שוק המניות מקרטע והיעד הבא של הירידות עלול להיות רווחי החברות

מיקרוסופט וטרגט כבר הזהירו כי תוצאותיהן בהמשך השנה יהיו נמוכות מהצפוי, ובינתיים שמגמת הפחתת תחזיות הרווח מצד האנליסטים מתרחבת לתעשיות רבות

חנות וולמרט. יכולת מוגבלת לגלגל עליות מחירים אל הצרכנים / צילום: Shutterstock
חנות וולמרט. יכולת מוגבלת לגלגל עליות מחירים אל הצרכנים / צילום: Shutterstock

העלייה בשיעורי הריבית גררה את המניות לירידות השנה, וכעת, כשהאינפלציה מראה סימני התקררות קלים, משקיעים רבים חוששים שהדבר הבא על הכוונת של הירידות הוא רווחי החברות.

מדד S&P 500 ירד ב־18% עד כה ב־2022, התחלת השנה הגרועה ביותר מאז 1962, כשהבנק המרכזי האמריקאי, הפדרל ריזרב, מתחיל בסבב העלאות ריבית כדי למתן את האינפלציה הגבוהה ביותר זה 40 שנה. הידוק המדיניות המוניטרית פגע בהערכות השווי הגבוהות שהיו למניות בתחילת השנה, והותיר את הצמיחה ברווחי החברות כעמדת הזינוק שממנה יכול השוק לחזור למסלולו.

אבל הימים האחרונים הגבירו ספקות לגבי עמידות הצמיחה של רווחי התאגידים, והובילו להתקדרות התחזיות לגבי מניות. חברות רבות, מענקית הקמעונות טרגט ועד מיקרוסופט, הזהירו כי יציגו תוצאות נמוכות מהמצופה, ואנליסטים מנמיכים את תחזיות הרווחיות בתעשיות רבות. כשיחלו דיווחי הרבעון השני, בחודש הבא, יזכו אולי המשקיעים לבהירות רבה יותר באשר לביצועי החברות.

חברות אמריקאיות מתמודדות עם אתגרים מכמה חזיתות. האזהרה ששחררה טרגט לאחרונה מצביעה על שינויים בטעמי הצרכנים, שהותירו רשתות עם מלאי עודף. מיקרוסופט, מצידה, מזהירה שהתחזקות הדולר פוגעת ברווחיה. מדד הדולר של הוול סטריט ג'ורנל, המעריך את הדולר כנגד סל של 16 מטבעות, עלה עד כה השנה ב־8%.

כשהדולר עולה, אמריקאים רואים שהכסף שלהם עושה דרך ארוכה יותר כשהם קונים מוצרים ושירותים ממדינות אחרות. אבל מוצרים אמריקאיים גם נעשים יקרים יותר במדינות אחרות, וזה פוגע במכירות הגלובליות של כל מיני חברות. חברות טכנולוגיה, חברות תרופות המוכרות מוצרים רפואיים בשווקים בינלאומיים ויצרנים עם שוקי יצוא גדולים - כל אלה הם בין הנפגעים מהשלכות עליית הדולר.

נתוני האינפלציה שהשתקפו ממדד המחירים לצרכן שהתפרסם בארה"ב ביום שישי קבעו עוד שיא של ארבעה עשורים במאי, וריסקו כל תקווה שהקלה בלחצי המחירים תאפשר לפד להנהיג הקלות במדיניות. במקום זה, חוזים עתידיים על גובה הריבית הפדרלית הראו שסוחרים מצפים כעת להעלאות ריבית גדולות יותר. לצד זאת, תוצאות ראשוניות מסקרי אוניברסיטת מישיגן מראות שסנטימנט הצרכנים ירד מתחילת יוני לנתון הנמוך ביותר שנרשם אי פעם, סימן מבשר רעות לצמיחה הכלכלית.

האכזבות האלה גרמו למניות לרדת, ומדד 500 S&P סיכם את הירידה הדו־שבועית החמורה ביותר שלו מאז מרץ 2000.

המשקיעים מצפים לפגישת המדיניות של הפד

כשהאינפלציה לוהטת לאורך זמן, והפד נעשה יותר ויותר ניצי, משקיעים עלולים להחליט שתמחורי המניות עדיין גבוהים מדי, בשעה שרווחי החברות נתונים ללחץ.

השבוע יצפו המשקיעים לפגישת המדיניות של הפד, שבה הוא צפוי שוב להעלות את שיעור הריבית ב-0.5%. כמו כן ינתחו בפגישה את הנתונים על המחירים ליצרנים ועל מחירי מכירה, בזמן שיבחנו את כיוון האינפלציה ואת בריאות הצרכנים.

