בדרך לנקודת מפנה? "ניכרים סדקים בשווקים, ונראה שבפד חשים קצת לא בנוח עם ההתרחשויות בשבוע האחרון"

מאז החליט הבנק הפדרלי בארה"ב להעלות את הריבית לטווח של 3.25%-3%, הדולר מתחזק ושובר שיאים, המניות ושוקי האג"ח בצניחה וכך גם מחירי הזהב והנפט • ערן פלג, אסטרטג ראשי בקלאריטי קפיטל, מנסה להעריך לאן זה הולך ומתי יעצור הפד את רצף העלאות הריבית

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, ELIZABETH FRANTZ
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, ELIZABETH FRANTZ

שוקי ההון בעולם רועדים בשבוע האחרון, מאז החליט הבנק הפדרלי המרכזי (פד) להעלות את הריבית בארה"ב בעוד 0.75% לטווח של 3%-3.25%, ובמקביל עדכנו חבריו כלפי מעלה את תחזיותיהם לגבי גובה הריבית הצפויה בשנה הקרובה. מאז האיץ הדולר את התחזקותו למול סל המטבעות המרכזיים האחרים, ובמקביל נרשמו ירידות שערים במחירי המניות, האג"ח הממשלתיות, הזהב והנפט הגולמי.

המטבע האמריקאי התחזק בשבוע האחרון בכ־4% מול סל המטבעות בעולם, והשלים עלייה של כ־19% מתחילת השנה. הריצה של המשקיעים אל הדולר, על חשבון הנכסים הפיננסיים והמטבעות האחרים, מגלמת את חששות המשקיעים מפני חוסר יציבות בשווקים הפיננסיים.

בקרב מקבלי ההחלטות בארה"ב לא רואים לפי שעה בעיה כלשהי במלחמתו העיקשת של הבנק המרכזי באינפלציה. שרת האוצר ג'נט ילן ציינה השבוע כי אינה מזהה חוסר יציבות בתנאי השווקים הפיננסיים.

אלו, לדברי ילן, על אף הירידות החדות שספגו בימים האחרונים, עדיין מתפקדים היטב. "לא ראינו בעיות נזילות מתפתחות בשווקים", אמרה ילן, והדגישה כי לא קיימת פעילות של הפחתות מינוף בקנה מידה המעלה חששות לגבי היציבות הפיננסית.

לדברי ערן פלג, אסטרטג ראשי בחברת ניהול ההשקעות קלאריטי קפיטל, "מדובר על תהליכים שחלקם מתרחשים כבר כמה חודשים, אבל העוצמה מאוד התגברה בשבוע האחרון ונוצר לחץ בשווקים. רואים את זה בעיקר בתנודתיות של הריביות והמטבעות. גם המניות יורדות, אך עם זאת במדד ה־VIX (מדד התנודתיות המכונה גם מדד הפחד, ע"כ) עדיין לא רואים רמות של לחץ ופאניקה".

ערן פלג,  אסטרטג ראשי קלאריטי קפיטל / צילום: איל יצהר
 ערן פלג, אסטרטג ראשי קלאריטי קפיטל / צילום: איל יצהר

פלג מעריך כי מדובר בסימנים של לחץ ומתח שמתחילים להתפשט ומסמנים כי משהו מתחיל להישבר בשווקים. "השווקים סוף סוף הבינו והפנימו משהו שהפד אומר כבר זמן מה - שהוא יעשה הכול כדי להוריד את האינפלציה, גם במחיר של פגיעה בצמיחה", הוא מסביר.

"הפד צריך לעצור ברמת ריבית של 4.5%-4.75%"

מאז החלטת הריבית ביום ד' שעבר, איבד מדד S&P 500 יותר מ־5% והשלים ירידה של כ־24% מתחילת השנה. במקביל, זינקה התשואה על האג"ח של ממשלת ארה"ב לשיא של 14 שנים - 3.99%, כאשר תשואת האג"ח הממשלתית לשנתיים מטפסת לרמה של 4.25% ומקבעת את היפוך עקום התשואות, המעיד לרוב על מיתון מתקרב.

 
  

לדברי פלג, "ברור שהפד אינו מעוניין ליצור משבר פיננסי עם שווקים תחת לחץ, קשיים וסיכוני נזילות. אני בטוח שהפד מסתכל על הלחץ שנוצר, אבל שהוא חש בנוח עם הירידה בשוק המניות בחודשים האחרונים, כי זה 'מוציא אוויר' מהשווקים שהתחממו יתר על המידה".

פלג סבור כי ייתכן שהשוק נמצא כעת בנקודת מפנה, בכל הקשור לציפיות המשקיעים והפד לגבי הרמה שאליה תגיע הריבית במאמץ לבלימת האינפלציה בארה"ב, ולדעתו ציפיות הפד והשווקים "מתחילות להיות הרבה יותר ריאליות.

"סוף סוף הגענו למצב שהציפיות לריבית בארה"ב הן שהיא תעלה לרמה של 4.5%-4.75% בחודשים הקרובים, ומשם תישאר ברמות הללו למשך שנה לפחות. זה מתחיל להיראות כמו משהו סביר יותר, כי במצב של אינפלציית ליבה ברמה של 4%-5%, מדובר על ריבית ריאלית שמפסיקה להיות שלילית. זה תנאי הכרחי כאשר מנסים לרסן את הכלכלה במטרה להפחית את האינפלציה. ואכן הטענה שהפד צריך לעצור ברמות הריבית שציינתי, ולחכות לזמן מה, הולכת ומתחזקת".

"פחד שצפי האינפלציה ייצא משליטה"

בארה"ב מתקיים מסחר יומי בחוזים עתידיים על גובה הריבית הפדרלית, וזה מגלם כיום הסתברות שווה של 50% לעליית הריבית בנובמבר ב־0.5% או ב־0.75%. זאת, לאחר שלוש עליות רצופות בשיעור של 0.75% כל אחת. לדברי פלג, "כל העלאות הריבית מחצי השנה האחרונה רק מתחילות עכשיו להשפיע על הכלכלה. כמו כן, הצמצום המוניטרי היה מאוד אגרסיבי, כך שאפילו הפד אינו יודע כיצד ישפיעו הצעדים שכבר נעשו על השווקים בחודשים הקרובים.

"לכן הגיוני שהפד יבקש לעצור בעוד כמה חודשים ולבחון את ההשפעה על הכלכלה. בנוסף אנחנו מתחילים לראות 'סדקים' בשווקים הפיננסיים, ואני חושב שבפד מרגישים קצת לא בנוח עם הדברים שקרו בשבוע האחרון". פלג מכוון בכך לכל התופעות שהוזכרו - דולר מזנק, תשואות אג"ח מטפסות, מניות נופלות, כמו גם הנפט והזהב.

הוא מתייחס גם לדברי נשיא הבנק הפדרלי של שיקגו, צ'רלס אוונס, שאמר בראיון לערוץ CNBC כי הוא חושש שהבנק המרכזי בארה"ב יעלה את הריבית מהר מדי במאבקו באינפלציה הבורחת. "אוונס אמר שהחשש הגדול שלו הוא שחברי הפד לא מעריכים כראוי את ההשפעה של מה שכבר נעשה. בארה"ב כבר רואים השפעה על הפעילות הכלכלית, כשחלק מהמדדים כבר החלו להיחלש.

"כך שהפד צריך לחשוב היטב עד כמה הוא יכול להמשיך ולהעלות את הריבית בקצב הזה. כאמור לדעתי הוא צריך לעצור ברמות הללו של 4.5%-4.75%, כי הציפיות לגבי האינפלציה בארה"ב נותרו נמוכות".

"הציפיות לטווח של 5-10 שנים עדיין באזור ה־2.5% למרות שהאינפלציה היום היא ברמות של 8%-9%, "מציין פלג. "חלק מהפחד הגדול באינפלציה הוא שהציפיות ייצאו מכלל שליטה, כי אז נכנסים לסחרור הרבה יותר גדול. אפשר לראות זה עכשיו בבריטניה: למרות שהאינפלציה שם מאוד גבוהה והציפיות הן לרמה דו־ספרתית גבוהה בשנה הקרובה, הממשלה גם הודיעה על צעדים לקיצוץ במיסוי, שעלולים לדחוף את האינפלציה עוד יותר גבוה. ובהתאם ראינו איך הליש"ט התרסקה בימים האחרונים".

"בטווח הקצר - המשך לחץ כלפי מטה"

אפשר להגיד בדיעבד, באופן מובהק, שהפד פספס לפני שנה בגדול כשלא התחיל לצמצם את רכישות האג"ח כבר במחצית השנייה של 2021, והתחיל להעלות ריבית רק בסוף אותה שנה או לכל המאוחר בתחילת 2022?
"היום זה די ברור שהיו צריכים להתחיל יותר מוקדם, ואז גם היו יכולים להעלות את הריבית בצורה יותר הדרגתית, ולא 0.75% בכל החלטה. זה לא מצב רצוי. לקצב העלאות הריבית יש משמעות רבה לכלכלה; צריך לתת לאנשים זמן להסתגל, וגם קיים סיכוי יותר גבוה לאירוע בלתי צפוי".

בהינתן המצב הנוכחי והתחזית הסבירה להעלאת הריבית לרמה של 4.5% לפחות בחודשים הקרובים, עד לאן אתה רואה את מדד S&P 500 יורד, אחרי שכבר איבד כ־24% מערכו מתחילת 2022?
"בטווח הקצר קשה מאוד לנבא לאן הולכים השווקים. אני חושב שנראה התמשכות של התהליכים שאנו כבר בעיצומם, ולכן בטווח הקצר נחוש המשך של לחץ כלפי מטה. ככל שהפד יעצור בנקודה כלשהי בחודשים הקרובים, אני מאמין שנראה שיפור בסביבה של כל השווקים הפיננסיים, כולל המניות".