הריבית תזנק, המאזן יצטמצם מהר יותר: בשווקים נערכים לצעדי הפדרל ריזרב בספטמבר

נאומו של יו"ר הפד ג'רום פאוול בג'קסון הול לא השאיר מקום לתהות: הריבית בארה"ב תעלה באגרסיביות גם החודש • קצב צמצום המאזן של הבנק המרכזי צפוי להיות מהיר יותר, מה שיגדיל את התנודתיות בשוק • גם ספטמבר יסתיים בירידות?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב, לאחר הנאום בג'קסון הול / צילום: Associated Press, Amber Baesler
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב, לאחר הנאום בג'קסון הול / צילום: Associated Press, Amber Baesler

כבר שנים כלכלנים מנסים למצוא הסבר מדוע לשוק ההון יש נטייה להציג ביצועים חלשים דווקא בחודשי ספטמבר. את התעלומה קשה עד בלתי אפשרי להסביר, אך ייתכן שגם השנה הסטטיסטיקה תחזור על עצמה - והפעם הודות לבנק המרכזי בארה"ב. הפדרל ריזרב צפוי בפגישתו ב-21 בספטמבר להודיע על המשך העלאת הריבית בצורה אגרסיבית וכן על האצה משמעותית של קצב צמצום המאזן שלו.

ההידוק הכפול של ההקלות המוניטריות צפוי להגדיל את התנודתיות בשוק, וככל הנראה גם להביא לירידות נוספות בשוקי המניות. 

מאזן הפד בארה"ב עומד על סכום בלתי נתפס של כמעט 9 טריליון דולר, לאחר רכישות אג"ח בכמות עצומה מאז פרוץ מגפת הקורונה. במרץ האחרון החליט הפד להעלות את הריבית לראשונה מאז 2018 (ב-25 נקודות בסיס) וביוני החל בהפחתת המאזן. המאזן אמור היה להצטמצם ב-47.5 מיליארד דולר בחודש החל ב-1 ביוני, ולאחר שלושה חודשים ההפחתה הייתה צריכה לעלות ל-95 מיליארד דולר. למרות זאת, המאזן ירד ב-63 מיליארד דולר בלבד מאז תחילת ההידוק המוניטרי, כמחצית מהקצב שהובטח.

מאז יוני האינפלציה בארה"ב המשיכה לטפס ונרשמו עוד שתי העלאות ריבית חדות בהיקף של 75 נקודות בסיס כל אחת. גם אחרי שנצפתה הפתעה לטובה במדד המחירים של יולי - בא יו"ר הפד ג'רום פאוול והבהיר בנאום בג'קסון הול שאין לו כוונה להפחית את העלאות הריבית או את הקצב שלהן. כעת השוק מתמחר סיכוי של 75% שהפד יעלה החודש את הריבית בעוד 0.75%, זו הפעם השלישית ברציפות. לפני חודש, משקיעים חשבו שהסיכויים לשינוי כזה היו מעט יותר מ-25%. 

מתאם בין ביצועי S&P 500 לשינויים במאזן הפד

הבנק המרכזי האמריקאי אינו היחיד כמובן שאט אט מכווץ את המאזן המנופח שלו, וגם בסין, בשוויץ וביפן מפחיתים את המאזנים באגרסיביות, וגם הבנק המרכזי באירופה (ECB) בדרך לכיווץ המאזן שלו, צעד מתבקש בהתחשב בפיגור של הבנק בהעלאות הריבית ביחס לשאר הבנקים המרכזיים.

בשוק חוששים מצעדי הפד הצפויים החודש בעיקר בשל המתאם ההדוק שיש בין מדד S&P 500 לבין השינויים במאזן הפד. על פי נתונים שפורסמו באתר מרקט ווטש, מדד 500 החברות הגדולות ביותר בארה"ב עלה בצורה ניכרת בעקבות מאזן הפד הגואה במרץ 2020 - ואילו החל מתחילת 2022 הוא סופג הפסדים במקביל להשתטחות קצב העלייה של מאזן הפד.

הסיבה לדאגה היא שהמאזן של הפד לא באמת ירד בתקופה הזו, אלא הוא פשוט הפסיק לצמוח בקצב המהיר שלו שהואץ משמעותית בתקופת הקורונה. ההידוק הכמותי צפוי להכפיל את עצמו ל-95 מיליארד דולר החודש (60 מיליארד באג"ח ממשלתיות, והיתרה באג"ח מגובות משכנתאות). הקפיצה תורגש יותר מהרגיל שכן כפי שציינו, ההידוק הכמותי לא בדיוק עמד בלו"ז שהובטח וקצב הצמצום עמד עד כה על כמחצית מהמתוכנן.

שוקי המניות מכורים לכסף קל

על פי ג'ון מאייר, מנהל השקעות ראשי ב-Global X, "הצמצום הכמותי צפוי להמשיך ולייצר תנודתיות בשוק ההון. ב-2018 התחיל הפד בצמצום כמותי בהיקף של 50 מיליארד דולר בחודש, והדבר הוביל לנפילה בשוק ההון בחודש דצמבר. אנחנו רק בתחילתו של תהליך העלאות הריבית והצמצום הכמותי, וכבר ניכרת ירידה בחשיפה לנכסים מסוכנים".

מאז שהחל ההידוק הכמותי ב-1 ביוני, מדד S&P 500 ירד בכ-5.5% והנאסד"ק נסוג ב-4.5%. בנוסף, משקיעים מגדילים את ההימור שלהם על כך שיהיו ירידות בשוק, והכמות של פוזיציות שורט על חוזים עתידיים של חברות ב-S&P 500 גדלה בחודשיים האחרונים עד לרמות שלא נצפו זה שנתיים. 

זה סימן רע ששוק המניות ירד בשיעורים כאלה על אף הצניחה הצנועה במאזן הפד, ובעיקר סימן שמצביע על כך שיהיה צורך בהרבה "כאב", כלשונו של יו"ר הפד, כדי לרפא את השווקים מההתמכרות שלהם לכסף קל.