גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנדל"ן לאורך הקו האדום: המחירים ביפו, בבת ים ובפתח תקווה עוד לא הגיעו לתקרה

המחירים בבנייני המגורים והמשרדים הסמוכים לקו האדום של הרכבת הקלה כבר עלו מאז תחילת העבודות, אבל בשוק מעריכים שבשתי הערים שבקצה הקו עוד יש לאן לעלות וכי שיפור הנגישות לאזורי תעסוקה יעודד את הנכונות להתגורר בשתי הערים

נסיעת המבחן של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. נעצר בפתח תקווה / צילום: איל יצהר
נסיעת המבחן של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. נעצר בפתח תקווה / צילום: איל יצהר

בחברת נת"ע ממשיכים להתחייב שהקו האדום של הרכבת הקלה ייפתח בחודש נובמבר הקרוב ויסיע 70 מיליון נוסעים בכל שנה. עוד לפני שהחלו החפירות למקטע התת-קרקעי שלו, שוק הנדל"ן התחיל להגיב לכלי התחבורה שיגביר את הנגישות לתוואי, שחלקו מבוקש מאוד כבר היום, ומאז המחירים בדיור ובשטחי מסחר ותעסוקה עלו משמעותית. האם הפוטנציאל כבר מוצה והמשקיעים איחרו את הרכבת, או שלאחר פתיחת הקו המחירים ימשיכו לטפס? ומה ההשלכות על המרחב הציבורי?

הקו תוכנן כעמוד השדרה של המערכת להסעת המונים במטרופולין: מהתחנה המרכזית בפתח תקווה, דרך בית החולים בילינסון, לאורך רחוב ז’בוטינסקי בבני ברק וברמת גן, משם סמוך לתחנת הרכבת סבידור מרכז, יעבור בדרך בגין וליד עזריאלי, משם ימשיך לדרום הקריה, מנשיה, שדרות ירושלים ביפו, ויסתיים בדרום העיר בת ים.

 

תועלות הרכבת הקלה בפיתוח העירוני ובהגברת הנגישות באות לידי ביטוי גם במחירי הנדל"ן. מומחים ומומחיות שדיברנו איתם טענו שהמחירים עלו באופן משמעותי לאורך הקו, אבל לא רק בגללו, אלא גם מכיוון שמדובר באזורי ביקוש ולנוכח העלייה הכללית במחירי הנדל"ן.

 

"עם הפעלת הקו האדום נראה קפיצה נוספת"

ובכל זאת, העלייה בקרבתו משמעותית יותר. לפי ניתוח שביצעה שמאית המקרקעין נחמה בוגין למחירי הדירות בסמוך לתחנות הרכבת הקלה, ליד תחנת מחרוזת ביפו המחירים עלו ב-1.32 מיליון שקל, שמגלמים עלייה של 120% ביחס למחיר בשנת 2015.
סביב תחנת אבא הלל ברמת גן המחירים עלו ב-75%, בתחנת כ"ט בנובמבר בבת ים ב-30% ובסמוך לתחנת דנקר בפתח תקווה ב-27%. "במהלך השנים האחרונות מחירי הנדל"ן עלו בכ-25% בסך הכללי, ללא כל קשר לקו האדום.

"לכן, בנטרול העלייה הכללית של מחירי הדירות, רואים כי הרכבת הקלה עוד טרם הפעלתה הביאה לעליית מחיר משמעותית של הדירות בקו הראשון והשני מסביב לתחנות", מסבירה בוגין.

 

ומה יקרה בהמשך? "אני צופה שככל שהקו האדום יתחיל לפעול בצורה מלאה, נראה קפיצה נוספת במחירי הדירות מסביב לתחנות", אומרת בוגין.

עם זאת, "ברמת ההשקעה ההמלצה היא להתמקד באזורים שבהם הקווים בשלבים פחות מתקדמים, כדוגמת הקו הסגול או הירוק. שם פוטנציאל ההשבחה גבוה יותר".

בהתייחס לאזורי התעסוקה על תוואי הקו האדום ובפרט אזור ה-BBC (בני ברק ביזנס סנטר), בוגין מציינת כי העלייה בשוק הדיור עדיין לא מורגשת שם. "ברגע שהקו האדום יתחיל לפעול וחברות יפנימו את פוטנציאל המימוש שלו, זה יכול להוות זרז עבור משקיעים המחפשים את יעד ההשקעה הבא שלהם", היא אומרת.

נחמה בוגין / צילום: יח''צ-עמית ישראלי

תמיר בן שחר, מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי תכנוני צ’מנסקי בן שחר ושות’, מסביר כי רשת מסילות הרכבת הקלה והמטרו נוצרה בהתאמה לאזורי ביקוש קיימים ופחות התייחסו לשאלה מה הם אזורי הביקוש שאנחנו רוצים שיהיו. "זאת אמירה מאוד ברורה על התכנון בישראל שבאמצעות התחבורה מייצר פתרונות למצב קיים ולא יתרונות תחרותיים למקומות חדשים", הוא מסביר.

"לאורך ציר הזמן ראינו עד היום את היתרונות של מקומות שנמצאים ליד תחנות של רכבת ישראל, כבישים ארציים וצמתים מרכזיים ולצד הבורסה ועזריאלי. נוצרים גם מקומות חדשים כמו מתחם האלף בראשון לציון ומתחילים לתכנן אחרים כמו למשל ליד האוניברסיטה".

לדבריו, "בעולם יש דוגמאות ומחקרים רבים שמתארים את הגידול בערכים הכלכליים גם של נדל"ן מניב כמובן, משרדים ומסחר, אבל גם מגורים על התחנות וגם במרחקים שמגיעים עד לחצי ק"מ או יותר מהם. חצי ק"מ הוא מרחק מוערך לזמן ההגעה ברגל של כשמונה דקות הליכה כשיש גם מגבלות של מזג האוויר שצעירים אולי גוברים עליו באמצעות אופניים וקורקינטים, אבל אוכלוסיות אחרות צריכות רשת תחבורה טובה.

"כשמסתכלים שנים קדימה בתל אביב וסביב לה יהיה קשה עד בלתי אפשרי וגם לא כלכלי להתנייד ברכב כי הרגולטור ייצר סיטואציה כזו באמצעות קידום נתיבי העדפה לאוטובוסים וצמצום נתיבים או שהמחירים ייאלצו אותנו לשלם. לכן, מרביתנו יוותרו על הרכב ובמצב כזה יתחזק כוחם של קווי הסעת המונים.

"כלומר, אם אני נמצא על הקו בפתח תקווה, לא רק שמועסקים יגיעו אליי אלא גם יש להם יותר אפשרות להגיע למקום עבודה או לקניות במרכז תל אביב ואותו דבר מבת ים. אין ספק שאזור בילינסון יתחזק עוד יותר, כמובן קרית אריה, אזור התעשייה בבני ברק וכמובן הבורסה ועזריאלי שימשיכו לעלות, גם מתחם חסן עראפה יעלה.

"נראה התעצמות ביקושים גם בחלק הדרומי של הקו ובעיקר סביב התחנות, ברמה שכל מטר שתתרחק מהתחנה תראה מפל מחירים גם בשכר דירה ובמשרדים. אבל צריך להבין שבתל אביב - בעזריאלי, תוהא ושרונה - המחירים גבוהים כל כך לא רק בגלל צירי התחבורה והרכבת אלא גם בגלל הנגישות של הטאלנטים הצעירים שמתגוררים במרחק נסיעת קורקינט לאותם משרדים. כלומר, כדי לייצר ביקושים כאלו התחבורה הכבדה ומערכת הסעת המונים לבדה לא תספיק והיא צריכה להיתמך ברשת רחובות עירונית ובתשתיות רכיבה והליכה".

בן שחר מסביר שאנשי עסקים אספו נכסים סביב התחנות כבר לפני שנים שכן הקו דובר שנים רבות לפני שהתחילו לבצע אותו. "מהרגע שהתחילו לעבוד השוק כבר נתן אמון. הביקושים התעצמו במרבית המוקדים האלה עוד לפני. חלק מהמבנים תוכננו עם כניסות פנימה של התחנות וכך מנצלים עוד יותר את הפוטנציאל, כמו שעזריאלי החכם עשה עם תחנת הרכבת. מאחר שההשקעות כבר החלו מזמן, אני מעריך שמיצינו את הצמיחה האפשרית. אם הייתי מייעץ - הייתי מציע לאסוף נכסים ולא בהכרח לבנות מגדלים בסמוך לתחנות הקווים הבאים - הירוק והסגול".

פ"ת: "חברות לא יוכלו לשלם 150 שקל למ"ר"

איתי שפרן, מנהל הפיתוח העסקי בגיאוקרטוגרפיה, מסביר שהקו האדום עשה פלאים בתל אביב וברמת גן והשפיע על עליית מחירי הנדל"ן שם. לדבריו, בפתח תקווה אזורי התעסוקה נמצאים בעיקר במערב כשמצידו הצפוני של ציר ז’בוטינסקי מתחם קרית אריה ומהצד הדרומי רמת סיב וקרית מטלון.

"לפני שלוש שנים התחילה בנייה מסיבית בפתח תקווה, הבסר סיטי - 120 אלף מ"ר משרדים וצמוד אליו גלובל טאוור ושניהם של קבוצות רכישה שנמכרו למשקיעים וללקוחות קצה. במקביל ששון חוגי בנה בניין משרדים בצד הדרומי של רחוב הסיבים ולמעשה משווק במחירים די נמוכים ואלו ניצנים סביב הרק"ל, אבל יוקמו עוד המון פרויקטים לאורך ציר ז’בוטינסקי ויש ציפייה לזה שחברות ועסקים יעזבו את גלעין המטרופולין וינדדו מזרחה כי רמות המחיר יעלו.

"ברגע שזה יקרה חברות ועסקים פיננסים, משרדי עורכי דין ופירמות של רואי חשבון שלא יוכלו לשלם 150-200 אלף שקל למ"ר, יעברו מזרחה. המקומות שבעיקר יצליחו הם כאלו שיש בהם תשתיות של בילוי והסעדה כמו למשל ברמת סיב. התוואי של הרק"ל ירים בעיקר את התעסוקה בפתח תקווה", אומר שפרן.

פתח תקווה. התעצמות ביקושים סביב התחנות / צילום: שאטרסטוק

בת ים: "גיים צ'יינג'ר לעיר הכלואה"

בבת ים התמונה מורכבת יותר, לדבריו. אין לה אזור תעסוקה מודרני של משרדים ואלו כמעט שלא נבנו בה בשנים האחרונות. "הקו האדום יחצה את העיר מצפון לדרום ויתחבר אל כל צירי הרוחב כך שתהיה מערכת דרכים מתבקשת של שתי וערב. נראה כניסה של חברות גדולות אליה ובמגורים רואים עלייה בסדר גודל של 20%-25% וחלק מהם ב־40-45 אלף שקל למ"ר בעסקאות. יותר מכל מקום אחר, הקו האדום הוא גיים צ’יינג’ר לעיר שכלואה בין כביש איילון לים ואין לה אפשרויות להתפתחות גיאוגרפית. כאן יהיה פתרון עירוני וגם כלכלי, גם ליזמי נדל"ן וגם לחברות. הפוטנציאל בבת ים וגם בפתח תקווה לא מוצה, הוא רק מתחיל".

ניר שמול, מנכ"ל חברת שניר והחברה לפיתוח והתחדשות עירונית, מסכים ששיש עוד פוטנציאל: "בפרויקטים של התחדשות עירונית אנחנו רואים שהקירבה למוקד ההתחדשות מעלה את הערך והדבר נכון גם לתחבורה וברור שזה נלקח בחשבון כבר בתמחור. אבל כשיהיה שימוש פיזי ברכבת הקלה תהיה עלייה נוספת ומשמעותית במגורים ליד הקו האדום, כי הקלות והנוחות יפתרו בעיות של חניה והתניידות.
"אם פעמים רבות רוכשים מתאהבים בהדמיה של דירה על הנייר ומגלים מציאות אחרת - כאן זה מקרה בדיוק הפוך; החוויה עצמה תשפר את איכות החיים ותעלה את הערך. ראינו עלייה בביקושים בירושלים, אבל כוח הקנייה בה שונה מתל אביב שבה יש לקוחות קצה שמוכנים לשלם סכומים גבוהים".

בת ים. הרכבת הקלה תשחרר את העיר שכלואה בין הים לאיילון / צילום: שאטרסטוק

אולם, כדי שכל הפוטנציאל יתממש לא די בקו רכבת ובזכויות בנייה. אמר רפאל בור, כלכלן במשרד התחבורה באנגליה, מסביר שכדי להביא להצלחת הקו צריך פיתוח עירוני מוצלח סביבו. כשבוחנים כדאיות של פרויקט תחבורתי לא רק בודקים את ההיבט התחבורתי, בודקים את התועלות הכלכליות והחברתיות כמו פרודוקטיביות של חברות שיוכלו לגייס טוב יותר, עליית ערך של נדל"ן שינוי ייעוד הקרקע הנדל"ני שמשנה את הרכב האוכלוסייה והעסקים סביבו וזו מערכת סימביוטית בין התחבורה לשימושים סביבה.
"צריך לזכור שעיקר המשתמשים במערכת כזו הם משתמשי תחבורה ציבורית שהם קודם כול הולכי רגל ואם הפיתוח סביב הקו יהיה כמו שרואים בישראל, במרחב שלא מעודד הליכה אלא שימוש ברכב פרטי, או שרואים בסמוך לתחנות הרכבת הכבדה ברוב הארץ - הפוטנציאל לא יגיע לשיא המימוש שלו".

לדבריו, "אחד האתגרים של פיתוח עירוני הוא מחירים מאמירים ודחיקת אוכלוסיות ורואים את זה בכל העולם וזו בעיה. כדי שעיר תשמור על החיות שלה היא צריכה אנשים מכל מיני רקעים ולא רק נדל"ניסטים, רואי חשבון ועורכי דין.

"בהרבה מקומות בעולם, למשל בלונדון, יש דיור ציבורי שמגן על דיירים כך שגם אם אזור מסוים עובר פיתוח, לדיירים יש הגנה מעליית מחירים ובאזורים אחרים העירייה מחייבת לבנות דיור בר השגה. לא בטוח שאלו הפתרונות הכי טובים, הם פשוט היו גם בעבר ונשארו. הם עושים עבודה סבירה יחסית בהגנה על אוכלוסיות ולא רואים טרנספורמציה מוחלטת אלא מיקס מעניין וחיובי. אבל להמשיך ולהתעלם מהמצב כמו בישראל, לא בהכרח ישפר אותו".

עוד כתבות

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם