וול סטריט | פרשנות

שיא האינפלציה מאחורינו? בוול סטריט חיפשו סיבה לאופטימיות

בנתוני האינפלציה הגבוהים בארה"ב הייתה אתנחתא קלה עם עלייה נמוכה מהצפי, אם מתחשבים באינפלציה ללא אנרגיה ומזון • אבל בעולם שבו צריך עדיין לתדלק את הגוף ואת הרכבים, הנתון הגבוה לא מותיר מרחב נשימה לפד

ניו יורק - בורסת וול סטריט / צילום: תמר מצפי
ניו יורק - בורסת וול סטריט / צילום: תמר מצפי

נתוני האינפלציה שפורסמו היום (ג') בארה"ב סיפקו במעט אנחת רווחה לפדרל ריזרב ולמשקיעים בשוק. קצב האינפלציה בארה"ב אומנם עלה במרץ ל-8.5% ב-12 החודשים האחרונים - מעל לתחזיות שצפו עלייה בקצב מתון יותר של 8.4% ושיא מאז ינואר 1982. אבל אינפלציית הליבה (ללא אנרגיה ומזון) עלתה ב-0.3% בלבד - קצב מתון מהתחזיות שצפו עלייה של 0.5% (ובחישוב שנתי 6.4% לעומת צפי ל-6.5%).

הנתון האופטימי מעלה תהיות האם שיאה של האינפלציה מאחורינו. מחירי הרכבים יד שנייה ירדו ב-3.8%, מה שמעלה את האפשרות להקלה בעיכובים במסירות הרכבים החדשים שנבעה ממחסור בשבבים ומשיבושי אספקה בהתאם לכך.

אומנם האינפלציה בארה"ב בשיא של יותר מ-40 שנה אבל זה לא חדש וכבר מתומחר בשוק. ולמרות האופטימיות לגבי אינפלציית הליבה, מחירי המזון רשמו עלייה של 8.8% בקצב שנתי, וחברי הפדרל ריזרב ככל הנראה ימשיכו בנחישות לטפל באינפלציה, במיוחד כאשר משבר האנרגיה לא בא לפתרון נוכח המלחמה באוקראינה, ושם לא רואים כעת את הסוף.

בהתחשב בכך שהתפיסה שהחזיקו בפד עד נובמבר האחרון - ולפיה האינפלציה היא זמנית כתוצאה מהקורונה - מתבררת כטעות, כעת הפד משתרך "מאחורי העקום" לצד החשש שהידוק מהיר מדי של המדיניות יחנוק את הפעילות הכלכלית. ובכל זאת, בשוק המניות נרשמה הקלה במעט במהלך רוב יום המסחר (שהתחלפה בירידות קלות לקראת סיום), אחרי רצף ירידות של כמה ימים, כאשר המשקיעים שואלים את עצמם מה האלטרנטיבה כאשר האינפלציה כה גבוהה והאג"ח הממשלתיות נותנות תשואה של 2.7% לעשר שנים.

הפד צפוי להמשיך להילחם באינפלציה בדרך של צמצום המאזן האדיר שגדל ל-9 טריליון דולר בתקופת הקורונה ועד כה. משמע, הפד לא ירכוש אג"ח שהגיעו לפדיון בתום התקופה כפי שעשה עד כה. יחד עם זאת, ההקלה שנרשמה בשוק המניות עשויה לרמז כי אולי קצב העלאות הריבית יהיה מתון יותר בהמשך בתקווה שהשיא מאחורינו. ימים יגידו.