גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשהרווחיות החריגה במשקאות הקלים צפויה להיפגע, מצטיידים ביקב

המיזוג הצפוי של בעלת מניות מיעוט ביפאורה עם יקבי כרמל מתרחש על רקע פגיעתו הצפויה של מס הסוכר מחד, ולנוכח הרווחיות הגבוהה יחסית בתחום היין מאידך, כפי שמשתקף בדוחות המתחרה טמפו ● בשנת 2021 רשמו יפאורה וטמפו קפיצה ברווחיהן, שעמדו על כ-130 מיליון שקל אצל כל אחת מהן

 

מס הסוכר יפגע ברווחיות החריגה של ענף המשקאות הקלים / צילום: Shutterstock, defotoberg
מס הסוכר יפגע ברווחיות החריגה של ענף המשקאות הקלים / צילום: Shutterstock, defotoberg

שוק המשקאות בישראל עבר בשנתיים האחרונות טלטלות לא מעטות, על רקע פרוץ מגפת הקורונה שהשפיעה על תמהיל המכירות של היצרניות. מתחילת השנה הנוכחית נוסף להן מס חדש שהטילה הממשלה על משקאות ממותקים, שהשפעתו עדיין לא ידועה במלואה, אך הוא צפוי לפגוע בתוצאותיהן.

על רקע זה יצא לדרך בתחילת השבוע מהלך מעניין ומפתיע של חברת כלל תעשיות ומשקאות , בעלת מניות מיעוט בחברת המשקאות הקלים יפאורה: מיזוג עם חברת יקבי כרמל, הנשלטת על-ידי קרן הפרייבט אקוויטי קדמה.

לכלל משקאות, שמניותיה מוחזקות כיום בעיקר בידי גופים מוסדיים, יש נכס אחד בודד טרם המיזוג המתוכנן - 30% ממניות חברת יפאורה, אחת משלוש יצרניות המשקאות הקלים הגדולות בישראל.

במסגרת המיזוג עם יקבי כרמל (שכולל בשלב זה 78% ממניות היקב) ישונה שמה של כלל משקאות ליקבי כרמל, ולאחריו היא תחזיק בפעילות היקב שנוסד לפני 140 שנה, בעידודו של הברון אדמונד דה רוטשילד.

המיזוג מתבצע לפי שווי של 840 מיליון שקל לחברה הממוזגת, על-פי הערכת שווי של 505 מיליון שקל לכלל משקאות - גבוה ב-34% משווי השוק שבו היא נסחרה טרם הדיווח.

השלמת המיזוג צפויה להתבצע באמצעות הקצאת מניות חריגה, שתבוצע בדרך של הצעה לא אחידה באמצעות תשקיף, ולכן כפופה בין היתר לאישור רשות ניירות ערך.

 

בהתאם, בעלי המניות הנוכחיים בכלל משקאות צפויים להחזיק ב-60% מהחברה הממוזגת, והשווי שנגזר למניות השליטה ביקבי כרמל (כאמור 78%) במיזוג עומד על 336 מיליון שקל. קרן קדמה, בעלת המניות הללו כיום, התחייבה כי במהלך תקופה של 36 חודשים ממועד השלמת העסקה היא תשתתף בגיוסי הון שיבוצעו על-ידי החברה הממוזגת לצורכי ביצוע עסקאות בתחום המזון והמשקאות, בסכום שלא יפחת מ-300 מיליון שקל. בד-בבד, בכוונת החברה הממוזגת לשקול ביצוע הנפקת זכויות לכלל בעלי מניותיה. 

הגיעה לבורסה בעקבות סכסוך

כלל משקאות נשלטה בעבר בידי כלל תעשיות של לן בלווטניק, והגיעה לבורסה לפני כארבע שנים בעקבות סכסוך שנגע להחזקתה ביצרנית המשקאות הקלים יפאורה (30%), שאותה ביקש בלווטניק לממש. בהמשך מכרה כלל תעשיות את רוב מניותיה בכלל משקאות לגופים מוסדיים.

בעלת השליטה ביפאורה, נכס הבסיס של כלל משקאות, היא חברת קרור  של רוני גת ושלמה רודב (המחזיקה ב-70% מהמניות), שבעבר התעמתה מול כלל תעשיות סביב רצונה של האחרונה לממש את החזקות המיעוט שבידיה. בנובמבר האחרון הציעה קרור לקנות את החזקת כלל משקאות ביפאורה לפי שווי של 450 מיליון שקל - הצעה שנדחתה למרות ששיקפה פרמיה על מחיר השוק של כלל משקאות (שעמד בתחילת השבוע על 375 מיליון שקל). 

מפעל יפאורה ברחובות / צילום: אייל פישר

כלל משקאות מתנהלת ללא גרעין שליטה, והיא מוחזקת בפועל בידי חמישה גופים מוסדיים: בתי ההשקעות אלטשולר שחם וילין לפידות וחברות הביטוח הראל, כלל והפניקס. למוסדיים יש החזקה מצרפית של 65% בכלל משקאות, ונוסף על כך מחזיקה בעלת הבית הישנה, כלל תעשיות, בנתח של 14% מהחברה.

יפאורה החלה את דרכה כיצרנית מיצים ב-1933, כשייצרה מיץ תפוזים (מיץ פז), וכיום היא מייצרת גם משקאות קלים כגון סודה שוופס, ספרינג, מותג RC קולה ומותגי המים המינרליים עין גדי ומי עדן. 

 

הנתונים הכספיים של יפאורה, כפי שנחשפים בדוחות הכספיים שלה ל-2021, מלמדים מדוע היו מוכנים בקרור לשלם אשתקד פרמיה נאה עבור מניות המיעוט בחברה. החברה רשמה זינוק חד בביצועים העסקיים שלה בשנה שעברה, לאחר שנת 2020, שהייתה שנה מוצלחת עבורה גם כן.

הכנסות יפאורה אומנם עלו אשתקד ב-2% בלבד ל-922 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי שלה גדל ב-46% ל-50%, נתון שחברות יצרניות רבות יכולות להתקנא בו. הרווח התפעולי שמר על שיעור דומה, של 18%, ועמד על 162 מיליון שקל, ואילו הרווח הנקי טיפס ב-2021 ב-10% ל-129 מיליון שקל.

טמפו סבלה מהקורונה יותר מיפאורה

לצד יפאורה, המוחזקת כאמור על-ידי שתי חברות בורסאיות (קרור וכלל משקאות), שחקנית נוספת בעולם המשקאות, שפעילותה נחשפת באמצעות שוק ההון, היא חברת טמפו, חברת אג"ח הנשלטת על-ידי ז'ק בר (60%) וחברת הבירה ההולנדית הייניקן (40%). החברה מייצרת ומשווקת משקאות אלכוהוליים, לרבות בירות גולדסטאר ומכבי, לצד משקאות קלים כדוגמת פפסי, מותג האנרגיה XL ומים מינרליים, ומחזיקה גם בתחום היין, באמצעות יקבי ברקן.

טמפו סבלה יותר מיפאורה ממשבר הקורונה, והמכירות שלה נחלשו ב-2020, בעיקר עקב המשבר שפקד את "השוק הקר", קרי אספקה לתחום המוסדי, שכולל פאבים, בתי מלון, מסעדות וכו', שפעילותם הושבתה לתקופות ממושכות בימי המגפה (להבדיל מ"השוק החם" שהינו מכירות לרשתות קמעונאיות). 

 

ב-2021, עם יציאת המדינה מהסגרים ברבעון הראשון, רשמה טמפו התאוששות ניכרת. היא סיכמה את השנה החולפת עם זינוק של 23% בהכנסות, ל-1.7 מיליארד שקל. שיעור הרווח הגולמי עמד על 35%, והרווח התפעולי על 10%. הרווח הנקי עלה ביחס ל-2020 ב-70% כמעט, לכ-126 מיליון שקל.

לאחרונה הודיעה טמפו כי בעל השליטה ז'ק בר יפנה את כס המנכ"ל לאחר 14 שנים בתפקיד, ולתפקיד ימונה בנו דניאל. בר האב נותר בתפקיד יו"ר טמפו.

טמפו: "המס ישפיע לרעה באופן מהותי"

שוק המשקאות הקלים בישראל מתחלק בעיקר בין שלוש מתחרות מרכזיות. הגדולה ביותר היא החברה המרכזית למשקאות של משפחת ורטהיים, המוכרת לציבור כיצרנית קוקה-קולה, אשר חולשת על-פי נתוני סטורנקסט על כ-40% מהשוק. יפאורה מחזיקה ב-38%, וטמפו בכ-16%. ביחד חולשות השלוש על כ-95% מהשוק.

נראה כי הענף ניצב כיום בפני צומת דרכים. הממשלה הטילה אשתקד מס על משקאות ממותקים, מס הסוכר, שנכנס מתחילת 2022. השלכותיו על תחום המשקאות הקלים טרם נחשפו בדוחות הכספיים לשנת החולפת, אך בדוחות מזהירות החברות מהשפעות שליליות שיפגעו בהן באופן מהותי. כך למשל הודיעה טמפו בעת הטלת המס אשתקד כי היא "צפויה להשפיע לרעה באופן מהותי על מכירות החברה ועל תוצאות פעילותה".

 

עם זאת, לא מן הנמנע כי הגופים המוסדיים והמחזיקים בכלל משקאות ראו בכך גורם מדרבן להתרחבות הפעילות ולמיזוג עם פעילות בענף היין של יקבי כרמל, ענף שלא הושפע ממהלכי המיסוי. פעילותה העסקית של יקבי כרמל טרם נחשפה, אך ניתוח של הרווחיות לפי מגזרי הפעילות של חברת טמפו בשנת 2021 יכול ללמד מה מוצאת כלל משקאות במיזוג המתהווה.

לטמפו יש שלושה מגזרי פעילות: משקאות לא אלכוהוליים, משקאות אלכוהוליים ויין (יקבי ברקן). התוצאות המגזריות, שהן הרווח הגולמי בניכוי הוצאות מכירה ושיווק, מלמדות כי שיעור הרווחיות המגזרי הגבוה ביותר - 20% - הושג בתחום היין. אחריו נמצא תחום המשקאות האלכוהוליים, שייצר לטמפו רווחיות של 17%; ובסוף נמצאת הרווחיות ממגזר המשקאות הלא אלכוהוליים, שעמדה על 12% בלבד.

יקב כרמל, ראשון לציון / צילום: תמר מצפי

יקבי כרמל היא אחד הגופים המובילים בתחום היין בישראל. נתוני סטורנקסט שמצורפים לדוחות טמפו מלמדים כי בשוק בקבוקי היין המבורקד, קרי הבקובוקים הנמכרים ברשתות הקמעונאיות ובחנויות המשקאות, יקבי כרמל היא החברה הגדולה ביותר עם 23.6% מהשוק, בעוד שליקבי ברקן (של טמפו) יש נתח שוק של 24.3%.

הכניסה של יקבי כרמל לבורסה, באמצעות כלל משקאות, תאפשר למשקיעים במניה להיחשף ליקב עם דריסת רגל משמעותית בתחום פעילותו, ובכוונתה להתרחב כאמור גם לתחומים נוספים. בחברות המתמזגות ציינו כי בכוונתן לבחון שיתופי-פעולה עסקיים ענפים בשוק המזון והמשקאות בישראל, במטרה שהחברה הממוזגת תהיה גוף משמעותי בשוק זה.

עוד כתבות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר