גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחקר של הטכניון: הישראלים נשארים בבית בגלל הייאוש מהפקקים והאוטובוסים

החוקרים מצאו כי אזרחים רבים בארץ נמנעים מנסיעות מבעוד מועד, אפילו אם הם בדרכם לרופא או לביקור משפחתי ● התופעה ניכרת בעיקר אצל מי שאינם משתמשים ברכב פרטי, והנפגעים העיקריים הם אוכלוסיות מוחלשות שנאלצות לוותר על נסיעות

עומס תנועה בתל אביב / צילום: כדיה לוי
עומס תנועה בתל אביב / צילום: כדיה לוי

רונן ויתר לאחרונה על התור לרופא. הוא עובד במגדלים בבני ברק וכדי להגיע לרופא שאליו קבע תור חודשים מראש - הוא נדרש להחליף שני אוטובוסים. אולם, האוטובוס איחר, רונן איחר לתחנת ההחלפה ונאלץ לחכות לאוטובוס הבא שהגיע 20 דקות מאוחר יותר. אך זה כבר היה מאוחר מדי, והוא המשיך הביתה - כפי שקורה לרבים מאזרחי ישראל.

כנראה שהתרגלנו לחשוב שמדובר בצירוף מקרים מצער, אבל זו תופעה מוכרת שנחקרת בעולם ולאחרונה גם בישראל. גופי תחבורה ומדינות בודקים את נסיעותיהם של אנשים, אבל לא שמים לב לאותן נסיעות שלא מבוצעות - ומה ניתן ללמוד מהן על מערכת התחבורה הציבורית.

הבדיקה הראשונה שביצע פרופ' קרל מרטנס מהמסלול לתכנון ערים ואזורים בטכניון ושותפיו גלי פרוינד, ד"ר מתן סינגר, וד"ר ג'ון פריצ'רד הייתה ניסוי כלים מחקרי בשנת 2017 בשכונת פלורנטין בתל אביב, ואילו הבדיקה האחרונה התבצעה בתחילת 2021. "ערכנו טסט בפלורנטין וגילינו סיפור אבסורדי", מספר פרופ' מרטנס. "אנשים לא יוצאים בערב לבלות כי הם לא מוצאים חניה כשחוזרים, ובו בזמן שוכחים שיש כל כך הרבה אפשרויות התניידות בשכונה שלהם. אנשים מוותרים כשאין סיבה לוותר בגלל חוסר מדיניות חניה טובה".

לדבריו של מרטנס, הבעיה היא לא מצוקת החניה, אלא אופן ניהול המשאב. "אם מספר תווי החניה שניתנים היה תואם את מספר החניות שעומד לרשות התושבים, וכן היו גובים כסף על חניה ממבקרים ואוכפים בכל יום ושעה - המצב היה טוב יותר".

לאחר מכן, הבדיקה התרחבה לכמה אזורים במטרופולין גוש דן ובה נבדקו בת"א אזור הצפון הישן ושכונת נווה שרת, וכן כפר סבא ומושבים סמוכים. במחקר הסתבר כי רק 48% ממי שלא נוסעים ברכב פרטי, לא ויתרו על נסיעות. 17% ויתרו פעם אחת, 18% ויתרו כמה פעמים ו־17% נוספים ויתרו פעמים רבות על נסיעות.

 

בהיעדר רכב, התלות באנשים אחרים גוברת

בקרב מי שאין לו רכב פרטי, התגלתה תלות גדולה באנשים אחרים. 14% כמעט תמיד תלויים באדם אחר, ו־9% דיווחו כי הם תלויים באדם אחר ביותר ממחצית מנסיעותיהם (לעומת 4% בכל אחת מהקטגוריות בקרב משתמשי הרכב הפרטי). המצב בעייתי גם אצל בעלי רכב פרטי, כשאמנם 61% דיווחו כי לא ויתרו על נסיעות - אך 20% ויתרו פעם אחת, 12% פעמים ספורות ו־7% פעמים רבות.

החוקרים ערכו סיבוב נוסף בחודשים דצמבר 2020 ועד למרס 2021 והוסיפו אזורים נוספים לבדיקה, בין השאר בעיר רמלה. מהממצאים עולה כי 18% ממי שאין ברשותם רכב מוותרים על נסיעות פעמים רבות ו־53% מעולם לא ויתרו כלל. בד בבד, 72% מקרב משתמשי הרכב הפרטי לא ויתרו על נסיעה ו־5% מהם ויתרו פעמים רבות.

"בתקופת הקורונה, המצב בכבישים היה טוב בגלל הקורונה, ולכן המצב בעבור אנשים עם רכב היה טוב יותר, אך התלות באחרים בקרב מי שאין להם רכב התעצמה", מסביר פרופ' מרטנס. "היום, המצב על הכבישים חזר לקדמותו ונעשה אפילו יותר גרוע".

המחקר הגדול ביותר שנעשה בנושא בוצע באנגליה, כשממשלתו של טוני בלייר החליטה בתחילת שנות האלפיים לחקור את תופעת ההדרה החברתית גם מבחינה תחבורתית, בשעה שהתחבורה הציבורית הייתה מופרטת וקווים ללא כדאיות כלכלית דוללו. מהמחקר עלו ארבעה ממצאים עיקריים: 40% ממחפשי העבודה דיווחו שקשיי תחבורה מנעו מהם לקבל משרה; ל־50% מבני 18-16 היה קשה לשלם את עלות הנסיעה לבית הספר; 18% ממחוסרי המכוניות דיווחו על קושי במפגש עם בני משפחה וחברים; וכן, 7% ממחוסרי המכוניות ציינו כי ביטלו או שלא הצליחו להגיע לפגישה עם רופא, בגלל קשיי התחבורה. "זה, לכאורה, מספר קטן אבל ההשלכות עצומות כי הרבה פעמים כשטיפול רפואי נדחה - המצב נעשה גרוע וחמור יותר", מסביר פרופ' מרטנס.

מחקר אחר שמבוצע בישראל בוחן את דרכי ההגעה מיישובים קטנים סמוכים לים לחופים. "אין שירות לחופים בתחבורה ציבורית ובני נוער תלויים בהורים, או בחברים, או שהם מתחילים לנסוע בטרקטורונים", אומר פרופ' מרטנס. "במחקר שביצענו בהולנד, ראינו כי ויתור על נסיעות נפוץ יותר אצל שכבות חלשות יותר באוכלוסייה, אבל בארץ הפקקים כל כך גרועים שהם משפיעים על החלטתם של אנשים לוותר על נסיעות ואזור המחיה מצטמצם. אם אני גר במקום שבו התחבורה לא מתפקדת, הרדיוס שבו אני יכול להשיג הזדמנויות קטן".

מתכננת הערים גלי פרוינד מסבירה כי "האוכלוסיות הנפגעות הן רבות. רמת הכנסה, בעלות על רכב ומוגבלויות הם גורמים מרכזיים שיכולים לרמוז על ויתור על נסיעות. בנוסף, ידוע שיש אוכלוסיות פגיעות יותר שמנוות 5%-6% מהאוכלוסייה. אין לנו את המאפיינים המדויקים שלהן - וצריך לחקור לגביהן".

פרוינד מציינת כי בפריפריה קשה יותר להתנייד, אף שברמה הסטטיסטית - אנשים שגרים במקומות פרבריים נאלצים להחזיק יותר כלי רכב פרטיים. "מחקרים מצאו שנוער מושפע עמוקות מתשתיות התחבורה, ומי שגרים במקומות פרבריים והם 'מבוגרים צעירים' (Young Adults) אלה בדיוק האוכלוסייה שסובלת בעת הגדילה וההתעצבות הרגשית, בשל התלות העמוקה באחרים. אלה דברים שמבוגרים צעירים שגרים במקום מחובר ומקושר תחבורתית לא מרגישים באותה עוצמה. תחושת התלות והוויתורים שיכולים ללוות אותה, משפיעים על ההחלטות העתידיות שלהם. יש מי שעולה בו הרצון לעבור למקום עירוני, ויש מי שמבין שאם הוא רוצה להתקדם ולהיות חופשי - הוא חייב להחזיק רכב. וכך, נוצרת בעלות כפויה על רכב".

"עניים מוציאים חלק ניכר מהכנסותיהם על רכב"

לדבריה, "יש אנשים שבאמת לא אוהבים רכב, אבל מבינים שבלעדיו הם לא יוכלו לבקר את ההורים בסופ"ש. אבל מי שבאמת סובלים מבעלות כפויה על רכב ברמה גבוהה הם מי שגרים במקום עני ומפורבר, ונאלצים להוציא אחוז ניכר מההכנסות הנמוכות ממילא שלהם על רכב פרטי".

לדעת פרוינד, חלק גדול מהישראלים מחזיקים רכב פרטי מאילוץ, "אבל הם לא מרגישים שמשהו נכפה עליהם. הרי ברור שעיר זה יקר ופרבר זה זול, ועלות הבעלות על רכב היא דבר שקוף. ההבדל הוא שבעיר אתה לא חייב רכב לכל הנסיעות, ובפרבר כן. זה חלק בלתי נפרד מאורח החיים הזה, ואין דרך לספק תחבורה ציבורית איכותית בפרבר. אך העובדה שאין לנו אפשרות לגור בעיר עירונית בזול או לפחות לא בשיא היוקר - הופכת רבים לבעלי רכב בעל כורחנו".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים