העלאות הריבית יכניסו את ארה"ב למיתון קשה? הסימנים שמאותתים על תרחיש אופטימי יותר

יו"ר הפד ג'רום פאוול הודיע שלבנק המרכזי אין שום כוונה למתן בקרוב את קצב העלאות הריבית על רקע האינפלציה הגבוהה • איך הצעד ישפיע על כלכלת ארה"ב? בבנק ההשקעות ג'פריס טוענים שהתחזיות למיתון קשה פסימיות מדי • "מאמינים ששיעורי הריבית יהיו גבוהים יותר למשך זמן רב כי הכלכלה האמריקאית תהיה חזקה יותר לאורך זמן", כתבו

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta
ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

עד מתי הפדרל ריזרב יתמיד בקצב ההעלאות הגבוה של הריבית והאם התחזיות הקודרות למיתון מדויקות? בבנק ההשקעות ג'פריס מנסים לספק זריקת אופטימיות, ומאמינים שהכלכלה האמריקאית עמידה בהרבה ממה שצופים וכי החששות מהתכווצותה פסימיים מדי. הם צופים שהריבית תעלה בחדות ותיוותר בשיעור של 4% לאורך שנת 2023 כולה, אך מציינים שזאת הודות לחוזקתה של כלכלת ארה"ב שתאפשר לשיעור הריבית להיוותר גבוה גם לאורך זמן.

נאום פאוול: יו"ר הפד יוצא למלחמה באינפלציה - והפעם באמת | פרשנות
בגולדמן זאקס בטוחים שהעולם בנקודת מפנה. מה יקרה להשקעות? 

האינפלציה בארה"ב ירדה בחודש יולי לקצב שנתי של 8.5%, התמתנות מהירה מהצפוי, אך יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול הבהיר שמוקדם לצפות להקלה במדיניות הריבית, מה שהוביל לתחזיות קודרות ביותר באשר למיתון. 

ציפיות הריבית בשווקים זינקו לאחר נאומו בן שמונה הדקות של פאוול בג'קסון הול, שהבהיר שאין לו שום כוונה למתן את העלאות הריבית שכן "הניסיון ההיסטורי מזהיר בחוזקה מהקלה מוקדמת מדי של המדיניות". פאוול אמר בסימפוזיון הכלכלי השנתי של נגידי הפד כי "בעוד שריביות גבוהות יותר, צמיחה איטית יותר ותנאי שוק עבודה רכים יותר יורידו את האינפלציה, הם גם יגרמו קצת כאב למשקי בית ועסקים. אלה העלויות המצערות של הפחתת האינפלציה. אבל כישלון בהשבת יציבות המחירים פירושו כאב גדול בהרבה".

כעת גם הכלכלנים האופטימיים ביותר מאמינים שהריבית בארה"ב, שעומדת היום על 2.25%-2.5%, צפויה לזנק. "אנחנו מאמינים שהפד יעלה את הריבית ל-4% וישאיר אותה ברמה הזאת במשך כל שנת 2023", כתבו הכלכלנית הראשית של ג'פריס אנטה מרקובסקה וכלכלן השווקים תומאס סימונס. "אנו מאמינים ששיעורי הריבית יהיו גבוהים יותר למשך זמן רב יותר מכיוון שהכלכלה האמריקאית תהיה חזקה יותר לאורך זמן", הסבירו.

בבית ההשקעות ג'יי.פי מורגן צ'ייס גם מאמינים שהפד יעלה את הריבית לטווח של 3.75%-4% עד לסוף השנה. יחד עם זאת, דיוויד קלי, האסטרטג הראשי של חטיבת ההשקעות ג'יי.פי מורגן פאנדס, מאמין שעל המשקיעים להיערך לכך ששוק הדיור והכלכלה "יתנדנדו על קצה המיתון" לפני שהפד יוותר על המאבק שלו באינפלציה.

קלי משוכנע שצפויה בארה"ב "סביבה של תמריצים פיסקאליים דועכים שיפגעו בצריכה, שיעורי משכנתאות גבוהים יותר שיפגעו בשוק הדיור, צמיחה איטית ברווחי החברות שבתורה תעכב השקעות וחולשה גבוהה יותר של הדולר ושל השווקים הגלובליים, שתפגע ביצוא", הוא כתב במסמך שצוטט אתמול במרקט ווטש. "זה כנראה יגרום לציבור לפחד יותר ממיתון מאשר מאינפלציה". נקודת אור בדברי קלי היא שהמצב "אמור לספק רוח גבית חיובית הן לשוק המניות והן לשוק האג"ח".

נביא הזעם של השווקים, ד"ר נוריאל רוביני, שמוכר לשמצה בשל התחזיות הקודרות שלו, גם סיפק לאחרונה תחזית לריבית של 4%-5%, בטענה שרק כך היא תוכל באמת לדחוף את האינפלציה כלפי מטה לאזור היעד של 2%. "בכל מקרה, תהיה דעיכה בשווקים או שהאינפלציה תצא מכלל שליטה", אמר לרשת בלומברג.

השווקים פסימיים מדיי בציפיות שלהם למיתון

מרקובסקה וסימונס מג'פריס אופטימיים ומעריכים שהסיכון למיתון קשה במהלך 6-9 החודשים הבאים לא גבוה כמו שחוזים בשוק, ובעיקר מאמינים שהכלכלה האמריקאית עמידה וחזקה יותר ממה שחושבים. לצד זאת הם מסייגים: "שיהיה ברור, אנחנו לא מאמינים בתרחיש נחיתה רכה. אנו חושבים שהפד ייאלץ בסופו של דבר לגרום למיתון כדי להפחית את צמיחת השכר ולדחוף את האינפלציה חזרה ל-2%".

"משקיעים רבים חוששים שחברות יגיבו לאינפלציה הגבוהה ולרמת הפריון הנמוכה ברבעון הראשון על ידי צמצום מספר העובדים, אך עד כה חברות הצליחו לגלגל את העלויות הללו לצרכנים, ושולי הרווחים ברבעון השני התרחבו באופן משמעותי", הם מסבירים. בין השאר ציינו שקיימת עלייה רבעונית של 3.3% בהכנסות נטו של החברות המדווחות עד כה, צמיחה יותר מ-9% בביצועים לא פיננסיים (Non-financial domestic profits), המניעים החלטות גיוס והשקעות עתידיות, וגידול של 2% גם בתגמולי העובדים ברבעון השני - "כל אלה הביאו לעלייה ברווחיות ולתזרים מזומנים חיובי".

עוד מתייחסים בג'פריס להערכות שהשכר הריאלי בארה"ב יישחק, כך שהוא ישפיע לרעה על הביקוש של הצרכנים. צמד הכלכלנים ציינו שהשכר הריאלי עלה ב-0.5% ביולי לעומת חודש לפני, וכי הוא "כמעט בוודאות" יעלה שוב באוגוסט לאור ההתכווצות הצפויה (כ-0.1%) במדד המחירים. "הצרכנים מוציאים פחות על בנזין אך ההוצאות הגדולות וכבדות המשקל צפויות לצמוח".

לא רק שבג'פריס מעריכים שתחזיות המיתון בשווקים קודרות מדי, הם צופים שהתמ"ג בארה"ב יתרחב ביותר מ-3% ברבעון השלישי, בעיקר הודות ליצוא. "מאזן הסחר בסחורות הצטמצם ב-9.5 מיליארד דולר ביולי, ונמחקה לחלוטין התרחבות הפערים שנרשמה בין נובמבר למרץ", הם מציינים. "להערכתנו, היבוא הריאלי ירד ב-2.1% ביחס לחודש שעבר, בעוד שהיצוא הריאלי עלה ב-3%. אם שניהם יישארו ברמות הנוכחיות שלהם עד ספטמבר, הסחר יוסיף 2%-3% לתמ"ג ברבעון השלישי".

פאוול הזהיר שהציפיות הופכות לנבואה שמגשימה את עצמה

אז למה התחזיות בשוק למיתון כה שליליות? כלכלני ג'פריס מציינים ששוק התחזיות והסקרים "הפך לאינדיקטור מטעה עם מתאם גרוע". השניים ציינו שההערכות מתבססות על נתונים "רכים" (שלא מסתמכים על מחקרים ומדידות כמו נתונים "קשים" אלא על השערות, תחזיות ואנקדוטות) כדי לגבש את תחזית המיתון לרבעון הרביעי של השנה ולרבעון הראשון של 2023. "מדדי הנתונים ה'רכים' וה'קשים' שלנו מראים שהפערים ביניהם מערכתיים וקיימים כבר זמן מה", אמרו מרקובסקה וסימונס. "נתונים רכים וקשים נהגו לנוע יחדיו, אבל הפכו מאוד לחסרי קורלציה במהלך העשור האחרון".

לחשיבות הציפיות והתחזיות התייחס גם פאוול בנאומו בג'קסון הול, אך בעיקר מצד הציבור. לדבריו, כשהציבור מצפה שהאינפלציה תישאר נמוכה היא נוטה להישאר נמוכה, ולעומת זאת, כשהציבור מצפה לאינפלציה גבוהה, הציפייה הזאת נכנסת לשיקולים של משקי הבית והעסקים, והופכת לנבואה שמגשימה את עצמה - ומכאן הצורך להשתלט עליה במהירות.