דבש | בלעדי

יו"ר ועדת הכלכלה דורש להוריד את הפטור ממכס ליבוא דבש

ח"כ מיכאל ביטון פנה לשר החקלאות עודד פורר בדרישה לבטל את ההליך ליבוא דבש בפטור ממכס לקראת חגי תשרי • "אני מבקש להפציר בך לעצור את ההליך המיותר, לא לנקוט הליך חפוז, חסר הצדקה ומנוגד לייעוץ המשפטי של משרדך, ולמנוע פגיעה בחקלאי ישראל"

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בלחץ החקלאים, יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, מבקש מוועדת ההסכמות לכנס את הוועדה בראשותו לפקח על החלטת משרד הבריאות ליבוא דבש לפני ראש השנה. במקביל פנה היום (ה') ביטון גם לשר החקלאות עודד פורר במכתב שבו דרש ממנו לבטל את ההליך ליבוא דבש בפטור ממכס לקראת חגי תשרי.

מדובר בתגובת נגד להליך שפרסם בתחילת השבוע שר החקלאות לניהול תחרות ליבוא דבש בפטור ממכס, שנועד להגדיל את ההיצע לקראת ראש השנה. מי שלא אהבו את המהלך הם נציגי החקלאים, שטענו כי הכמות שיוצרה בישראל מספיקה לחגים.

"אני מבקש להפציר בך לעצור את ההליך המיותר, לא לנקוט הליך חפוז, חסר הצדקה ומנוגד לייעוץ המשפטי של משרדך, ולמנוע פגיעה בחקלאי ישראל. ביטול המכס על יבוא הדבש בעת הזו הוא מעשה שאין לו שום הצדקה. כפי שהודיע ארגון מגדלי הדבורים בישראל, ייצור הדבש בישראל עומד על כ-4,400 טון, כמות המספיקה די והותר לחגי תשרי וגם לאחריהם. לא ניתן להצדיק את ביטול המכס על יבוא הדבש בשל מחסור נחזה כלשהו לשוק הישראלי, מהטעם הפשוט - לא צפוי שום מחסור שכזה", כתב ביטון לשר פורר.

ביטון טוען במכתבו כי הצעד נעשה בניגוד לעמדתה של שרת הכלכלה ושל היועצת המשפטית במשרד החקלאות, והוסיף: "די בטעם זה בכדי להצדיק את ביטול ההליך, אשר נעשה במחטף, בדעת יחיד ובניגוד לכללי המינהל התקין ושיקול-הדעת הראוי הנדרשים בביצוע מהלך משמעותי שכזה. הדברים אמורים על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בתקופת בחירות, וכאשר ישנו חשד של ממש כי צעד זה מונע משיקולים שאינם טהורים ואינם משרתים בצורה המלאה את הציבור הישראלי, אלא מטרות זרות".

ביטון דורש כאמור לכנס את הוועדה בראשותו לדון בהליך ובצורך שלו כדי להוסיף לפחות פיקוח פרלמנטרי עליו, ולשם כך פנה לוועדת ההסכמות בבקשה לכנס את הוועדה בפגרה. "בנסיבות אלה אדרוש כי תורה על ביטול ההליך בהקדם. ככל שלא תורה כך בתוך שלושה ימים מקבלת מכתב זה, אפעל לכינוסה של ועדת הכלכלה של הכנסת לדון בדחיפות בנושא בהול זה".

שר החקלאות עודד פורר מסר בתגובה: "מפתיע שח"כ מיכאל ביטון, בשל אינטרסים פוליטיים, מעדיף לשרת קבוצת לובי קטנה, בזמן שמי שישלם את המחיר עבור הדבש היקר יהיו כלל אזרחי ישראל. לא אכנע ללחצים, אמשיך לפעול לפתיחת השוק ולהורדת המחירים, לצד תמיכה ישירה בחקלאות הישראלית".