אילו הטיות מושרשות פוגעות ביכולת שלנו לקבל החלטות טובות

רבים חושבים שיעילות פירושה קבלת החלטות במהירות • אלא שהבחירות שלנו מושפעות מטבען משורה של הטיות, ולכן מומלץ להאט במכוון את התהליך כדי לבחון לעומק את השיקולים

''עצירת צ'יטה'' - רגע לפני קבלת ההחלטה / צילום: Unsplash, jean wimmerlin
''עצירת צ'יטה'' - רגע לפני קבלת ההחלטה / צילום: Unsplash, jean wimmerlin

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבת

שריל שטראוס איינהורן היא המייסדת והמנכ"לית של Decisive והיוצרת של שיטת AREA, מערכת קבלת החלטות ליחידים, חברות ועמותות לפתרון בעיות מורכבות

אני עוסקת בקבלת החלטות כבר יותר מ־20 שנה, ומניסיוני זיהיתי כמה הטיות מושרשות שפוגעות ביכולת שלנו לקבל החלטות. בבסיס ההטיות הללו עומדים שלושה רעיונות שאינם משרתים אותנו היטב: ראשית, שאנו לא צריכים להשקיע זמן כדי לקבל החלטות טובות. שנית, אנחנו בני אדם רציונליים המסוגלים לפתור בעיות מורכבות או בעלות סיכון גבוה. שלישית, קבלת ההחלטות היא אישית ואינה צריכה לערב אף אחד אחר.

כל שלוש ההנחות הללו שגויות עבור חשיבה ברורה וניתוח. אנחנו לא מחשבים. אנחנו יצורים חברתיים הפועלים בקהילה. לפני קבלת החלטה, אנו זקוקים לזמן למחשבה וליכולת להכיר בהטיות לא מודעות.

אחת הדרכים להילחם בהטיות הללו היא להאט את קצב החשיבה כדי לתת לנו זמן לעצור, לראות את התמונה השלמה ולהרהר במה שאנו חווים. אני קוראת לכך "עצירת צ'יטה". הגעתי למונח הזה לאחר שנודע לי שמיומנות הציד המופלאה של הצ'יטה אינה נובעת מהמהירות שלה, אלא יכולתה של החיה להאט בבת אחת היא שהופכת אותה לציידת מאיימת.

כשאנו ממהרים לקראת החלטה, ניתן ל"עצירת הצ'יטה" להזכיר לנו את הצורך בהפסקה. זה יכול לעזור לנו לראות מעבר ל"יער" ההטיות, ובכך לשפר את מיומנות קבלת ההחלטות שלנו. תוצאת ההחלטה המורכבת הנכונה נמצאת שם איפשהו בג'ונגל, ויש לנו את הכלים למצוא אותה. להלן 11 הטיות בקבלת החלטות.

 
  

קפיצה למים העמוקים

רבים מאתנו חושבים שיעילות פירושה לקפוץ ישר למים ולקבל החלטה. אבל כדי להיות יעילים באמת, אנחנו צריכים שהפתרון לבעיה יהיה ברור. פעולה מהירה מידי עלולה להוביל אותנו לקבל החלטות מסיבות לא נכונות. לדוגמה, לקנות את המכונית הראשונה שנראה עשוי להרגיש צעד נכון, אך זה גם עלול להיות מצב בו רכשנו את המכונית שאיש המכירות רצה להיפטר ממנה ולא את המכונית המתאימה לצרכים ולתקציב שלנו.

הצד החיובי בדחיית החלטות

דחיית קבלת החלטה היא החלטה מודעת בפני עצמה. האטה מכוונת של קצב קבלת ההחלטות עבור התמקדות ומחקר, תזרז את היעילות שלנו. השקעה תחסוך זמן, ותמנע את הצורך לשקול את הבחירה שלנו מחדש.

התעלמות מההקשר

אנו נוטים להיתפס לפרטים של בעיה ולעיתים לפספס את התמונה הכוללת. חשוב לקחת בחשבון את ההקשר. מיקוד צר עשוי לפתור את הבעיה הלא נכונה או לפתור את הבעיה באופן חלקי בלבד.

