גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברת בנייה פלשה לשטח תת-קרקעי של שכן. מה קבע העליון?

ביהמ"ש הטיל על חברת הבנייה משהב 161 אלף שקל פיצוי ו-100 אלף שקל הוצאות ● בדעת המיעוט ערכה השופטת רות רונן חישוב כלכלי מחמיר וקבעה כי סכום הפיצוי היה צריך לעמוד על כמיליון שקל ● בית המשפט קבע: "התנהלות פורעת חוק. משהב פעלה באופן חד-צדדי, שלא לומר בריוני" ● משהב: "העוגנים הוחדרו בהתאם להיתר בנייה. לדיירים הפריע שבבניין מתגוררים דיירים שאינם שומרי מצוות"

השופט נעם סולברג. ''הפכתי והפכתי בטענות משהב ולא מצאתי הסבר להתנהלותה פורעת החוק'' / צילום: רפי קוץ
השופט נעם סולברג. ''הפכתי והפכתי בטענות משהב ולא מצאתי הסבר להתנהלותה פורעת החוק'' / צילום: רפי קוץ

מה גובה הפיצוי הראוי בגין פלישה תת-קרקעית לשטחי השכנים? בית המשפט העליון קבע כי חברת הבנייה הוותיקה משהב עברה על החוק כאשר החדירה עוגנים לעומק אדמת בניין הסמוך לפרויקט התחדשות עירונית ברמת גן.

השופט נעם סולברג, שכתב את דעת הרוב, אליה הצטרף השופט חאלד כבוב, יוצא באמירות חריפות נגד התנהלות חברת הבנייה הוותיקה ומכמעט מכפיל את גובה הפיצוי שהטיל על החברה בית המשפט המחוזי. במקום סכום של כ-88 אלף שקל, נגזר בעליון סכום של 161 אלף שקל, והוטלו הוצאות בגובה של 100 אלף שקל. ההחלטה נועדה ליצור תמריץ שלילי עתידי לחברות קבלניות שלא לפלוש אל הקרקע בנסיבות דומות.

"חוסר תום-לב מופגן"

ההחלטה מתארת כי משהב פעלה באופן חד-צדדי, כמעט בריוני, בניסיון לקבוע עובדות בשטח ללא ניסיון הידברות עם הדיירים. "הפלישה נעשתה בכוונת מכוון, בחוסר תום-לב מופגן", והיה מקום להורות על סילוק העוגנים, כאשר הפלישה "נעשתה בידי חברה כמשהב, חברת בנייה גדולה וותיקה, המצוידת במומחי הנדסה וביועצי משפט", נקבע בפסק דינו של סולברג. "הפכתי והפכתי בטענות משהב בהליכים השונים ולא מצאתי ולו קצה-קצהו של הסבר להתנהלותה פורעת החוק", הוסיף השופט.

השופטת רות רונן, בדעת המיעוט בנוגע לאופן חישוב הפיצוי, עורכת ניתוח כלכלי וחדשני וקובעת כי הדרך להילחם במי שפלש באופן לא חוקי היא בחישוב שונה של הפיצוי. שופטי הרוב קבעו כי הפיצוי יחושב מהעלות האלטרנטיבית שחברת הבנייה חסכה כאשר לא השקיעה בפתרון הנדסי שלא כרוך בפלישה לשכנים. רונן מחשבת את גובה השימוש האלטרנטיבי במקרקעין למשך 50 שנים (משך זמן הימצאם של העוגנים) ומגיעה לסכום של כמיליון שקל, ממנו מגיע לתובעים שליש, מאחר שהם מהווים שליש מכלל הדיירים בבניין השכן. התביעה הוגשה בשנת 2020 על-ידי שמונה דיירים המיוצגים על-ידי עו"ד אבי עמבר.

עו''ד אבי עמבר / צילום: תמונה פרטית

בשנת 2013 הקימה משהב בנייני מגורים חדשים במסגרת פרויקט התחדשות עירונית ברחוב הבנים ברמת גן. החברה פלשה לשטח הבניין השכן, מבלי לבקש את רשות הדיירים, בכך שהחדירה מתחת לפני השטח "עוגנים זמניים" לתמיכה ביסודות הבניינים החדשים. הפלישה נדרשה עד לסיום בניית היסודות, אך בדרך-כלל העוגנים נותרים באדמה עד להתפוררותם בחלוף 50 שנה. בית המשפט העליון הדגיש כי לא מדובר בחריגה קלה אלא בשטח תת-קרקעי של 380 מ"ר ועומקם כ-18 מטר מתחת לפני השטח.

הדיירים השכנים ביקשו את סילוק העוגנים וכן קבלת פיצוי ודמי שימוש בשטחם. משהב טענה כי סילוק יד יגרום לה להוצאה של 6.5 מיליון שקל, בעוד שלדיירים לא ייגרם כל נזק מהותרת העוגנים. חברת הבנייה לא חלקה על כך שהפלישה נעשתה במודע, מבלי שנעשה ניסיון כלשהו לבקש את רשות מהדיירים לפני הפלישה.

