק ההון עדיין לא השיב אם בכוונתו לאפשר לאלרוב של אקירוב שליטה בחברת הביטוח, אך אפשר לשלום ונטלה שי מדונה נדל"ן להגדיל את החזקותיהם מ-5% ל-10% מחברת הביטוח • עם זאת, ברקת אסר עליהם להתקשר עם בעלי היתרים אחרים להשגת גרעין שליטה

שלום שי, מנכ''ל חברת דונה / צילום: ליאור מזרחי
שלום שי, מנכ''ל חברת דונה / צילום: ליאור מזרחי

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, העניק אתמול (ג') לשלום שי ונטלה שי היתר להחזקת עד 10% מאמצעי השליטה בחברת כלל החזקות ובגופים המוסדיים הנשלטים על ידה (כלל ביטוח ). זאת כאשר ברקת נמצא בעיצומו שלה הליך בדיקה באשר לבקשתה של חברת נדל"ן אחרת, אלרוב  שבשליטת אלפרד אקירוב (80%), לרכוש את השליטה בכלל. אלרוב, המחזיקה ב-15% ממניות כלל, רוצה להכפיל את החזקותיה ולהיות בעלת השליטה בחברה.

דונה רכשה כמעט 5% ממניות כלל (הרף המותר הגבוה ביותר המותר ללא קבלת היתר מרשות שוק ההון וללא הפיכה לבעלת עניין), באמצע שנת 2020 בתמורה לכ-101 מיליון שקל. למעשה, היא רכשה את המניות מבעלת השליטה האחרונה שהייתה בחברת כלל, אי.די.בי במחיר של 30 שקל למניה, ומאז רשמה תשואה של יותר מ-180% על ההשקעה והחזקותיו בכלל שוות היום 286 מיליון שקל.

בדיווח של כלל לבורסה נכתב כי בין יתר תנאי ההיתר, נקבע כי שלום ונטלה שי, בעלי חברת הנדל"ן דונה, לא יערכו כל הסדר או הסכם עם צד שלישי הנוגע להחזקת אמצעי שליטה של בעלי ההיתר בחברה ובגופים המוסדיים הנשלטים על ידה, אלא באישור מראש ובכתב של הממונה.

כמו כן, בעלי ההיתר התחייבו בפני ברקת שלא לפעול לבד או ביחד עם אחרים באופן המייצר להם שליטה בחברה, וכן התחייבו שלא לפעול בשיתוף פעולה עם מחזיק אחר באמצעי שליטה בחברה בכל הקשור להצבעה על מינוי דירקטור או הפסקת כהונתו של דירקטור או כל עניין אחר שיובא להכרעת האסיפה הכללית.

ההיתר שנתן ברקת למשפחת שי מעניק להם יתרון במירוץ לרכישת מניות כלל על פני אלרוב, שעדיין מחכה כאמור לקבלת היתר שליטה בחברת הביטוח. לפני שבועות ספורים ספגה אלרוב מכה קשה בניסיונותיה לרכישה השליטה, כאשר ברקת הודיע לה כי אינו מאפשר לה לרכוש מניות מעבר ל-15% בהם היא מחזיקה, עד אשר הוא יתן לה אישור סופי לכך.