המחקר שמגלה: הבורסה בת"א היא לעתים מקלט בטוח מהירידות בשוקי העולם

מחקר של הבורסה מלמד כי החברות הדואליות "נהנות מהתנודתיות הנמוכה יותר בת"א מאשר בחו"ל בתקופות סוערות או בעת קרות אירוע מהותי אצלן" • "במקום לייבא את אפקט הפחד מחו"ל, דווקא היציבות היחסית של הבורסה המקומית מרגיעה את המניות הדואליות"

בניין בורסת ת''א / צילום: איל יצהר
בניין בורסת ת''א / צילום: איל יצהר

מחקר שערכה הבורסה בתל אביב מלמד כי היא יותר יציבה בעתות המשבר והקריסות בבורסות וול סטריט ובעולם, בכל הנוגע למניות הדואליות הנסחרות בה. מדובר בממצאים שמלמדים שתל אביב הופכת למעין מקלט בטוח יחסית כשהבורסות הגדולות בחו"ל קורסות.

הנתון החשוב העולה מהם הוא שהמניות הדואליות, קרי מניות שנסחרות גם בתל אביב וגם בבורסות הגדולות (בעיקר) בניו יורק, אינן "מדביקות" בפחד ובהיסטריה את השוק המקומי, והן עצמן יוצאות מכך נשכרות.

מנהל יחידת המחקר בבורסה, יובל צוק, מציין כי הנתונים שבדק "מראים כי בתקופות שבהן השווקים בחו"ל חווים ירידות שערים, השוק הישראלי מהווה עוגן משמעותי לחברות הדואליות". הוא מצא כי לחברות הדואליות, חברות כמו טבע, נייס, אלביט מערכות, טאואר ורבות נוספות, שמניותיהן נסחרות במקביל בת"א ובבורסות בחו"ל, יש השפעה מהותית על שוק המניות בארץ בכלל, ועל מדדי הדגל בפרט.

כיום נסחרות בבורסה בתל אביב קרוב ל-50 חברות ברישום כפול (דואליות), שרובן נסחרות במקביל גם בארה"ב. במדד ת"א-35 נכללות עשר מניות דואליות, שהיוו לפי ממצאי הבורסה כ-40% ממשקל המדד בסוף מרץ הנוכחי. סך המסחר בהן היווה כ-35% מסך המסחר בכל מניות המדד ברבעון הראשון של השנה.

במדד ת"א-125 נכללות 21 מניות דואליות, שהיוו כ-33% ממשקל המדד, ואשר סך המסחר בהן היווה כ-27% מסך המסחר בכל מניות המדד.

יתרונות בהיקפי ההשקעות והמסחר

אחד היתרונות הגלומים במניות אלה הוא שהמשקיעים הישראלים והבינלאומיים יכולים לסחור במקביל בשני השווקים, ולייצר בכך נזילות וסחירות גבוהות יותר לעומת מסחר בשוק אחד בלבד.

תמהיל המשקיעים מגוון יותר, דבר המאפשר גיוסי הון בשני השווקים,  ושעות המסחר ארוכות יותר. נוסף על כך, מתאפשרת כניסה למדדי הבורסה המובילים והשקעה של קרנות סל וקרנות מחקות העוקבות אחר מדדים אלו, דבר שתורם גם הוא להיקפי השקעה ומסחר.

בבורסה מציינים, כי נמצא שהרישום הכפול תורם גם למשק הישראלי כולו, מאחר שהגידול בהיקפי ההשקעה והמסחר בחברות הדואליות משליך גם על הגידול בהיקפי ההשקעה והמסחר בחברות הייטק ישראליות - הן הנסחרות והן החברות הפרטיות (הקטנות), שיכולות לפנות בשלב הראשוני לבורסה בישראל בלבד.