בית המשפט קובע כאמור כי כעיקרון היה מקום להורות על סילוק יד, וכי ככל שמשהב חפצה לעשות שימוש במקרקעי הדיירים, "היה עליה לפנות אליהם לבקש את רשותם; כזאת - כמתחייב מהחוק, מהשכל הישר ומן המוסר הטבעי - לא עשתה".

דעת המיעוט: חישוב העלות האלטרנטיבית של השימוש בקרקע

השופטים סולברג וכבוב סברו כי יש לחשב את הפיצוי כעלות האלטרנטיבית שחברת הבנייה חסכה. סכום זה הגיע ל-218 אלף שקל, ולדיירים נפסק החלק היחסי, מאחר שרק חלקם תבע.

השופטת רות רונן בדעת המיעוט עשתה שימוש חדשני במשפט בקביעת גובה הפיצוי הראוי לדיירים השכנים, ולעמדתה הפיצוי צריך להיות גבוה באופן ניכר.

רונן עורכת חישוב כלכלי המבוססת על חוות-דעת שמאית, לפיה שווי השימוש האלטרנטיבי בקרקע עומד על 19 אלף שקל בשנה. מאחר שמהדיירים יימנע שימוש למשך 50 שנים בשל הימצאם של העוגנים, מתחייבת המסקנה, לעמדת רונן, כי התמורה שנמנעה מהם מגיעה לסכום של כמיליון שקל, ממנו זכאים התובעים לשליש. כלומר - כ-330 אלף שקל.

השופטת רות רונן / צילום: דוברות הרשות השופטת

רונן קובעת כי הדרך היעילה הייתה כי משהב תבצע את הבנייה בדרך שאינה דורשת פלישה לבניין השכן, ועלותה גבוהה יותר. לעמדתה, יש לחשב את הפיצוי כפיצוי נזיקי - לפי הסכום שהיו יכולים להניב אלמלא משהב הניחה בהם את העוגנים. כך הדיירים יוכלו לקבל תרופה לנזקים הריאליים שהסבה להם חברת הבנייה הוותיקה.

מי שהכריע בין עמדתה של רונן לבין עמדתו של סולברג היה השופט כבוב, שבחר בדעתו של סולברג, וכך הועמד גובה הפיצוי על הסכום הנמוך יותר. סולברג השיב לשופטת רונן כי חוות-הדעת השמאית לא נועדה ולא התיימרה לטעון לנזק קונקרטי לדיירים, וכי לעמדתו אין לדיירים יכולת לעשות שימוש בשטח התת-קרקעי ממילא, כך שמדובר בנזק ספקולטיבי. 

משהב: "העוגנים הוחדרו בהתאם להיתר בנייה" 

משרד עורכי הדין יצחק מירון, המייצג את משהב, מסר בתגובה: "בניגוד לרושם שנוצר מפסק הדין, כאילו חברת משהב פלשה לתת-מקרקעי רחוב אפשטיין 5 והחדירה עוגני מתכת ללא היתר וללא רשות, הרי שהמציאות אחרת. בכל הערכאות נקבע ללא יוצא מן הכלל כי החדרת העוגנים נעשתה לפי היתר בנייה כדין.  בניגוד לקבוע בפסק הדין, דיירי אפשטיין 5 ידעו היטב על החדרת העוגנים הרבה לפני החדרתם.

"חשוב לציין כי משהב פעלה לפני מעשה ולאחר מעשה על-מנת לוודא כי לא נגרם שום נזק לדיירים. בוצע ניטור של מקרקעי הדיירים לפני החדרת העוגנים ולאחר החדרתם, ואף בוצע מעקב שוטף. משהב ניהלה עם הדיירים משא-ומתן, אך הם דרשו פיצוי 'צנוע' בסך של 15 מיליון שקל. מדובר בדרישה סחטנית שהייתה מביאה לסיכולו של הפרויקט ולסיכון מפני רעידות אדמה. 

"מה שהפריע לדיירי אפשטיין 5 זו העובדה שבנו בסמוך לביתם בניין שמתגוררים בו דיירים שאינם שומרים תורה ומצוות. בית המשפט העליון לא התייחס כלל לעניינים אלה, הגם שאלה הופיעו בפירוט בכתבי הטענות".

עוד כתבות

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

משדרגת טנקים של צה"ל: החברה שעברה מקשיים תזרימיים לזינוק של 230% בשנה

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה

ההפגנות בקמפוסים בארצות הברית העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

פלסטינים עוזבים את מזרח רפיח לאחר קריאות צה''ל להתפנות מהאזור / צילום: Reuters, Hatem Khaled

בכיר בחמאס לרויטרס: פינוי רפיח מצד ישראל הוא "הסלמה מסוכנת"

הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל הוא ההרוג הרביעי ממטח הפצמ"רים אתמול לכרם שלום • גורם ישראלי בכיר ל"ניו יורק טיימס": "היינו קרובים לעסקה, חמאס הקשיח עמדות - בגלל נתניהו"; לשכת רה"מ בתגובה: "שקר מוחלט" • דיווח: התקדמות בדרך להקמת כוח שמירת שלום ערבי בעזה • אחרי תקיפה בעומק לבנון: אזעקות בגולן ובגליל העליון • לקראת פעולה: צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח • עדכונים בולטים

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום