גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המדינה רוצה להוזיל את רכבי היוקרה בשעה שמחירי יתר הרכבים עומדים לעלות

כפי שנחשף בגלובס, בכוונת משרד הכלכלה לחתוך ב־7% את המכס על כלי רכב מיבוא מקביל • אלא שבפועל, יבוא זה מקיף נתח מצומצם מהשוק, ועלות הרכבים בו נעה סביב רבע מיליון שקל • בינתיים, הפקקים בנמלים והסגרים בסין מביאים גל התייקרויות נוסף

רכבים מיובאים / צילום: Shutterstock, BkkPixel
רכבים מיובאים / צילום: Shutterstock, BkkPixel

בחודשים האחרונים עסקנו רבות בעליות המחירים של כלי הרכב החדשים בישראל. והנה, בראיון שפורסם בגלובס במהלך החג עם ד"ר רון מלכא, מנכ"ל משרד הכלכלה, גילינו כיצד מסבירה הממשלה את התופעה: "המחירים הגבוהים נובעים מתחרות לקויה ומחברות השולטות על נתחי שוק גדולים". למשרד הכלכלה יש גם פתרון קסמים לבעיה: הורדת מכס על כלי רכב מיבוא מקביל, שתתרחש בגל הפחתות המחירים הבא.

כמובן שהורדת מסים היא מהלך מבורך, אבל צר לנו לקלקל את הצהרת הכוונות החגיגית עם כמה נתונים. מכירות הרכב ביבוא מקביל הקיפו בשנה שעברה כ-3% מהשוק, ומחיר עסקה ממוצעת במגזר זה נע סביב 230 אלף שקל. כלומר, עמוק בטריטוריה של רכבי היוקרה. לפיכך, הטענה שניתן להוריד את יוקר המחיה בשוק הרכב באמצעות הוזלת היבוא המקביל משולה לניסיון לפתור את יוקר הדיור באמצעות הוזלת הקרקעות לבניית וילות במרכז הארץ.

אם משרדי הכלכלה והאוצר היו רוצים באמת להוריד את מחירי הרכב באמצעות כלי מיסוי הם היו יכולים להפחית את מס הקניה, שהוא מהגבוהים בעולם. אבל למדינה אין באמת רצון לעשות זאת, מכיוון שמס הקניה הוא ממקורות ההכנסה העשירים והיציבים ביותר שלה.

למדינה גם אין עניין להוריד את כלל מיסי הרכב מכיוון שהצפיפות לקילומטר כביש בישראל היא כבר מהגבוהות בעולם. מדי שנה נוספים לכבישים כ-120 אלף כלי רכב נטו (בניכוי כלי רכב שנגרעו) והוזלת המחירים רק תאיץ את הבעיה. יתר על כן, התייקרות הרכבים בחודשים האחרונים נובעת מסיבות חיצוניות שלישראל אין עליהן שליטה. כאשר בוחנים את ההתפתחויות האחרונות בעולם מגלים שעוד גל של התייקרויות רכב נמצא בדרך.

מחירי הובלת הרכב הכפילו את עצמם

להובלה הימית יש השפעה ישירה על מחירי הרכב בעולם ובישראל - הן בשל עלויות הובלת המכוניות עצמן והן בשל עלויות הובלת חומרי גלם למפעלי הייצור, חלקי חילוף וכדו’. אמנם תחום הובלת הרכב בספינות (RORO) הצליח עד כה "לדלג בין הטיפות" ולא ספג את הטלטלות שעברה ההובלה הימית בשנתיים האחרונות, אבל כעת נראה כי הפריבילגיה הזו מגיעה לקיצה. עיתונות הספנות הבינלאומית דיווחה לאחרונה כי מחירי הובלת הרכב באוניות (שנגזרים מנפח הרכב) הכפילו את עצמם מכ-100 דולר למטר מעוקב ל-200 דולר.

יש לכך כמה סיבות ובראשן העלייה החדה במחירי הדלק בשל המשבר באוקראינה. סיבה נוספת היא משבר נוסף שאליו נכנסת כיום כל ההובלה הימית. זאת, בשל סגרי הקורונה החדשים בסין, שמשבשים באופן יסודי את לוחות הזמנים ואת הביקוש/היצע של אוניות בכל העולם.

 

בימים אלה, למשל, משתרר בנמלים בסין, ובמיוחד בנמל שנגחאי האסטרטגי, "פקק" ימי עצום ממדים. אלפי אוניות ממתינות כיום לפריקה/טעינה מחוץ לנמלים והמצב חמור במיוחד בתחום המכולות - מעל 500 אוניות מכולה, קרוב ל-5% מכלל אוניות המכולה הפעילות בעולם, תקועות כרגע מחוץ לנמלים בסין.

המשבר יוצר תגובת שרשרת בכל העולם. על פי הערכות למעלה מ-20% מאוניות המכולה הפעילות בעולם עוגנות כיום מחוץ לנמלים בהמתנה לפריקה/טעינה מתאחרת. הפיגור הממוצע בלוחות הזמנים של קווי ספנות רבים נמדד כרגע בשבועות.

בנוסף, קיים מחסור משמעותי באוניות זמינות להובלה בצובר, וגם ההזמנות לאוניות להובלת רכב מתאפיינות בתפוסה מלאה. זאת, בין השאר, מכיוון שמובילים משתמשים בהן כדי לשנע מטענים דחופים על המשאיות. בהערת אגב נציין שלמצב הזה תהיה בחודשים הבאים השפעה אינפלציונית מתמשכת ומהותית על כמעט כל תחום כלכלי בעולם שתלוי ביבוא ויצוא דרך הים.

נחזור לתחום הרכב - יבואני הרכב בישראל, שבעבר נטו להתייחס להובלה הימית של רכב כמעין "שירות מוניות" סדיר, אמין וזול, שהשפעתו על העלות הכוללת די זניחה, מתחילים להפנים כיום את העובדה שמדובר בעוד מקור לעליות מחירים רוחביות. אולי העלייה לא דרמטית, אבל גם עלייה של 500-700 דולר במחיר ההובלה למכונית, תתגלגל בקרוב למחירי הרכב החדשים. לכך אפשר להוסיף צפי לשיבושים קשים באספקת חלקי חילוף לרכב, שרובם מיובאים במכולות מהמזרח הרחוק, וגם בגזרה הזו אפשר לצפות התייקרות נוספת.

בתום הסגרים בסין: הנפט צפוי להתייקר

המשבר באוקראינה עדיין רחוק מסיומו וכתוצאה מכך בעולם לא צופים ירידה קרובה במחירי הנפט בעולם, שהתייצבו לאחרונה לטווח של כ-100 עד 110 דולר לחבית. נהפוך הוא: תחזיות צופות שכאשר הפעילות התעשייתית בסין תחזור לפעילות מלאה בתום הסגרים, מחירי הנפט יקפצו שוב.

אלו הן בשורות שליליות לתעשיית הרכב העולמית, שבחודשיים האחרונים מתמודדת עם עלויות אנרגיה נוסקות במפעלי הייצור לצד עליות חדות במחירי חומרי גלם החיוניים. נציין שלפחות חלק מהעלייה במחירי חומרי הגלם נובעת מהפעילות של היצרנים והספקים בתעשיית הרכב עצמה. הם החלו לאגור בשנה שעברה "מלאי חירום" מאסיביים ואפילו לנסות להשתלט על מקורות ייצור, דוגמת מכרות ליתיום, תוך שהם דוחפים מעלה את המחירים הגלובאליים.

מכיוון שהמחסור בשבבים עדיין לא הסתיים והביקוש לרכב בשוק העולמי עדיין עולה על ההיצע, ליצרנים אין בעיה לגלגל לדילרים, ומשם לצרכנים, את העליות במחירי הייצור והאנרגיה שנובעות מהמשבר באוקראינה. יבואנים בישראל מדווחים על מדיניות תמחור אגרסיבית של היצרנים בנוסח "זה המחיר החדש, תרצו תיקחו". זו אינה תופעה ייחודית לישראל ובכל השווקים המפותחים דגמי רכב מתייקרים פורמלית או בפועל, באמצעות צמצום ההנחות. כך גם המחירים של החלפים.

עליות המחירים יגיעו גם לארץ

גל ההתייקרות החדש, שנגזר מהמשבר באוקראינה ומהסגרים בסין, כבר מגיע לישראל ופוגש במציאות מורכבת. בענף מפרידים בין כמה תרחישים של התייקרות - בדגמים חדשים או מחודשים, שיגיעו לישראל בשבועות ובחודשים הקרובים, ההתייקרויות כבר יהיו מגולמות במחירי היצרן. מחירים אלו יהיו גבוהים משמעותית משל הדגמים היוצאים, וכך גם המחירים לצרכן.

לעומת זאת, ליבואנים יהיה קשה יותר להעלות מחירים רטרואקטיבית על דגמים קיימים "מבוקשים", שיש להם כיום צבר הזמנות גדול וזמני מסירה ממושכים. זאת, מכיוון שהלקוחות כבר הפקידו הזמנות אלו. לפיכך, היבואנים יצטרכו לספוג את ההתייקרויות, לצמצם הנחות או להשתמש בטריקים כמו "המצאת" גרסאות חדשות עם אבזור מופחת.

יהיו גם מקרים שבהם תתרחש העלאת מחירים גלויה וישירה, גם אם סלקטיבית, מכיוון שזהו צעד לא פופולרי בשוק, במיוחד באמצע השנה.

כל זה נכון למצב שבו השקל ימשיך לשמור על חוזקו מול מטבעות היבוא. אם המצב ישתנה גם בחזית הזו, כל הסכרים ייפרצו.

עוד כתבות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; קוואלקום מזנקת במסחר המוקדם לאחר הדוחות

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם