גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החזקות הפניקס במאיר יגיעו עד ל-20%, החתימה בתוך שבועיים: פרטים חדשים על עסקת הענק של יעקב שחר

על פי ההערכות מנהלת קבוצת הביטוח מו"מ לרכישת כ־14% ממניות קבוצת מאיר שבשליטת המשפחות שחר וקז, לפי שווי של 3.8 מיליארד שקל • בנוסף לכך תוקנה לפניקס אופציה למספר שנים לרכוש נתח נוסף של 6% ● על פי הערכות העסקה תיחתם בשבועיים הקרובים

יעקב שחר / צילום: אמיר מאירי
יעקב שחר / צילום: אמיר מאירי

מסע ההרכישות של חברת הביטוח הגדולה בישראל, קבוצת הפניקס, מוביל אותה לענף הרכב ולבעלת השליטה בה לשעבר, קבוצת מאיר של משפחות שחר וקז. לאחר שביצעה רכישות בתחומי התקשורת, קמעונות המזון, הפיננסים והתעופה, מנהלת הפניקס, על פי ההערכות, מגעים לרכישת כ־14% ממניות יבואנית רכבי וולבו והונדה בתמורה לכ־550 מיליון שקל. מדובר במחיר המשקף שווי של 3.8 מיליארד שקל לקבוצת מאיר.

בנוסף, מפרטים חדשים שנודעו לגלובס עולה כי תוקנה להפניקס אופציה למספר שנים לרכוש נתח נוסף של 6%, שיאפשר לה להגיע להחזרה של 20%. העסקה נמצאת לפי ההערכות בשלבים מתקדמים ביותר וצפויה להיחתם כנראה בשבועיים הקרובים. בהפניקס סירבו להגיב לידיעה.

מחיר העסקה, אם תצא לפועל, משקף את הערך העצום הטמון בעסקי יבוא הרכב  בישראל, שעליו ניתן ללמוד גם משווי החברות הציבוריות הנסחרות בת"א - דלק רכב (יבואנית מותגי מאזדה ופורד) וקרסו מוטורס (יבואנית רנו וניסאן), הנסחרות בשווי שוק של כ־5 מיליארד שקל וכ־2 מיליארד שקל בהתאמה.

המגעים שמנהלת הפניקס לרכישת נתח ממניות קבוצת מאיר מתנהלים כיום (ככל הידוע לא בפעם הראשונה) לאחר שנה חזקה בתחום יבוא הרכב לישראל, למרות הקשיים בשרשרת האספקה שהוביל למחסור בכלי רכב חדשים. מצוקת הקונים והביקוש הרב התבטאו בשיפור ניכר ברווחיותם של היבואנים וחברות הליסינג שבבעלותם, למרות הירידה במחזור המכירות.

שחר וקז פספסו את זינוק המניה

קבוצת מאיר הוקמה בשנת 1967 על ידי מאיר קז המנוח, כיבואנית בלעדית של רכבי וולבו, והתפתחה עם השנים. יעקב שחר (81), חתנו וכיום אחד מבעלי הקבוצה, מזוהה בעיקר עם מועדון הכדורגל של מכבי חיפה, הנמנה עם עסקי קבוצת מאיר.

רכישה של מניות הקבוצה על ידי הפניקס, אם תתרחש, תהווה מעין סגירת מעגל, שכן בעבר הייתה קבוצת הרכב של שחר וקז בעלת השליטה בחברת הביטוח.

קבוצת מאיר רכשה את מניות השליטה בהפניקס מידי איש העסקים יוסי חכמי לפני 20 שנה, ב־2002, וכעבור ארבע שנים בלבד מכרה מחצית ממניותיה ברווח גדול לידי קבוצת דלק של איש העסקים יצחק תשובה. קבוצת מאיר המשיכה בשנים הבאות למכור נתחים מהחזקותיה בהפניקס, ובתחילת השנה הנוכחית חדלה להיות בעלת עניין בקבוצת הביטוח.

כך יצא שקבוצת מאיר של שחר וקז פספסו את מרבית הזינוק שרשמה מניית הפניקס בשנים האחרונות. מי שנהנתה ממנו, בין היתר, הייתה יבואנית רכב אחרת, יוניברסל מוטורס (UMI), שבשליטת משפחת עיני וחיים דנון, המייבאת את רכבי שברולט, קדילאק ואיסוזו לארץ.

בתחילת השנה שעברה רכשה UMI מידי קבוצת מאיר 4.9% ממניות הפניקס תמורת 324 מיליון שקל. עשרה חודשים אחר כך מכרה UMI מחצית מהפוזיציה (2.6% מהפניקס) לאלטשולר שחם תמורת 250 מיליון שקל, במה שייצר לה רווח מהיר של 77 מיליון שקל. בסוף אוגוסט חיסלה UMI את יתרת הפוזיציה שלה ומכרה מניות למוסדיים עבור 234 מיליון שקל. כך שבתוך כשנה וחצי בלבד רשמה רווח של 160 מיליון שקל על השקעתה בהפניקס.

מרשת מזון דרך חברת סלולר ועד תעופה ומוצרים לבית: הפניקס קונה כמעט כל מה שזז

קבוצת הפניקס הפכה בשנים האחרונות לחברת הביטוח הגדולה בישראל במונחי שווי שוק כשהיא מציגה רווחיות עודפת משמעותית בענף. החברה נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של 9.5 מיליארד שקל, כאשר הרחק מאחוריה נמצאת הראל השקעות של משפחת המבורגר, עם שווי של 7.7 מיליארד שקל.

מניית הפניקס אמנם מאוזנת מתחילת השנה, אך בשלוש השנים האחרונות היא הכפילה את כספי המשקיעים, ובראשן בעלות השליטה בחברה - הקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין. השתיים השתלטו על הפניקס בשנת 2019, לאחר שבעלת השליטה הקודמת, קבוצת דלק של יצחק תשובה, ניסתה במשך שנים ארוכות למצוא רוכש להחזקותיה.

מעבר לתוצאות עסקיות חזקות במיוחד מעסקי הליבה שלה, מנהלת הפניקס בשנים האחרונות מסע רכישות אגרסיבי של חברות מתחומי פעילות שונים שאינם משיקים לפעילות הביטוח. זאת על מנת לתמוך בתשואות שהיא מניבה לעמיתיה באפיקי החיסכון השונים.

רק השבוע דיווחה החברה על מימוש אופציה לרכישת כ־20% ממועדון הנוסע המתמיד של חברת התעופה אל על, אשר לו העמידה הלוואה של 130 מיליון דולר. ההשקעה במועדון שנחשב לנכס מרכזי של אל על, משקפת לו שווי של 400 מיליון דולר.

עסקה בולטת אחרת בפרופיל גבוה שנעשתה באפריל האחרון, הייתה לרכישת השליטה בחברת התקשורת פרטנר מידי קבוצת האצ'יסון מהונג קונג. הפניקס היא חלק מקבוצת רודב־גבאי־הפניקס שרכשה את השליטה בפרטנר תמורת 300 מיליון דולר. נכון להיום מורווחת הקבוצה הרוכשת עשרות אחוזים "על הנייר", שכן שווי מניותיה עלה לכ־400 מיליון דולר.

בינתיים בעסק המקורי - הרווחית בענף הביטוח

מסע הרכישות עובר גם בעסקי הקמעונות. ביוני אשתקד רכשה הפניקס נתח מרשת המוצרים המוזלים מקס סטוק תמורת 140 מיליון שקל, מידי האחים ריקי ואבן צ'רלס ניומן, בעלי מניות בולטים ברשת. נכון להיום מדובר בהשקעה מאכזבת: העסקה בוצעה לפי מחיר של מעל ל־10 שקלים למניה, אך זו נחתכה מאז כמעט בחצי.

עסקה גדולה יותר של הפניקס בתחום הקמעונות בוצעה עם רכישת השליטה ברשת יינות ביתן־מגה, לצד אלקטרה מוצרי צריכה, במאי אשתקד, תמורת 260 מיליון שקל. זאת לאחר שיינות ביתן נקלעה לקשיים. עיקר סמכויות הניהול ברשת עברו לידי אלקטרה מוצרי צריכה, כאשר הפניקס מהווה שותף פיננסי בעסקה. נכון להיום נערכת הרשת לפתוח בארץ סניפים של ענקית הסופרמרקטים האירופית קארפור בשנה הקרובה, באמצעותה היא מקווה להפוך שוב לגורם דומיננטי בשוק קמעונות המזון.

הפניקס גם מחזיקה במניות השליטה (61%) בחברת האשראי החוץ בנקאי גמא, שהונפקה ביוני אשתקד. הפניקס רכשה אז מידי בעלי מניות אחרים בגמא נתח שהגדיל את החזקותיה בתמורה ל־125 מיליון שקל, כך שמהלך ההנפקה הציף לה רווח חד פעמי של 230 מיליון שקל.

מבחינת ביצועיה העסקיים, חתמה הפניקס את המחצית הראשונה של השנה עם
ירידה חדה של 53% ברווח הכולל ל־537 מיליון שקל, בעיקר בהשפעת הירידה בשוקי ההון. אך זו קוזזה בין היתר עם השפעת עליית הריבית על ההתחייבויות הביטוחיות.

עם זאת, ביחס לחברות הביטוח הגדולות האחרות, שהציגו הפסדים כבדים, בולטת הפניקס, בניהולו של אייל בן סימון, לטובה ושומרת על מעמדה כחברה הרווחית בענף.

קבוצת מאיר: מרכב כבד עד נדל"ן, הייטק וכדורגל

קבוצת מאיר, בבעלות משפחות קז ושחר, היא אחת מיבואניות הרכב הגדולות והוותיקות בישראל. בשנים האחרונות נתח השוק שלה בתחום הרכב הפרטי קטן בהדרגה, ועיקר פעילותה מתמקדת בתחום הרכב הדו־גלגלי, הכבד והאוטובוסים.

השווי העצום שבו היא מוערכת, למרות נתח שוק קטן בתחום הרכב הפרטי בישראל (פחות מ־1%), מיוחס בעיקר לפעילותה בתחום הרכב הכבד ולמותג המוביל וולבו שבו היא אוחזת. בציבור הרחב מזוהים הקבוצה, ובעיקר בעליה יעקב שחר, בעיקר הודות לבעלות ארוכת השנים על מועדון הכדורגל של מכבי חיפה, אלופת ישראל שמתמודדת בימים אלה במסגרת ליגת האלופות האירופית. על פי ההערכות השקיע שחר עד היום מאות מיליוני שקלים במועדון, המפרסם את המותג וולבו על חולצות השחקנים.

חברי קבוצת מכבי חיפה במשחק נגד פריז סן-ז'רמיין, אמש / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

קבוצת מאיר מחזיקה כיום בארבעה זיכיונות ליבוא לרכב פרטי: כאמור מותג הפרימיום וולבו, שנחשב לאחד מרבי המכר בפלח שלו, ומסר בשמונת החודשים הראשונים של השנה כ־1,240 יחידות; הונדה שנוכחותה בישראל מזערית כיום ומסירותיה השנה הסתכמו ב־328 כלי רכב בלבד; מותג הפרמיום POLESTAR מבית קבוצת GEELY הסינית, שהיא גם בעלת השליטה בוולבו־מכוניות, ששיווקו החל בשבועות האחרונים; ומותג הפרמיום הסיני Lynk&Co, גם הוא מבית GEELY, שפעילותו בישראל עדיין לא החלה.

מייצור אוטובוסים בלואו־טק ועד אוטוטק

בתחום הרכב הדו־גלגלי מחזיקה החברה בזיכיון לשיווק האופנועים והקטנועים של הונדה, ולאחרונה רכשה מקבוצת UMI את חברת "יוניברסל מוביליטי" (UME) שמייבאת את הקטנועים החשמליים הפופולריים של NIU הסינית.

בתחום המשאיות, שנחשב רווחי במיוחד עבורה, קבוצת מאיר היא מובילת שוק בזכות יבוא המשאיות של וולבו ושל החברה הבת רנו־משאיות בטווחי משקל שונים.

הקבוצה פעילה גם בשוק האוטובוסים עם המותגים וולבו, רנו וזונטונג, אולם נתח השוק שלה קטן יחסית בשל התחרות הקשה מול מותגים זולים מסין. כמו כן בתחום הליסינג התפעולי, באמצעות חברת הליסינג וההשכרה "הרץ" שבבעלותה המלאה וחברת הליסינג "אופרייט ליס" שבבעלותה החלקית. נתח השוק של שתי החברות בענף הליסינג מוערך בכ־15%.

הקבוצה היא אחת המובילות בתחום הסחר ברכב משומש באמצעות חברת "אוטו סנטר", שלה עשרות סניפים ברחבי הארץ, והיא מחזיקה בבעלותה את חברת ההיסעים "קווים" שנחשבת לחברת התחבורה הציבורית השלישית בגודלה אחרי אגד ודן.

בנוסף היא אחת משתי הקבוצות היחידות שבונות בישראל אוטובוסים מהיסוד, באמצעות מפעל "מרכבים" שבונה מרכבים לשלדות של יצרני אוטובוסים רבים, עם חוזי אספקה אסטרטגיים לחלק גדול מחברות ההיסעים בישראל.

קבוצת מאיר פעילה גם בתחום ההון סיכון באמצעות חממת "DRIVE TLV", שמטפחת ומקדמת חברות סטארט־אפ, בעיקר בענף האוטוטק, ואף משקיעה בהן בשיתוף עם מספר גורמי מפתח בתעשיית הרכב העולמית. הקבוצה כבר רשמה כמה אקזיטים בתחום, וחברות שבהן השקיעה ביצעו עד היום גיוסים בסכום מצרפי של מעל מיליארד דולר.

קבוצת מאיר גם מחזיקה נכסי נדל"ן רבים באזורי מפתח, ויש לה זרוע נדל"ן בתחום המגורים.

מדפסות הרווח של יבואני הרכב בישראל: מוסכי שירות, חלפים ואפילו ליסינג

בציבור הישראלי ובעולם העסקים קיימים לא מעט מיתוסים בדבר העושר שמייצר ענף יבוא ושיווק הרכב בישראל לעוסקים בו, ועל היותם של זיכיונות יבוא רכב סוג של "רישיונות להדפסת כסף". המיתוסים הללו מתבססים לא מעט על השווי של היבואניות, כפי שהוא משתקף בנתונים הכספיים ובהערכות השווי של קומץ מהחברות הציבוריות בענף שמפרסמות דוחות, כמו גם מעסקאות ענק של צדדים שלישיים שרוכשים נתחים ביבואניות רכב.

בין המיתוסים למציאות קיימים לעיתים קרובות פערים לא קטנים. מצד אחד אין ספק, שהחברות הוותיקות בענף יבוא הרכב הן כיום מהגדולות, הרווחיות והנזילות במשק. מצד שני לא כל החברות שוות ומקור הכוח שלהן אינו בהכרח מכירת רכב חדש, שהרווח המקובל ממנו הוא לרוב חד ספרתי, סביב 8%, ומוגבל על ידי היצרנים. כמובן שיש מקרים חריגים שבהם הטבות מס או שערי מטבע נוחים במיוחד מאפשרים להגדיל את הרווח ליחידה, על דגמים ספציפיים במכירה ללקוחות פרטיים, לכדי 20% ואף יותר ממחיר המחירון.

בפועל יש ליבואניות המקומיות רווחיות גבוהה יותר בפעילות מוסכי השירות, בחלפים ולאחרונה אפילו בפעילות הליסינג, מאשר במכירות של רכבים חדשים, ולו רק לנוכח המספרים הגדולים של כלי הרכב המשומשים של אותם יבואנים שנמצאים על הכביש.

בתחום זה, אגב, צפוי לחול כרסום מהיר בשנים הקרובות בשל המעבר לכלי רכב חשמליים, שהטיפולים שלהם מזעריים, ובשל התרחבות היבוא המקביל ש"תופס טרמפ" על מערכי היבוא של היבואנים הסדירים. בהקשר זה נציין שבשנה החולפת עשו כמה יבואנים שבבעלותם מערכי מכירות רכב וחברות ליסינג, הרבה יותר כסף ממכירת מכוניות משומשות, שנסקו למחירי שיא בשל הביקוש, מאשר ממכירת רכב חדש.

בשורה התחתונה, חלק גדול מהנכסים והערכות השווי של קבוצות יבוא הרכב הגדולות לא נובעים כלל ממכירות של רכב פרטי. חברות יבוא הרכב הגדולות והוותיקות הן כיום קבוצות רב תחומיות, שבעשורים האחרונים נכנסו עמוק לתחום הליסינג, הנדל"ן הפרטי והמסחרי, השיווק הקמעונאי, הספנות ומה לא.

השווי מגיע מתשתיות, ליסינג ונדל"ן

דוגמה אחת לכך היא דלק רכב שבשליטת גיל אגמון, הנסחרת כיום בבורסה בשווי של כמעט 5 מיליארד שקל. בפועל, חלק גדול מהזינוק בערכה מיוחס לפוטנציאל של פעילותה המתרחבת בתחומי התשתיות ואיכות הסביבה, שמתבצעת באמצעות החברה הבת ורידיס.

דוגמה נוספת היא קרסו מוטורס, שאמנם הופרדה מפעילות הנדל"ן של משפחת קרסו, בעלת השליטה, אבל עדיין נסחרת לפי שווי של כ־1.9 מיליארד שקל. חלק גדול מרווחיותה, לפחות לאחרונה, לא מגיע ממכירת רכב חדש אלא מהיותה בעלת הבית של אחת מחברות הליסינג וסחר הרכב המשומש הגדולות בישראל.

לאותה קטגוריה אפשר להוסיף את יוניברסל מוטורס (UMI), יבואנית מותגי GM, ששוייה הוערך בלמעלה ממיליארד שקל. בבעלות UMI חברת הליסינג אוויס, ושורה של השקעות נדל"ן מוצלחות.

ניתן להזכיר גם את אלייד, יבואנית מותגי פולקסווגן, שהיא אחת החברות הגדולות במשק עם מחזור שנתי של מיליארדי שקלים, תודות להשקעות נדל"ן היסטוריות וחדשות ופעילות בתחום הקמעונאי; את קבוצת "טלקאר", שבעליה מחזיקים באחת מחברות הספנות הגדולות בעולם להובלת כלי רכב; וקבוצת יוניון, שלבעליה החזקות אסטרטגיות בתחום השיווק הקמעונאי ועוד.

עוד כתבות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נמוך מהתחזית: רק 175 אלף משרות התווספו לשוק בארה"ב באפריל

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"