המדד בארה"ב יפתיע? "הפד צפוי להמשיך ולהעלות את הריבית בעתיד הנראה לעין"

נתוני האינפלציה בארה"ב יתפרסמו היום ב-15:30 (שעון ישראל) • עפר קליין מהראל פיננסים מעריך: "אינפלציית הליבה שמושפעת מהביקושים המקומיים לשירותים, להערכתנו, תעלה קלות לאור שוק העבודה החזק"• דויטשה בנק: "הריבית בארה"ב תמשיך לעלות כל עוד האינפלציה נותרת גבוהה מעל היעד, גם אם יש סימנים ברורים לכך שהיא מעבר לשיאה"

לאיזה כיוון תלך האינפלציה בארה''ב? / צילום: Associated Press, Nam Y. Huh
לאיזה כיוון תלך האינפלציה בארה''ב? / צילום: Associated Press, Nam Y. Huh

ב-15:30 שעון ישראל יתפרסמו בארה"ב נתוני האינפלציה. הירידה החדה במחירי הדלק צפויה להוריד את מדד המחירים לצרכן האמריקאי ב-0.1% באוגוסט (כך שקצב האינפלציה השנתי יתמתן ל-8.1% בהשוואה ל-8.5% ביולי). לצד זאת, אנליסטים מעריכים שמדד מחירי הליבה יטפס ב-0.3%, וכי שיעור אינפלציית הליבה יעלה מ-5.9% ב-12 החודשים האחרונים ל-6.1%.  

הבנקים המרכזיים מעלים ריביות, ומשקיעי האג"ח מפסידים: לאן פני השווקים
פעם שלישית ברציפות: הכלכלנים חוזים שארה"ב בדרך לעוד העלאת ריבית חדה

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין לקראת פרסום הנתונים היום בארה"ב כי "האינפלציה בארה"ב שתתפרסם היום (שלישי) תרד לכיוון ה-8 אחוזים, ותמשיך לרדת גם בחודשים הבאים בעיקר בשל ההקלה במחירי השילוח והירידה במחירי הסחורות (במיוחד הנפט). יחד עם זאת, אינפלציית הליבה שמושפעת מהביקושים המקומיים לשירותים, להערכתנו, תעלה קלות לאור שוק העבודה החזק. איתות לכך ראינו מתוך מדד מנהלי הרכש לאוגוסט כאשר תת-סעיף המחירים נותר גבוה מאוד עד 71.5 נקודת. במידה שהדבר יתממש אנו נראה עליית ריבית נוספת של 0.75 נקודת אחוז ע"י הבנק המרכזי ברביעי הבא". 

כלכלני דויטשה בנק מציינים כי "נתון האינפלציה לחודש יולי בארה"ב הצביע על התמתנות מסוימת בקצב עליית המחירים השנתי בהובלת ירידת מחירי האנרגיה. התמתנות זו קיבלה אישור גם במדד המחירים המועדף על הפד-PCE, שרשם ירידה חודשית ראשונה (-0.1%) מאז שיא המגפה. אנו נשארים עם הראייה שלנו כי האינפלציה אמנם מעבר לשיא, אבל השפעות סיבוב שני ושלישי שלה ישאירו את רמת המחירים גבוהה גם בעתיד הנראה לעין. ראייה זו קיבלה תמיכה גם מדבריו של פאואל לאחרונה כאשר הוא ציין כי עוד מוקדם מידי להכריז ניצחון (על האינפלציה). לכן, הפד צפוי להמשיך ולהעלות את הריבית בעתיד הנראה לעין, כל עוד האינפלציה נותרת גבוהה מעל היעד, גם אם יש סימנים ברורים לכך שהיא מעבר לשיאה".

ג'ון מאייר, מנהל השקעות ראשי ב-Global X, מעריך שהמדד הכללי ימשיך להציג התמתנות על רקע הירידה במחירי האנרגיה והסחורות החקלאיות, "אולם מדד הליבה, שאינו כולל אנרגיה ומזון, יעיד על אינפלציה עיקשת". לדבריו, אכן יש ירידה במחירי המכוניות המשומשות, הטיסות וההארחה, אך מנגד מחירי שכר הדירה, עלויות האוכל מחוץ לבית והעלייה ברמת השכר ממשיכים לייצר אינפלציה משמעותית שמקזזת את הסעיפים שבהם נרשמת ירידה. "מאז הפסגה בג'קסון הול בכירי הפד מציגים רטוריקה נוקשה יותר ודבקים במחויבות להוריד את האינפלציה לרמות נסבלות, ועל כן אנחנו מעריכים שהבנק ימשיך במדיניות זו חרף ההאטה הכלכלית", סיכם מאייר.