גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

51 שפים ואנשי קולינריה מציגים את התפריט של ישראל

כולנו נולדנו בילט אין עם קומבינציית טעמים בלשון. קיבוץ הגלויות הוא לא רק אתוס ישראלי, הוא חוויה קולינרית טריוויאלית. ככל שהמציאות מסביב בלתי אפשרית, במטבח שלנו חיים בשלום חזרת, בלסמי ודיבס ● פרויקט מיוחד ● אוצרת: לילך רובין

שולחן ערוך / צילום: Shutterstock
שולחן ערוך / צילום: Shutterstock

 הכותבת היא עו"ד ויזמת חברתית קולינרית 

ההצעה לאצור את שולחן האוכל הישראלי שמופיע בפניכם במגזין הזה הגיעה אליי כמה דקות אחרי שריטה קיבלה את הטלפון שהזמין אותה להדליק משואה. צירוף מקרים שכזה, שגרם לי - במקום לרוץ להעמיד סירים על הכיריים - להוציא את הנאום המקופל מהמגירה.

 

אלא שבמקום שממנו אני מגיעה, קרדיט ורייטינג הם מסוג הדברים שמביאים גאולה לעולם ולכן בחרתי שלא להתעמת עם הסוגייה בעצמי והזמנתי לשולחן, תרתי משמע, מגוון גדול של אנשי אוכל, שפים, חוקרים ושאר העוסקים במטבח, כדי לענות על שאלה אחת פשוטה: מהי המנה הכי ישראלית בעיניך, זו שנזכרים בה בערגה, כזו שהיינו אורזים אם אפשר במזוודה, זאת שמילאה אותנו שמחה כששמענו מההורים שזה מה שיש לצהריים אחרי בית ספר, כשחזרנו מהצבא או מנסיעה ארוכה, למקום שרק בעברית אפשר לתאר אותו כך - הביתה.

לפרויקט המלא »

מה אכלו לפני האקזיט

התשובות שהגיעו הפתיעו אותנו. זאת אומרת, התשובות האלה הן בערך כל מה שכולנו רצינו לאכול ולא העזנו לומר: השניצל עם הספגטי של חיים כהן, סלט הירקות של ז'אנה גור, הפלאפל של אפרת ליכטנשטט, הפתיתים של אייל אסולין.

בני הדור שלי, סוף דור ה-X פינת דור ה-Y, נולדנו נכון. לפחות מבחינה קולינרית, היה שווה לגדול בישראל של שנות השמונים. הוריי היו מהגרים טריפוליטאים שהגיעו להרצליה, עיר קטנה ומתפתחת. בעניין הזה לא הייתי שונה משאר חבריי לכיתה, כולנו היינו דור ראשון בארץ וקיבלנו לבית ספר סנדוויץ' מושקע, לפעמים עם חריימה שנשאר משבת, שעשוי מעגבניות שנרכשו בשוק ויובשו על הגג - כי זה באמת מה שהיה. והיום "חריימה של מוסר ים ברוטב סוער של עגבניות מדבר" זו שורה אמיתית מתוך תפריט של מסעדה.

הכל דחפו לנו בפיתה - את החציל, את השיפוד, אפילו את הכרובית. אני לא משוויצה, זה באמת מה שאכלו כולם, לפני האקזיט ולפני שאייל שני שר סרנדות לעגבניה. אכלנו תבשילים אותנטיים שנשפכו לסיר ההיתוך לצד טוסט אחד מופלא של מוצאי שבת, כזה שכל אבא שעושה בושות מחץ בטוסטר משולשים, הרבה לפני שעומר מילר הכין טוסטים מקסטן צרפתי עם אופי ישראלי.

לא צריך היה להיוולד לרות סירקיס, שרי אנסקי או נירה רוסו. כמעט כל ילד זכה לאיזו סבתא שבלי לעשות עניין שלפה מרק תימני מהמקרר, תבית' שנשאר משבת או קוסקוס אוורירי עבודת יד. את השניצל שלעתים נדירות הצליחו לחלץ מעוף שלם טבלנו במטבוחה שבושלה לפחות ארבע שעות. שכנות הסתובבו עם מעקודה בתיק ובשעה ארבע אחר הצהריים כולנו שתינו תה של ויסוצקי עם בעבע עיראקי או כעכים מרוקאים שנעשו אחד אחד, בין היתר כי פתי בר - שחשבנו שהוא המצאה ישראלית ולא חיקוי למקור הצרפתי - היה ממש יקר.

