גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל לובינסקי: ההמתנה לרכב חשמלי מגיעה לשנה, ממליץ לממשלה לדחות את עליית המס

דני שביט מנכ"ל לובינסקי אמר בוועידת הרכב של גלובס כי בתקופה הקרובה "דה-פקטו לא ייכנסו הרבה רכבים לישראל, כי אין מלאי" ● עוד הוסיף שביט כי "כשהצרכן מגיע לרכוש רכב, הוא קודם כל שואל אם יש דגם חשמלי של הרכב שהוא ראה"

דני שביט, מנכ''ל לובינסקי, בוועידת הרכב של גלובס / צילום: איל יצהר
דני שביט, מנכ''ל לובינסקי, בוועידת הרכב של גלובס / צילום: איל יצהר

"המעבר לרכב חשמלי לא קורה בתוך חודש או חודשיים, אלא מדובר בתהליך של שלוש-חמש שנים" - כך פתח את דבריו דני שביט, מנכ"ל לובינסקי, בוועידת הרכב של גלובס. "לזכות רשות המסים שדיברו כאן קודם, אפשר להגיד שהם זיהו והציבו תוכנית לחמש שנים וקבעו בה שעד 2023 הרכב החשמלי אמור לקבל הטבה בשיעור המס המשולם וציפו שב-2021-2022 יגיעו יותר רכבים חשמליים ויפצו על זה".

אלא שהתרחיש הזה לא קרה בגלל סיבות שונות כמו מגפת הקורונה והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה. לדברי שביט, "הרכבים הוסטו לאירופה, והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה פגעה בניקל, שזו פלדה מאוד משמעותית בעולם הסוללות, שמיוצרת באוקראינה. העסק הזה בולם במיוחד את כניסת הרכב החשמלי למדינת ישראל".

לחברת לובינסקי יש 5 מותגי רכב בישראל: MG ו-4 מותגי רכב אירופאים. "בכל המותגים האלו, יש לנו 14 דגמי רכב חשמלי. אבל הכמויות שאנחנו מקבלים אלו כמויות מצומצמות. מי שמזמין רכב חשמלי סיני יחכה לרבעון הראשון של 2023 ובאירופאיות יחכה בין 3-4 חודשים", פירט.

כדי להבין את המצב בשוק, צריך להבין את שתי נקודות הליבה: מיסוי ותשתיות. אז ראשית, בעניין המיסוי, צפויה עלייה מ-10% מס ל-20% מס בשנת 2023, משמע הכפלת המס על הרכב החשמלי. שביט מסביר כי "דה-פקטו לא ייכנסו הרבה רכבים לישראל, כי אין מלאי. בנוסף, על רכב חשמלי כיום משלמים מכס של 17%, כי הסוללות מיוצרות במזרח. אני ממליץ למדינת ישראל לדחות את עליית המס כדי לאפשר כניסה של רכבים חשמליים הלאה". שביט מדגים ממדינות כמו צרפת, גרמניה ואיטליה שהן ערות לכך מעודדות את הכניסה לרכב החשמלי.

לעודד הקמת עמדות טעינה נוספות

לצד המיסוי, יש גם את עניין התשתיות. "הדבר הכי משמעותי כדי לספק את השירות המתאים זה התקנת עמדות טעינה מהירות. הרעיון הוא לא רק להטעין את הרכב בבית ולצאת לנסיעה, אלא שיהיו עמדות להארכת טווח בטעינת הרכב. בישראל יש כ-100 עמדות טעינה מהירות, צריך לעודד ולהוסיף את כמות העמדות", אמר.

שביט מתעכב על כך שבמדינות באירופה יהיו כל מיני מגבלות עתידיות והרכב החשמלי נכנס לשם. "לדוגמה בערים מעל ל-100 אלף תושבים, למרכזי הערים ייכנסו רק כלי רכב חשמליים. המגמה היא להוציא את כלי הרכב המזהמים ממרכזי הערים, כך ששם יהיו תחבורה ציבורית ורכבים חשמליים שיהיו שיתופיים", פירט. בישראל הוא אומר שיהיו פרויקטים מאוד מעניינים שייכנסו לשוק. בין אם נרצה בכך או לא, תל אביב הולכת לתקן מאוד נמוך של חנייה כך שלא תהיה אפשרות אחרת והמגמה הולכת לכיוון רכבים שיתופיים.

בישראל יש 56 מותגי רכב. עשרת המותגים המובילים שולטים ב-80% מהשוק. מבחינת הדרישה לרכבים חשמליים, כיום כולם מחפשים רכב חשמלי. שביט הסביר: "המצב כיום הוא הפוך ממה שהיה בעבר. כשהצרכן מגיע לרכוש רכב, הוא קודם כל שואל אם יש דגם חשמלי של הרכב שהוא ראה. זה תהליך שקורה מהר מאוד. אם יש יכולת ללקוח לרכוש רכב חשמלי, הוא יעדיף".

בתקופה האחרונה דווח על מחסור ברכבי יד שנייה. שביט הצביע על הבעיה שמתחילה ביד ראשונה: "ברגע שיש מחסור ביד ראשונה, המחסור הזה מתגלגל ליד השנייה. להערכתי בשוק חסרים 30-50 אלף כלי רכב, שאם היו מגיעים היינו מצליחים למלא את השוק. אבל זה יתגלגל לעליית המחירים ביד השנייה".

שביט לא רוצה לתת תחזית לחודשים הקרובים. "אחרי שנכשלתי בתחזיות בשנים האחרונות, לא חושב שנכון שאתן תחזית. עם זאת, אני מעריך שבשנה הקרובה לא תהיה התייצבות. מתי זה יקרה? גורמים גדולים ממני לא יודעים להגיד", חתם.

*** גילוי מלא: הוועידה בחסות לובינסקי ו-GOLDMAN CARS 

עוד כתבות

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו