גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכנסת אישרה: החל משנת 2038 לא יוחזקו תרנגולות בכלובים בישראל

הכנסת אישרה את טיוטת התקנות שמקדם שר החקלאות לאיסור החזקת תרנגולות בכלובים, אך רק משנת 2038 ● התקנות ישימו סוף לכליאת תרנגולות בכלובים בתעשיית הביצים, בדומה לתקנים הנהוגים במדינות מתקדמות ● יותר מ-90% מהמטילות בענף הלול מוחזקות בלולים מיושנים בתנאים קשים

לול תרנגולות / צילום: אייל פישר
לול תרנגולות / צילום: אייל פישר

ועדת החינוך, התרבות והספורט, אישרה אתמול (ב') את טיוטת התקנות שקידם שר החקלאות עודד פורר לאיסור החזקת תרנגולות בכלובים החל משנת 2038. התקנות ישימו סוף לכליאת תרנגולות בכלובים בתעשיית הביצים, בדומה לנהוג ב-18 המדינות המתקדמות בעולם בתחום. התקנות שאושרו קובעות בין היתר איסור על הקמת לולי כלובים, איסור על פרקטיקה של הנשרה כפויה, איסור על קיטום מקור בלול, מתן טיפול סדיר לתרנגולות ועוד.

אף על פי שהתקנות המקוריות שפורסמו היו אמורות להביא לסוף עידן לולי הכלובים תוך עשור, כלומר בשנה הבאה, ועדת החינוך החליטה להחיל את התקנות רק בעוד 15 שנים. פרק הזמן הממושך שנקבע עד כניסת התקנות לתוקף הוביל לסערה בחדר הוועדה, כאשר חברי הכנסת פרופ' אלון טל ויסמין פרידמן התנגדו לכך נחרצות: "מעולם לא שמעתי על חוק לעוד 15 שנה. המשמעות היא שאנחנו יכולים להמשיך להתעלל בבע"ח עוד 15 שנה", אמר חבר הכנסת טל. גם ארגוני בעלי החיים מתחו ביקורת על תקופת המעבר הארוכה שנקבעה להשלמת המהלך, וציינו כי על פי דו"ח הרגולציה (RIA) של גורמי המקצוע במשרד החקלאות, ניתן היה להשלים את המעבר של תעשיית הביצים כולה ללולים ללא כלובים תוך שנים ספורות.

"ענף ההטלה יוצא לדרך חדשה"

תקופת המעבר הממושכת נועדה לאפשר לענף ההטלה להיערך בהתאם לשינויים המחייבים, שכן בישראל, נכון להיום, בתעשיית הביצים בישראל מוחזקות כ-10 מיליון תרנגולות, וכ-93% מלולי המטילות הם לולי כלובים. בתקופת המעבר, נקבע מרחב מחייה מינימאלי עבור התרנגולות המטילות בלולים קיימים, אשר ינוע בין 600-750 סמ"ר (נקבעה תקופת מעבר גם ללולים של 350 סמ"ר). בנוסף, קובעות התקנות סטנדרטים חדשים ומתקדמים לתנאי המחייה (אוורור, מיזוג ותאורה) של התרנגולות המטילות לאורך כל שלבי הגידול, שיביאו לשיפור משמעותי ברווחת העופות. באשר לענישה, לפי התקנות, דינו של מי יפגע ברווחתן של התרנגולות המטילות הוא מאסר של שישה חודשים, ושל מי שיעבור על התקנות בכל הקשור לבירוקרטיה, הוא קנס לפי חוק העונשין.

מדובר בהתקדמות גדולה ביחס למצב הנוכחי בישראל, בו נאלצות המטילות לבלות את חייהן הקצרים בדוחק עז ובלולים, מה שמוביל לפציעות ולנזקים לרווחתן ובריאותן. באופן מיידי, תאסר בניית לולי כלובים חדשים, והלולים הקיימים יוסבו בהדרגה. בשלוש השנים הראשונות יותר לאכלס לולי כלובים בצפיפות הקיימת כיום, לאחר מכן הצפיפות בכלובים תפחת מעט עד שתאסר לחלוטין ב-1.1.2038. בנוסף לאיסור כליאת תרנגולות בכלובים, החל מעוד שנתיים, התקנות יאסרו הרעבת התרנגולות למשך כ-10 ימים בפרקטיקה המכונה "הנשרה כפויה", שנועדה להגביר את תפוקת הביצים.

יו"ר הוועדה, ח"כ שרן השכל, אמר כי מדובר ב"אירוע היסטורי". שר החקלאות, עודד פורר, שקידם את הרפורמה בענף בשנה האחרונה, אמר כי "ענף ההטלה יוצא לדרך חדשה אחרי שעבר שנה לא פשוטה עם אי ודאות גדולה מאד והרבה חוסר אמון. גם לי היה לא קל להתעמת עם נציגי החקלאים. אני שמח שהגענו להסכם עם שני הצדדים. אני חותר למילוי כל ההסכמות, בין אם אני אוהב אותן ובין אם לאו".

התקנות גובשו על רקע מאבק ציבורי שמובילה עמותת 'אנימלס' מאז 2009, שכלל עתירה לבג"ץ וקמפיין נרחב. לאור אישור התקנות מסרה מעמותת 'אנימלס': "היום נרשם ניצחון אדיר לבעלי החיים וגם לציבור בישראל, שרובו המוחלט תומך בהפסקת כליאת תרנגולות בכלובים. מדובר במהלך היסטורי שיפסיק בהדרגה את אחת מצורות ההתעללות הקשות ביותר שבני האדם גזרו על בעלי החיים, ויקל על הסבל של מיליוני תרנגולות. התקנות מעמידות את ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות שאוסרות על כליאת תרנגולות בכלובים, והן צעד ראוי ומתבקש כעניין של מדיניות. לצד זאת, גם לולים ללא כלובים הם לולים תעשייתיים לכל דבר וגם בהם התרנגולות סובלות, ולכן ישראלים רבים בוחרים להוציא את הביצים מהצלחת".

תנאי ההחזקה של התרנגולות בישראל מיושנים ומקור לצער בעלי חיים

בעולם קיימת מגמה ברורה להפסיק את השימוש בכלובים בלולים: כלובי הסוללה הקיימים בישראל נאסרו לשימוש ב-39 מדינות; 18 מדינות החליטו להפסיק את כליאת התרנגולות בכלובים - 10 מדינות בארה"ב (קליפורניה, מסצ'וסטס, וושינגטון, רוד-איילנד, אורגון, קולורדו, יוטה, נוואדה, מישיגן ואריזונה), שוויץ, גרמניה, אוסטריה, בהוטן, לוקסמבורג, צ'כיה, סלובקיה ו-וולוניה (בלגיה); במסצ'וסטס, קליפורניה, וושינגטון, אורגון, קולורדו, מישיגן, נוואדה ואריזונה - התנאים יחולו גם על ביצים מיובאות. היישום מתבצע בהדרגה ועתירות נגד החקיקה נדחו, כולל בבית המשפט העליון הפדרלי.

הנציבות האירופית הודיעה ביוני 2021 כי היא מקדמת חקיקה לאיסור גורף של כליאת בעלי חיים בכלובים במשקים מתועשים, בהם מאות מיליוני תרנגולות, כמו גם עגלים, ברווזים, חזירות וארנבונים. הנציבות מתכוונת להציג הצעת חוק עד תחילת השנה הבאה, ולבצע בדיקת היתכנות לכניסת האיסור לתוקף כבר ב-2027. ואולם, המצב באירופה כיום כבר טוב בהרבה מאשר בישראל, בה תנאי ההחזקה של התרנגולות נחשבים מיושנים ומקור לצער בעלי חיים. לפי נתוני הנציבות האירופית, רוב (52%) התרנגולות בתעשיית הביצים באיחוד האירופי מוחזקות בלולים ללא כלובים: בגרמניה, אחת משתי יצרניות הביצים הגדולות באירופה, 94.5%  מהמטילות אינן מוחזקות בכלובים, באוסטריה ובשוויץ 100% מהן, בשוודיה 96%, בנדמרק 90%, בהולנד 92%, ו-64% בצרפת, בבלגיה ובאיטליה. בארה"ב, יותר מ-35% מהביצים מגיעות כיום מלולים ללא כלובים. זאת בזמן שבישראל רק 9% מהביצים הן מלולים ללא כלובים. לפי ההערכות, עד 2025 רובה המוחלט של התעשייה באירופה ובארה"ב יתבסס על לולים ללא כלובים, וזאת לאור הליכי החקיקה בחלק מהמדינות ומגמות תאגידיות.

יתרון כפול

למעבר ללולים ללא כלובים, ישנו גם יתרון בריאותי: ממצאים שאספה ד"ר ענת וייסמן, האפידמיולוגית של מערך בריאות העופות של המועצה לענף הלול, מעלים כי שיעור הסלמונלה בלולי כלובים גבוה יותר מאשר בלולים ללא כלובים. נראה גם כי גודל הלול משפיע על שיעור הנגיעות בסלמונלה: בלולים הגדולים שבהם מעל 10,000 תרנגולות נמצא כי התחלואה רבה יותר, אף שמדובר בלולים חדשים יותר.

כך או כך, תעשיית הביצים כרוכה בסבל רב עבור בעלי החיים: התרנגולות מוחזקות בצפיפות בכל סוגי הלולים; האפרוחים הזכרים, שהם חסרי ערך כלכלי עבור התעשייה, מומתים לאחר בקיעתם במדגרה; התרנגולות עוברות כריתה של חלק מהמקור, לתרנגולות אין כל קשר עם תרנגולים זכרים ולמרות המוני הביצים שהן מטילות, לעולם לא יהיו להן אפרוחים; כל התרנגולות מומתות לאחר שתפוקת הביצים שלהן יורדת והן פוסקות מלהיות רווחיות עבור התעשייה.

עוד כתבות

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית