אינפלציה | ניתוח

האינפלציה אולי תירגע בקרוב, אבל לא מספיק

מלאי העודפים ברשתות הקמעונאיות עשוי לתרום להקלה באינפלציה, אך היא עדיין גבוהה מדי מכדי שהפדרל ריזרב יקל בצעדים שהוא נוקט להורדתה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

הכותרות על האינפלציה מיום שישי נראות מאיימות למדי, אבל לפחות בנוגע לכמה מהמוצרים שהאמריקאים צורכים תדיר, המחירים דווקא הולכים לרדת. עדיין, ההוזלות הצפויות לבדן אינן מספיקות כדי לשכנע את הפדרל ריזרב שבאפשרותו להקל מעט ברמת העלאת הריבית עד הסתיו.

ביום שישי הודיע משרד התעסוקה האמריקאי שמדד המחירים עלה ב־1% בחודש שעבר לעומת אפריל, מה שאומר שהוא התייצב על 8.6% יותר מרמתם שנה קודם לכן - העלייה הגדולה ביותר ב־40 שנה. הרבה מזה נבע מהתייקרות הדלק. המחירים בהחרגת מחירי מזון ואנרגיה - מה שנקרא מחירי הליבה שלפיהם כלכלנים מנסים להבין את מגמות האינפלציה - עלו בשיעור נמוך יותר של 0.6%. כלומר עלייה של 6% במחירי הליבה לעומת שנה קודם לכן - נתון מעט יותר מתון בהשוואה לעליות שנרשמו בשלושת החודשים הקודמים, אבל עדיין גבוה באופן לא נוח.

החנויות נתקעו עם מלאי לא צפוי

קובעי המדיניות של הפד כבר ציינו שכנראה יעלו את הריבית בסדר גודל של חצי אחוז כשייפגשו בשבוע הבא, ושוב פעם ביולי. השאלה היא האם הם יחושו בנוח להעלות את הריבית לאחר מכן באופן מתון יותר, ברבע אחוז ולא בחצי אחוז. הרבה מהתשובה לכך תלוי בשאלה איך תתנהג האינפלציה בעתיד הקרוב.

הביקוש הרב שהמגפה יצרה לסחורה, בשילוב עיכובים בשרשראות האספקה והיכולת להוציא כסף הודות לתוכניות הסיוע של הממשלה - כל אלה השתלבו וגרמו לאינפלציה הנוכחית. אלא שלאחרונה, הצרכנים שוב שינו את דפוסי הוצאת הכסף.

כשחששות הקורונה מתמעטים, אנשים עוסקים שוב בפעילות כמו נסיעות ובילויים והם פחות צפויים לרכוש מכשירים ביתיים. השינוי הזה מזעזע כעת חנויות רבות, שנתקעו עם יותר מלאי ממה שהן ציפו לו.

רשת "טארגט" האמריקאית הודיעה שתצטרך להציע הנחות כדי להיפטר ממוצרים לא רצויים וכן שהחברה שוקלת מחדש את רמות המלאי הגבוהות בכמה סניפים. נראה שגם רשתות אחרות יילכו בעקבותיה, כך שאחרי כמעט שנתיים בהן מחירי המוצרים הביתיים רק עלו, אולי הלקוחות ייראו סוף סוף קצת הנחות.

דבר זה עשוי להוריד מעט את נתוני האינפלציה. לדוגמא, על פי משרד התעסוקה, ההתייקרות במאי ב־9.7% לעומת שנה קודם לכן בריהוט ביתי ומוצרים - קטגוריה הכוללת רהיטים ומוצרי חשמל לבנים - הייתה אחראית לעלייה של כחצי אחוז במחירי הליבה.

מחירי השירותים - העלייה הגדולה מאז 1991

אבל בתחומים אחרים לא נראה שהקלה באינפלציה צפויה בקרוב. חברות רכב מקוות שבעיות הקשורות לאספקת שבבים, שפגעו בהן בשנתיים האחרונות, יתחילו להשתפר. בינתיים, מחירי מכוניות חדשות ומשומשות עלו ב־13.7% לעומת שנה קודם לכן בחודש מאי, והוסיפו כ־1.4% לעלייה במחירי הליבה.

בסופו של דבר, המעבר להוצאת כסף רב יותר על שירותים העלה גם את מחירי השירותים. בהחרגת מחירי האנרגיה, עלו מחירי השירותים במאי ב־5.2% בהשוואה לשנה קודם לכן - פחות מהעלייה של 8.5% במחירים של מוצרי ליבה, אך העלייה הגדולה יותר מאז 1991.

סביר להניח שעודפי המלאי של הרשתות הגדולות יוסיפו להקלה באינפלציה בחודשים הקרובים. אבל הפד צפוי להתייחס לזה כתופעה מבודדת. בהיעדר סימנים של צינון במקומות אחרים בכלכלה, פחות סביר לצפות שהפדרל ריזרב יאט את קצב העלאת הריבית.