גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצעת חוק רוצה לשנות את מנגנון הביטול במלונות. האם זה יהיה טוב לצרכנים?

תיקון לחוק הגנת הצרכן מבקש להציע לצרכן שתי חלופות: האחת זולה יותר שלא ניתנת לביטול והשנייה יקרה הניתנת לביטול ● משרד האוצר, המשפטים והתיירות כבר הביעו תמיכתם בחוק

מלון מרשת דן באילת / צילום: באדיבות מלונות דן
מלון מרשת דן באילת / צילום: באדיבות מלונות דן

האם לצרכנים כדאי שבתי המלון בישראל יציעו עסקאות בשני מסלולים - האחת שלא ניתנת לביטול ואמורה לשקף מחיר זול יותר והשנייה עסקה שניתן לבטלה והיא משקפת מחיר יקר יותר?

● אחרי אזהרת לפיד: אזהרת המסע לאיסטנבול עלתה לרמה הגבוהה ביותר
● האדישות היחסית התחלפה בביטולים: אזהרת המסע לטורקיה משפיעה על הישראלים

פורמט כזה קיים בעולם במרבית בתי המלון כשהוא קיבל דחיפה בתקופת הקורונה לנוכח חוסר הוודאות. גם המזמינים באתרים הבינלאומיים מכירים היטב את הרעיון. הצעת חוק מבקשת ליישר קו עם הנעשה בעולם ולאפשר שירותי תיירות במסלולים גמישים לטובת הצרכן במסגרת חוק הגנת הצרכן.

בעולמות התעופה מסלול זה קיים בקנייה של כרטיסי טיסה במרבית החברות המציעות מחיר בסיס שלא ניתן לביטול, מחיר שבינתיים לרוב ניתן יהיה לשינוי אך לא לביטול ועד כרטיס גמיש שניתן לשינוי ולביטול ועבורו הצרכנים משלמים פרמיה (שכוללת גם כבודה, הושבה ושירותים נוספים בכרטיס).

מצפים שהסוכן יספוג את הביטול

נושא ביטולי החופשה רלוונטי מאוד בימים אלה לנוכח אזהרת המסע החמורה שהוציא המל"ל לנופשים באיסטנבול ולצידה בקשה מפורשת של שר החוץ יאיר לפיד להימנע מנסיעות לטורקיה. מי שהזמין חבילת נופש וחלפו 14 ימי הביטול הקבועים בחוק הגנת הצרכן לא יכול לבטל את העסקה אלא אם רכש פוליסת ביטול טיסה מכל סיבה. צרכנים שמצפים כי סוכן הנסיעות יספוג את הביטול מציגים עמדה לא ריאלית שיכולה להיות מתוקנת באמצעות חקיקה או באמצעות החלטה שהמדינה תשתף בכיסוי ההפסדים כאשר הצורך של הצרכנים לביטול החופשה נובע מאזהרות שהמדינה יוזמת.

התיקון לחוק הגנת הצרכן מבקש לאפשר לעוסקים הישראלים להציע לצרכן שתי חלופות למשל לחבילה הכוללת לינה במלון בחו"ל: האחת בת החזר כספי (Refundable), והשנייה שאינה בת החזר כספי (Non Refundable). הצעת החוק קובעת כי החבילות שאינן גמישות יהיו זולות יותר ולמעשה החוק קובע כי אם "העוסק מציע באותו המועד, את אותו השירות ולגבי אותם מועדי חופשה, עם זכות ביטול, במחיר שאינו זול ממחיר השירותים ללא זכות ביטול, אזי יחולו על העסקה הוראות ביטול העסקה, כלומר תוחל זכות ביטול על פי החוק על אותו שירות נופש שהוזמן".

בדברי ההסבר לחוק צוין כי "מתן אפשרות לעוסקים ישראלים להציע עסקאות נופש בישראל שאינן ניתנות לביטול לצרכנים הישראלים תסייע לריבוי עסקאות בישראל, חלקן לפחות במחירים אטרקטיביים, ובהתאם, למיסוי רווחים אלה על ידי המדינה. כיום, התשלומים שמבצעים ישראלים עבור חופשות מוזלות ללא החזר לאתרי הזמנות זרים מביאות לכך שמיליוני דולרים מועברים לחו"ל תוך הימנעות מתשלום מיסים במדינת ישראל. מלבד זאת, מתן אפשרות לעוסקים ישראלים להציע עסקאות נופש בישראל שאינן ניתנות לביטול לצרכנים הישראלים, תסייע בהנגשת תיירות מוזלת ומגוונת גם לקבוצות החלשות יותר בחברה הישראלית."

ישרוטל דן ופתאל שולטים ב-65% מהשוק

ועדת הכלכלה התכנסה לדון בנושא לנוכח הצעת החוק כשייבחנו שינויים לנוסח שהוגש לוועדה לרבות הכנסת מסלול נוסף לחוק שיאפשר ביטול בסמוך ליציאה לחופשה כפי שהציעה המועצה לצרכנות, הדגשת המידע שיוצג לצרכן וכיוצא באלה.

האם חוק כזה יוכל לשרת את הצרכנים ואת העוסקים בתחום? ברשות להגנת הצרכן מבקשים לראות הפרשים במחירים של שני המסלולים השונים. לפי הכלכלנית הראשית של הרשות, ד"ר דליה שיליאן, ישרוטל דן ופתאל שולטים ב-65% מהשוק "כשהשוק יותר ריכוזי ההנחה לא בהכרח מתגלגלת לצרכן". עוד אמרה כי גם ההנחה צריכה לבטא את השוני בין העסקאות - כלומר עסקה שניתנת לביטול או לא.

הרשות דורשת לקבל מבתי המלון נתונים על מחירי הלינות על פני תקופה של שנה לפחות ולשיטתה נתונים אלה יסייעו לרשות לבחון האם חוק כזה יוכל להיטיב עם הצרכנים או לא. נזכיר כי מחירי הלינה הם דינמיים כשהם משקפים ביקוש והיצע ולכן לא ברור מה תוכל להפיק הרשות מנתונים אלה.

רוב הנוכחים תמכו בחוק: תמר מירסקי, מהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים ממשרד הכלכלה התייחסה ליתרונות של חלוקת הסיכון עם הלקוחות, כזו שיכולה לסייע לעסקים קטנים (למשל בעלים של צימר). טלי לאופר, מנכ"לית התאחדות משרד הנסיעות אמרה כי "הצעת החוק נדרשת מבחינה חברתית וכלכלית, אין סיבה שבאתרים בינלאומיים מתבצעות הזמנות באופן הזה, וכך ההצעה תעביר פעילות מסחרית וכלכלית מהעסקים הבינלאומיים לעסקים ישראלים שמשלמים מסים למדינה. גם הצרכן ירוויח מזה שיהיו לו שתי חלופות".

משרד האוצר, המשפטים והתיירות הביעו תמיכה בהצעת החוק שעשויה להוזיל מחירים.

למשרדים נזכיר כי את המחירים קובעים הביקוש והייצע וכוחות התחרות של השוק, תחרות שכיום דלה בישראל לנוכח היצע החדרים הקטן ביחס לביקוש. לא במקרה חופשה בישראל מוגדרת כאחת היקרות בעולם. ככל שיגדל היצע החדרים, יוסרו חסמי בירוקרטיה לעידוד יזמים, תתרחש תחרות מבורכת ומתבקשת בענף התיירות.

המועצה לצרכנות: "חוק הגנת הצרכן מקשה על ביטול עסקת תיירות"

מנכ"לית התאחדות המלונות יעל דניאלי התייחסה לצורך ליישר קו עם המתרחש בעולם. "התחרות היא מול אתרי ההזמנות ולא מכך ששלוש רשתות מחזיקות ברוב השוק. גם בישראל מוצע מסלול של ללא החזר כי למעשה יותר מ-50% מההזמנות שנעשות בארץ נעשות באתרים בינלאומיים. 20% עושים הזמנות באתרי המלונות שמוגבלים בהצעות שהם יכולים להציע לצרכנים. כיום חוק הגנת הצרכן פוגע ברשתות. יש למלונות אינטרס שההזמנות יבוצעו ישירות דרכם אבל הם מנועים מכך ולכן צרכנים רבים מבצעים הזמנות באתרים הבינלאומיים".

המועצה לצרכנות הציגה גישתה שלא תומכת בחוק במתכונתו הנוכחית "חוק הגנת הצרכן מקשה על ביטול עסקת תיירות", אמרה נציגת המועצה עו"ד הדס יעקובסון "אנחנו צריכים להצטרף לשוק הבינלאומי אבל צריך ללכת עד הסוף. צריך לאפשר לצרכן לרכוש מסלול שמאפשר ביטול עד מועד הסמוך לימי החופשה". למעשה הצעת המועצה היא להוסיף אפשרות שלישית לצרכנים שעשויה להיות יקרה יותר אף תאפשר לצרכן לבטל את העסקה גם ברגע האחרון". הצעה זו תיבחן והיא צפויה להיכנס לנסח של החוק.

החוק שעבר פה אחד להכנסה לקריאה ראשונה עדיין יידרש לניסוחים ולהשלמות לפני שיתקדם להצבעה.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

בעקבות דברי פאוול אתמול: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"