לא רק ההחלטה שלנו

ההחלטות החשובות שלנו מערבות בעלי עניין אחרים. הימנעות מהתמונה הרחבה ומי מושפע מההחלטה שלנו, עלולה לפתור את הבעיה באופן חלקי בלבד, ואף להחמיר אותה.

הצדק לא תמיד איתנו

נתונים שלא מאשרים את ההשערה הראשונה שלנו צריכים לעורר חששות, אבל אף אחד לא רוצה להיות זה שמרים את הדגל האדום. כדי להבין ולהגדיר טוב יותר את המגבלות של מה שאנחנו חושבים שאנו יודעים, נחפש דוגמאות הפוכות ונשקול הסברים מתחרים. טכניקות אלו יכולות למנוע "עיוורון מסגרת", שבו אנו רואים את מה שאנו רוצים לראות ולא את מה שעשוי להיות נוכח.

הסתמכות על תחושת בטן

זה נהדר לסמוך על האינסטינקטים שלנו בהחלטות קטנות, כמו בחירת דגני בוקר. כאשר אנו מסתמכים על הבטן שלנו לקבלת החלטות בעלות סיכון גבוה, אנחנו למעשה מסתמכים על הטיה ומידע שגוי. השגת מידע ותובנות חדשות משפרת את הליך קבלת ההחלטות.

קבלת ההחלטות היא מעגלית

קבלת החלטות זה תהליך הזקוק למשוב כשאנו אוספים מידע. לפעמים אנחנו צריכים לחזור כדי למצוא את המידע שחלפנו מעליו, או לאסוף מידע חדש, או אפילו לבצע ניתוח מסוג אחר. לדוגמה, כשאנחנו קונים רכב, אנו עשויים לחשוב שדי לעשות מחקר ואז ללכת לסוחר ולנהל משא ומתן על המחיר. אבל יש סוחרים שיש להם מרחב פעולה למשא ומתן על מחיר, כך שלהסתובב ולהשוות הצעות עשוי להביא לנו הצעה טובה יותר.

לא הכל בראש שלנו

החלטות גדולות מורכבות ממספר החלטות קטנות. כשאנו מנסים לשמור את כל אותם חלקים נעים במוחנו, בסופו של דבר אנו מסתמכים על זיכרון, שעשוי להיות מוטה. הרגשות שלנו יכולים גם להפריע ולהוביל לחשיבה לא אובייקטיבית. שמירה על רישום היא חלק בלתי נפרד מחשיבה וניתוח. גם אלברט איינשטיין וגם לאונרדו דה וינצ'י שמרו מחברות.

אין לנו את כל המידע

למרות שאולי נרצה להתקדם, אנחנו יכולים לשפר את ההחלטות שלנו על ידי השקעה מחקר ועימות הנחות עם ראיות. החברה הכי טובה שלנו אולי תאהב את המכונית שלה, אבל זה לא אומר שזו המכונית בשבילנו. פנייה למומחים, כגון דוחות צרכנים, יכולה לעזור לך לקבל החלטה מושכלת שמתאימה גם לנו.

החלטות הן לא רציונלית

פסיכולוגים רבים הוכיחו שככל שהיינו רוצים להאמין בכך, אף אחד מאתנו אינו רציונלי. כולנו פועלים מאחורי שמשה מלוכלכת של הטיה המבוססת על חוויות ורגשות עבר.

אין רק דרך אחת

בין אם זה איך צריך להציע את המיטה, באיזו דיאטה להתמיד או איך לחלק את חשבון הפנסיה שלנו, תמיד יש יותר מדרך אחת להגיע לנקודה הרצויה. התנו אותנו הרחק מהקשבה לקולות אחרים, להישאר מקובעים על המידע שלנו, בסביבה שלנו ובמעגלים החברתיים שלנו. אבל יציאה מהשגרה והדפוסים שלך יכולה להוביל לראות דברים אחרת. 

© Harvard Business School Publishing Corp