התלות בשוק ההון האמריקאי בעייתית, אומרים בבורסה, ומוסיפים כי ניתן לראות זאת בזמנים שבהם השווקים הבינלאומיים יורדים, והמשקיעים הזרים מעדיפים להשקיע בחברות המקומיות במדינתם, וכפועל יוצא מקטינים את החשיפה שלהם לחברות הישראליות.

עלייה של 38% בסך המחזור של הדואליות בת"א

החברות הדואליות הן לרוב חברות בינוניות-גדולות במונחים מקומיים, והן ידועות ומוכרות בישראל, בעוד שבחו"ל הן נחשבות קטנות ומוכרות פחות, ולרוב גם אינן נכללות במדדים המובילים שם.

נוסף על יתרון הביתיות, "חברות אלה נהנות מהתנודתיות הנמוכה יותר בת"א מאשר בחו"ל בתקופות סוערות או בעת קרות אירוע מהותי אצלן", מציינים בבורסה. המשמעות היא, שבמקום לייבא את אפקט הפחד מחו"ל, דווקא היציבות היחסית של הבורסה המקומית "מרגיעה" את המניות הדואליות.

ברבעון הראשון השנה נרשמה עלייה ניכרת בשיעור של כ-38% בסך מחזור המסחר של המניות הדואליות בת"א. הוא הסתכם ב-473 מיליון שקל ביום, לעומת מחזור ממוצע של כ-343 מיליון שקל בשנת 2021. מחזור המסחר במניות הדואליות היווה כ-25% מסך המחזור הממוצע במניות בבורסת ת"א.

מאחר שהמניות הדואליות נסחרות בשני שווקים במקביל, הן בישראל והן בחו"ל, נבחנה תרומת המחזורים בת"א לחברות הדואליות, יחסית למסחר שלהן בחו"ל. המחזור הכולל במניות הדואליות בבורסה בת"א הסתכם ברבעון הראשון ב-147 מיליון דולר ביום - עלייה של כ-40% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

מנגד, המחזור הכולל באותן מניות דואליות, בבורסות בחו"ל, היה גבוה יותר והסתכם ב-402 מיליון דולר, אך הוא ירד ב-11% בתוך שנה. לכן חלקו של המסחר שהתבצע בבורסה בת"א במניות אלה ברבעון הראשון עלה ב-27%.

עוד נמצאי כי ברוב המניות הדואליות שבהן גדל מחזור המסחר בבורסה בת"א ברבעון הראשון של 2022 בהשוואה לשנת 2021, עלה המחזור בת"א בשיעור גבוה יותר מאשר המחזור בחו"ל. לעומת זאת, ברוב המניות הדואליות שבהן קטן מחזור המסחר בבורסה בת"א ברבעון הראשון של 2022, ירד המחזור בת"א בשיעור נמוך יותר מאשר בחו"ל. הנתונים, אומרים בבורסה, "מראים כי בתקופות שבהן השווקים בחו"ל חווים ירידות שערים, השוק הישראלי מהווה עוגן משמעותי לחברות הדואליות.

עדות ליציבות הכללית של הבורסה המקומית אפשר למצוא בתשואת מדדיה מתחילת השנה. בעוד שמדד S&P 500 ומדד הנאסד"ק ירדו (בהתאמה) ב-12.8% וב-22.5% מתחילת 2022. מדד ת"א-35 ומדד ת"א-125 ירדו ב-3.6% וב-4% בלבד בפרק הזמן הזה.

ממצאים העולים ממחקר הבורסה

בבורסה בת"א נסחרות כ־50 מניות דואליות

10 מניות דואליות הנסחרות במדד ת"א־35 מהוות 40% ממשקלו

כשהשווקים בחו"ל חווים ירידות חדות - הבורסה בישראל ממתנת את התנודתיות במניות הדואליות

החברות הדואליות תורמות למשק בדרך של גידול בהשקעות ובמסחר

המסחר במניות הדואליות בת"א עלה ברבעון הראשון ב־38% לעומת הרבעון המקביל