קת'י ווד מזהירה מדפלציה: "הפד כנראה מגזים במלחמתו באינפלציה"

גורו ההשקעות אמרה כי שוק התעסוקה כבר "נסדק מחתת לפני השטח", וכי בשל ירידות במחירי הסחורות "רואים הרבה דפלציה בצינור" • תעודת הסל של קרן ARK Innovation שהיא מובילה צללה בחדות לאחר פרסום נתוני המדד בארה"ב, שהראו כי האינפלציה נותרה חזקה מהצפוי

קת'י ווד, מייסדת קרן ההשקעות ARK / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID
קת'י ווד, מייסדת קרן ההשקעות ARK / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

גורו ההשקעות קת'י ווד הביאה דאגה מכך שייתכן שהפדרל ריזרב מצמצם יתר על המידה את המדיניות המוניטרית שלו, לאור סימנים של דפלציה. זאת במקביל למפולת החדה שנרשמה ביום שלישי במניות הטכנולוגיה בפרט ובורסות ארה"ב בכלל שהובילה את וול סטריט לאחד הימים הגרועים ביותר בשנים האחרונות.

ווד, המייסדת ומנהלת ההשקעות של קרן ARK , המתמקדת בעיקר בחברות טכנולוגיה, אם כי לא רק, דיברה בשידור האינטרנט החודשי של הקרן. היא שבה וחזרה על השקפתה כי כלכלת ארצות-הברית כבר מצויה במיתון. היא התייחסה לסחורות שירדו בחדות מהשיא, ובהן נפט, עץ ונחושות, ואמרה כי "אנחנו רואים הרבה דפלציה בצינור". היא התייחסה לצעדי הפד ואמרה, כי עד שהם יתמתנו, האינפלציה כעבר תיפול הרבה מתחת ליעד של 2%. "הם כנראה עושים יתר על המידה", אמרה. עוד הוסיפה "הם יתנו קודם למשהו להיסדק" והרחיבה כי לדעת ARK שיעור התעסוקה "כבר נסדק מתחת לפני השטח", במיוחד בקרב עסקים קטנים.

נתוני האינפלציה המאכזבים שפורסמו אתמול בארה"ב הביאו לירידות חדות במיוחד בוול סטריט, שם נרשם אחד הערבים הגרועים ביותר בשנתיים האחרונות. 494 ממניות מדד S&P 500 ירדו וגרמו לו לרשום את היום הגרוע ביותר מאז יוני 2020, ובמדד הנאסד"ק 100 כלל המניות סיימו באדום. בנאסד"ק כולו רק 517 מניות (16%) רשמו עליות, אל מול כ-2,700 מניות שאיבדו גובה. המניות בארה"ב איבדו אתמול שווי שוק אדיר של 1.6 טריליון דולר, כאשר חמש החברות הגדולות ביותר במדד S&P 500 - אפל, מיקרוסופט, אמזון, אלפאבית וטסלה - מחקו 477 מיליארד דולר משוויין המצרפי.

ווד אמרה, כי כאשר האינפלציה והריביות החלו לעלות בשנה שעברה, "מניות החדשנות נפגעו קשה", גם כאשר שוק המניות הכללי המשיך לטפס. תעודות הסל של הקרן צללו כ-55% השנה, לאחר שירדו 24% בשנה שעברה. לשם השוואה, מדד S&P 500 זינק ב-2021 בכ-27% ואיבד השנה כ-17% בלבד. 

ווד צופה כי הפד ימשיך בקו האגרסיבי שלו ויעלה את הריבית בהמשך החודש בעוד 0.75%. בטווח הרחוק יותר היא מעריכה כי הבנק המרכזי של ארצות-הברית יתמתן בתגובה "לדפלציה שאנו כבר רואים".