מה אומר לכם, גן עדן. החיים שלנו תותים, בלי הדברה. לא כמו אז, כמו עכשיו.

לילך רובין / צילום: יעל אילן

הפערים מגיעים לצלחת

ככל שמספר הטיסות בנתב"ג גדל והרשתות החברתיות הגבירו את הגעגועים לסבתות משקיעניות, גדל גם התיאבון. בשנים האחרונות אוכל, שהיה אז עניין יומיומי טריוויאלי שההתפעלות ממנו נשארה בתוך המשפחה, הולך ותופס מקום מרכזי בתרבות הצריכה. מספיק להעיף מבט בחשבון הוולט שלכם, בכמות הרילז, הציוצים, הסטוריז ואינספור תוכניות האוכל כדי להבין שלא מדובר רק בטרנד תל אביבי.

אין כמעט אזור בארץ שלא מתגאה במאפיית בוטיק אחת לפחות. נסו לתפוס את הקרואסון האחרון בקורון פטיסרי בקיבוץ עברון או אצל תושה בראש הנקרה. תעמדו בתור גם במאפיית מטרלו בעין זיוון, אצל הנחתום במושב בני יהודה או באלחנן בקיבוץ משמרות.

בנתיבות העירייה בנתה כיכר וגינה כדי לקבל את פני התיירים שמגיעים לקונדיטוריה ניחוחות חיים וזקני יודפת לא ראו בחיים תור לסנדוויץ' כמו זה שמשתרך במעדנייה של טוטסי. ספק אם אדמונד דה רוטשילד הגדול האמין שכמאה שנה אחרי שנטע את הכרמים הראשונים בראשון לציון, יקבים ישראלים ייצרו כ-40 מיליון בקבוקים.

כל זה קיבל רוח גבית מהקורונה, שגרמה לכולנו להתגעגע למה שהיה, שהצמידה אותנו למסכים ושלחה אותנו לאפות בלי סוף ולהפוך כל קיצור דרך של סבתא לסטורי עם מיליון צפיות.

אבל למרות הלבלוב המרהיב, עדיין קשה מאוד להגדיר את המטבח הישראלי, שנולד למציאות מורכבת. איך מחברים בין אבן יוגורט וגבינה צפתית? התשובה ברורה, כמו בכל דבר בארץ: שמים אותן ביחד, ויאללה שיסתדרו, בהצלחה. לכולם קשה, מה לעשות.

ענף האוכל הישראלי מכיל את כל הפערים הכלכליים, החברתיים והתרבותיים שקיימים פה. וזה מתחיל מהבסיס: מי מכין את האוכל הישראלי? כבעלת בית קפה לשעבר, אני יודעת כמה קשה להחזיק עסק ועובדים במטבח במדינה הזאת.

והפערים האלה הרי לא נעצרים במטבח. בשטח הקטן של המדינה חיים ילדים שעבורם צ'יפס עשוי רק מקייל, והתור למסעדת OCD עומד כרגע על חצי שנה. במקביל חיים פה לא מעט אנשים רעבים, שמחכים רק לקבל את המנה שלהם מבית התמחוי. 8,000 המנות שבושלו בפסח האחרון בפרויקט כרובית, המספק מזון לנזקקים בחגים, נמסרו בתוך שעות ספורות.

מפץ קולינרי של קיבוץ גלויות

במהלך ההכנות לכתבה זו, נתקלתי בלא מעט ביקורת כלפי המונח ״מטבח ישראלי״. היו שטענו שמדובר בסך הכל בסיפורי סבתות, ושאי אפשר לקרוא לאוסף מתכונים שמבושל שוב ושוב מטבח ומסורת קולינרית ראויה. היו שטענו כי ההמצאות הישראליות מסתכמות בגימיקים כמו מלוואח פיצה.

ובכל זאת, לעשות מפץ קולינרי מכרובית בתוך פיתה ואורז בן גוריון (פתיתים למי שלא מכיר) - צריך יותר מפוטנציאל וכישרון. אפשר לצחוק על היומרה של השפים התל אביבים שמחרקשים מטבוחה טריפו-קוריאנית מותססת על בסיס עגבניות שרי צהובות חממה וערימה של מלא מלא טחינה, אבל בסוף זה דורש הרבה תעוזה, תושיה ודמיון.

