האופוריה בוול סטריט היתה מוקדמת? ארה"ב נכנסה רשמית למיתון

הכלכלה בארה"ב התכווצה שני רבעונים ברציפות, נתון שמבחינה טכנית מאותת שהיא נכנסה למיתון • אלא שבזמן שהפד מעלה ריבית כדי לרסן אינפלציה, ההגדרה הזו נדחקת הצידה על מנת לאפשר לבנק המרכזי להמשיך לעשות את עבודתו

הכלכלה האמריקאית נכנסה למיתון? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הכלכלה האמריקאית נכנסה למיתון? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נתוני הצמיחה המאכזבים בארה"ב שפורסמו היום (ה') מצביעים כי מבחינה טכנית הכלכלה האמריקאית נכנסה למיתון. הכלכלה האמריקאית רשמה התכווצות של 0.9% בתוצר ברבעון השני של 2022, וזאת בניגוד לתחזיות שצפו צמיחה של 0.4%, ובהמשך להתכווצות של 1.6% בתוצר ברבעון הראשון של השנה.

המשפט שהקפיץ את וול סטריט והמשפט שהמשקיעים בחרו להתעלם ממנו: כל מה שכדאי לדעת על העלאת הריבית | פרשנות

לפי ההגדרה היבשה מיתון מוגדר כהתכווצות התוצר במשך שני רבעונים ברציפות, כך שאם מחברים את נתוני הרבעון הראשון והשני של השנה עולה כי הכלכלה האמריקאית נכנסה כעת למיתון מבחינה טכנית. אלא שמבחינת הפד האמריקאי אין מה למהר להכריז על מיתון.

עוד אתמול לפני פרסום הנתונים הקדים יו"ר הפד ג'רום פאוול תרופה למכה, ואמר במעמד הריבית כי אין להסתמך על נתוני התוצר בקריאה ראשונית וסביר להניח שהנתונים יתוקנו כלפי מעלה. מעבר לכך, פאוול אמר כי נתוני שוק העבודה בארה"ב לא עונים על ההגדרה של מיתון, כך שבמלים אחרות אין מה לעצור כרגע את קצב העלאות הריבית האגרסיבי של הפד.

ופאוול לא לבד. על פי הלשכה הלאומית למחקר כלכלי בארה"ב (NBER), אשר בין היתר אחראית על הגדרתו ואפיונו של מיתון כלכלי, שני רבעוניים רצופים של קריאת תוצר שלילית אינם עונים לבדם על הגדרתו של מיתון. במשבר הסאבפריים אותה ועדה קבעה בדיעבד את קיומו של המיתון שהיה, כך שבינתיים עמדתה תומכת בפאוול. מי שעוד עומד לצידו זה הנשיא ג'ו ביידן - מי שאישר את מינויו של פאוול לכהונה שנייה בימים שהאינפלציה הוגדרה על ידי הפד כטרנזיטורית. ביידן, שסובל מירידה חדה בפופולריות ככל שמחיר הדלק בתחנות מאמיר, ודאי ישמח לוותר על כניסה למיתון תחת המשמרת שלו. 

השאלה האם הכלכלה האמריקאית נכנסה למיתון תלויה בוועדה זו (NBER), ונראה כי אף אחד לא ימהר להכריז על מיתון בזמן שהפד נחוש להמשיך להעלות ריבית על מנת לרסן את האינפלציה. עם זאת, להעלאה מהירה של הריבית יש השלכות על הכלכלה ואת זה הפד כמובן יודע אלא שהמטרה העיקרית כעת היא לרסן את האינפלציה בכל מחיר, גם במחיר של האטה. ולכן הפד נוקט ב-Front Loading - כלומר העלאה מהירה של הריבית כבר עכשיו לפני שהמיתון יאלץ את הפד למתן את העלאות הריבית.

אם הפד ציין אתמול בהודעת הריבית כי קצב העלאות הריבית עשוי להתמתן בהמשך על מנת לבחון מה זה עושה לאינפלציה, ייתכן והנתונים מהכלכלה הריאלית כבר כעת מצביעים כי עליו לעצור את העלאות הריבית דווקא בגלל מה שזה עושה לכלכלה. אלא שההגדרה של מיתון ככל הנראה תחכה כדי לאפשר לפאוול להמשיך בהעלאות הריבית על מנת לרסן את האינפלציה, כאשר הריבית כעת שעלתה ל-2.5% אינה לבדה מספיקה על מנת למתן אינפלציה של 9.1% בארה"ב בחודש יוני.

במקביל לנתוני הצמיחה פורסמו גם נתוני ה-PCE, רכיב הליבה של מדד המחירים לצרכן המבוסס על הצריכה הפרטית. מדד זה נחשב לאינדיקטור מועדף על הפד לאמידת האינפלציה ושם יש מקום לאופטימיות. מדד הליבה עלה ב-4.4% - מתחת לצפי לעלייה של 4.5%. נתונים אלו עשויים להצביע כי שיאה של האינפלציה מתקרב, אם כי קשה לחזות קדימה מעבר לכמה חודשים. למעשה, הנגיד פאוול אמר זאת אתמול, כי היה מעדיף לפעול מפגישה לפגישה של חברי ועדת השוק הפתוח (FOMC) ולוותר על התחזיות קדימה, כך שקשה לשאוב אופטימיות גם מנתונים אלו לגבי אינפלציית הליבה.