כמה אנליסטים הזהירו שציפיות השוק לרווחיות גבוהות מדי. "הציפייה הכללית שלנו היא שהשוק הדובי לא נגמר, מאחר שנתוני הרווחיות האלה אמורים כעת לרדת", אמר מייקל וילסון, אסטרטג ניירות ערך ראשי ומנהל השקעות ראשי במורגן סטנלי. "אנחנו לא חושבים שהמכירות הגדולות (selloff) הסתיימו".

וילסון ועמיתיו כתבו בהודעה מהעת האחרונה שהם צופים שהבנק המרכזי יהיה ניצי ושציפיות הרווחיות יירדו וימשכו את מדד S&P 500 לכיוון רמה של 3,400 נקודות עד אמצע-סוף אוגוסט.

המעבר המהיר משיעור ריבית אפסי כמעט פגע במניות הנסחרות בהערכות שווי גבוהות, והפך את השוק כולו לזול יותר ממה שהיה רק לא מזמן.

מדד 500 S&P נסחר בסוף השבוע בשווי של מעט פחות מפי 17 על הרווחים הצפויים ב-12 החודשים הקרובים, על פי FactSet ירידה לעומת שווי של פי 21.5 בסוף שנה שעברה. המכפיל הנוכחי תואם בקירוב את הממוצע לעשר שנים, מה שמעיד על כך שמשקיעים רבים עדיין לא חושבים שהמניות נראות זולות.

ציפיות לעלייה ברווחים ברבעון ובשנת 2022

צמיחה בריאה ברווחים תמכה במניות בזמן הטלטלות בשוק לאחרונה. לאחר שכמעט כל החברות במדד S&P 500 פרסמו את הדוחות, אנליסטים חוזים שהרווחים ברבעון הראשון יהיו גבוהים לעומת שנה שעברה ב־9.2%, על פי FactSet. לגבי 2022 כשנה שלמה, צפויים היום הרווחים לטפס ב־10%.

בשלבים הראשונים של הגל הנוכחי של האינפלציה יכלו חברות רבות לגלגל הלאה עלויות גבוהות יותר ללקוחות על ידי העלאת מחירים. אנליסטים צופים שהרווח נטו של מדד S&P 500 יגיע ל־12.3% ברבעון הראשון, מעל ממוצע של חמש שנים ברמה של 11.1%, על פי FactSet. יש סימנים לכך שימים אלה עלולים להיות ספורים.

דוגמאות מהתקופה האחרונה לגידול בעלויות שסחט את רווחי התאגידים זעזעו את השוק. מניות וולמרט ירדו ב־11% ביום אחד בחודש שעבר, לאחר שענקית המסחר אמרה שעלויות גבוהות יותר של מוצרים, עלויות שכר ובעיות של שרשראות אספקה, שחקו את הרווחים שלה. מניות טרגט ירדו ב־25% ביום אחרי שהחברה אמרה שתספוג את העלויות הגבוהות יותר השנה במקום להעלות מחירים.

"הזמן הוא 'לא חבר' של שולי הרווח בסביבה אינפלציונית", אמר דיוויד דונבדיאן, מנהל השקעות ראשי ב־CIBC Private Wealth US. "בנקודה כלשהי הלקוחות כבר לא יהיו מוכנים לשלם את ההתייקרות הבאה".

פחות משלושה שבועות לאחר הדיווח על תוצאות מכווצות, טרגט חזרה לאור הזרקורים בשבוע שעבר כדי להזהיר שהרווח שלה יירד השנה, לנוכח אימוץ אסטרטגיה של מתן הנחות וביטול הזמנות של מוכרים בניסיון להיפטר ממלאי עודף.

מיקרוסופט קיצצה את תחזית הרווחיות שלה לרבעון השני מוקדם יותר החודש, וציינה את ההשפעות של הדולר האמריקאי המתחזק כסיבה לכך. גם ב־Salesforce ציינו לאחרונה את התחזקות הדולר בהורדת תחזית המכירות לשנה זו.

הציפיות לרווחים יורדות לגבי חברות אמריקאיות גדולות באופן כללי. כעת מצפים אנליסטים שהרווחים של חברות S&P 500 יעלו ב־4% ברבעון השני, ירידה מההערכות ב־22 באפריל שצפו עלייה של 6.6%, על פי FactSet. תחזיות לגבי צמיחת הרווחים ברבעון השלישי ירדו באותה תקופה ל־10.6% מ־11.4%, בזמן שתחזיות הרבעון הרביעי ירדו מ־10.9% ל־10.1%.

לא כולם חוששים לגבי תמונת הרווחיות. סטפאני לאנג, מנהלת השקעות בחברת ניהול ההון Homrich Berg, אמרה שהשוק עשוי להיות בעמדה טובה לנוע כלפי מעלה ברגע שתחזיות הרווחים יתייצבו. "אם אתה מחליט לעשות צעד ולספוג את הכאב, החברות יהיו מוכנות טוב יותר לעמוד בציפיות הרווחיות בעתיד", אמרה.