כי אחרי 74 שנים אפשר לומר שכולנו פה נולדנו בילט אין עם קומבינציית טעמים בלשון. קיבוץ גלויות של אוכל. וככל שהמציאות מסביב בלתי אפשרית, במטבח שלנו חיים בשלום חזרת, בלסמי ודיבס.

מהגרים מגינאה לצד צברים דור שלישי מצפת, דתיים, חילונים, חרדים וערבים - זו לא התחלה של בדיחה, זה צוות סטנדרטי של כל מסעדה. זה כור היתוך שמתרחש בין הפסים, ליד הכיריים. כי עם כל הכבוד, סטארט-אפ ניישן לא מסתכמת רק בחברות טכנולוגיה וקרנות הון סיכון, זו גם היכולת להפוך מסעדה קטנטנה של אסף גרניט לכזו שמקבלת ממישלן כוכב, וזה שהשף מייקל סולומונוב בפילדלפיה זוכה באוסקר של המסעדות בארה"ב כי הוא עושה מהמטבח שלנו זהב.

כולנו בסוף מתגעגעים הביתה

ישראל כמו תמיד מתעקשת להיות מיוחדת, אבל מה שמייחד את השולחן הישראלי זה לא מאכל זה או אחר, אלא היכולת ליצור מרחב ומטבח שמפגישים מאכלים ומנות שלא היו מתחברים בשום מקום אחר. כולנו אוהבים את האוכל שלנו טרי, חם מהמחבת, ישר מקרש החיתוך או מתנור האפייה. שבסוף אנחנו נותנים לחומרי הגלם המשובחים שלנו לדבר, שתמיד נחפש קיצורי דרך וחיבורים, ושכל עוד אנחנו צריכים הרבה תושיה כדי לחיות במקום הזה, נמשיך ליצור שילובים שנראים במבט ראשון בלתי אפשריים. ובסוף בסוף, כולנו פשוט מתגעגעים הביתה.

שבעה מתוך 48 אנשי הקולינריה שמשתתפים בפרויקט בחרו סלט ירקות כמנה הכי ישראלית - ממאיר אדוני ועד שי לי ליפא. ברגע הראשון זה קצת מפתיע. סלט? יותר מפלאפל? יותר מפיתה? אבל במחשבה שניה לא רק שזה לא מפתיע, זה אפילו ברור: ירקות תמיד היו כאן בשפע, יפים וטובים, ומטבע הדברים הפך הסלט לכוכב משמעותי על השולחן הישראלי. בשום מקום לא מגישים סלט נפלא ופשוט - קצוץ דק או גס - כמו פה.

כמו שכתבה שיראל ברגר: "משהו בפשטות, ברעננות של הקיץ, מזכיר את ישראל הכי הרבה".

שישה משתתפים בחרו בשניצל כמנה הכי ישראלית - ובהם חיים כהן, אסף גרניט ורותי ברודו. אל תקחו אותנו לבית משפט עם המקור הוינאי. כמו לרוב המנות, גם לשניצל שלנו יש שורשים בניכר, אבל הוא כבר מזמן המנה הביתית הכי ישראלית שיש. "זה כדור הרגעה בצלחת", כתב עליו בעל מדור האוכל במוסף זה רועי ירושלמי, והוסיף: "אין דבר שאני מתאווה אליו יותר".

גם חלה ופיתה - שני קצוות תרבותיים של אותה פחמימה מככבות בפרויקט. אין קירוב לבבות כמו זה שמציע הקמח הלבן. ואולי מאותה סיבה בדיוק, אבל מהכיוון הההפוך - אף אחד לא בחר בחומוס כמנה הכי ישראלית, כדי להימנע מראש מהמחלוקות והאמוציות.
יאללה, נגמר הזמן, צריך לסדר את האוכל של כולם על השולחן. אחרי שעשינו לילות כימים כדי לפתוח שולחן ישראלי אמיתי, זה הזמן לומר: הריני מתכבדת בזאת - ולתפארת מדינת ישראל. בתיאבון וחג שמח. 

עוד כתבות

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

מאחורי המפגינים האנטישמיים עומדים גופים עם כיסים עמוקים

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"