גוגל | ניתוח

גוגל בדרך לשנות לגמרי את האופן בו אנחנו משתמשים במנועי חיפוש

גוגל רוצה לשנות לגמרי את הצורה שבה אנחנו משתמשים במנועי החיפוש - ובעיקר להחליט עבורנו מה אנחנו רוצים לחפש • הדרך שלה לעשות זאת: שורת חיפוש עם פיצ'רים ופילטרים חדשים, עיצוב פיד-חיפוש יותר ססגוני ופיצ'רים שידחפו לנו יותר מוצרים • אנחנו נקבל את השירות שאנחנו רוצים, אבל נשלם בתמורה עם המידע שלנו

לוגו של גוגל בתערוכת Expo בשנחאי, 2018 / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
לוגו של גוגל בתערוכת Expo בשנחאי, 2018 / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

ענקית הטכנולוגיה גוגל הציגה ביום רביעי באירוע השנתי "Search On" שורה של פיתוחים חדשים במנוע החיפוש שלה, גוגל מפות ומודעות Shopping.  הכותרת של האירוע השנה הייתה "לחפש מחוץ לקופסה". נראה שגוגל מעוניינת לשנות לגמרי את הצורה שבה אנחנו משתמשים במנועי החיפוש - ובעיקר להחליט עבורנו מה אנחנו רוצים לחפש. 

מה תעדיפו: לשלם יותר על אפליקציות או לקבל פרסומות ממוקדות אישית? 

גוגל סרץ': שימוש רחב יותר במצלמה - Multisearch

רבים מסתכלים על מצלמות בתור אמצעי לשימור זיכרונות או דרך ליצור תוכן. במובנים רבים, וגוגל מדגישה את זה, מצלמה היא "כלי עוצמתי שמאפשר לנו לגשת למידע ולהבין את העולם סביבנו". גוגל השיקה בשנת 2017 את Lens, שמאפשר לחפש ברשת החברתית בעזרת תמונות. גוגל חושפת שאנשים משתמשים בעדשה שלהם כדי לענות על 8 מיליארד שאלות בכל חודש.

ההשקה המרכזית של אמש היא פיצ'ר בשם חיפוש משולב (Multisearch). לדברי גוגל, זו דרך חדשה שמאפשרת לחפש מידע בשילוב תמונות וטקסט בו-זמנית, בדומה לאופן שבו "אתם עשויים להצביע על חפץ סביבכם ולשאול שאלה לגביו".

איך עושים את זה? יהיה אפשר לצלם תמונה או להשתמש באחת קיימת, להוסיף טקסט וכך לקבל תוצאות הרבה יותר מדויקות. לדוגמה, לחפש עניבה שתתאים לחולצה מסוימת כפי שיש בדוגמה כאן מטה. הפיצ'ר הוצג מוקדם יותר השנה כבטא בארה"ב, ובחודשים הקרובים גוגל תרחיב אותו ליותר מ-70 שפות, והוא יגיע גם לישראל.

הפיצר Multisearch. מוצא פריטים נוספים בשילוב החיפוש
 הפיצר Multisearch. מוצא פריטים נוספים בשילוב החיפוש

גוגל מעוניינת להרחיב את הפיצ'ר אפילו יותר, ולכן משיקה את Multisearch near me - היא תאפשר לכם לצלם תמונה של פריט לא מוכר, נגיד מאפה שנראה טוב, ואז לאתר חנות קרובה שמוכרת את אותו המוצר. דוגמה נוספת יכולה להיות חנות פרחים וסוג של פרח מסוים. נכון לעכשיו, הפיצ'ר יושק רק בארצות-הברית בסתיו הקרוב ורק באנגלית, וסביר שבהמשך הדרך יגיע גם אלינו לישראל.

הפיצר MultisearchNearMe. מוצא מקומות שמוכרים את המאפה הזה
 הפיצר MultisearchNearMe. מוצא מקומות שמוכרים את המאפה הזה

גוגל אומרת כאן בצורה ברורה: "אני יודעת מה אתם רוצים לחפש, ואני אגיד לכם מה תחפשו". אחד הפיצ'רים החדשים שהיא הציגה אתמול מאפשר להציג תוצאות בצורה מהירה יותר במנוע החיפוש כבר בהצעות ההשלמה, עם מעט יותר מילים ממה שתכניסו. גוגל בונה על כך שיש לה ניסיון רב להבין מה אתם מחפשים, וכך לחזות את התוצאה המבוקשת.

גוגל שופינג: להפוך לכלי מרכזי וייחודי

ענקית הטכנולוגיה השיקה אמש כמה מוצרים וכלים חדשים שלדבריה יקלו את הליך הקנייה עבור הצרכנים. בין הפיצ'רים: תמונות ויזואליות של המוצר, יצירת תמונות תלת ממד של נעליים על בסיס כמה תמונות רגילות - שיוצגו בחיפוש ישירות, ועוד. גם הפיצ'רים האאלו יושקו רק בארה"ב בשלב הראשון. גוגל מעוניינת לספק לצרכנים תובנות לקניות נבונות ושימושיות יותר - אז עבור רכישות קצת יותר מורכבות, החברה יצרה מדריך לרכישה, שחולק תובנות יעילות על הקטגוריה הרצויה מתוך מגוון גדול של מקורות אמינים.

פיצ'ר נוסף שגוגל מוסיפה אלו Dynamic Shopping Filters. הרעיון הוא ליצור עמוד שלם של פילטרים שמותאם למגמות בחיפוש בזמן אמת - כך שאם יש גזרה פופולרית באופנה או מכשיר יותר טרנדי כיום, גוגל תדע להציע לכם להשתמש במסנן המדויק כדי לקבל מה שאתם רוצים. הפיצ'ר יתחיל לפעול במדינות נבחרות באירופה בקרוב.

בקרוב מאוד, משתמשי אייפון יראו באפליקציה של גוגל עיצוב חדש, שיאפשר להם גישה מהירה יותר למוצרים בהתבסס על החיפושים והמידע שיש לגוגל עליהם. כך למעשה, גוגל רוצה לחבר את המשתמשים לאתרי הקניות מהר יותר, וגוגל עצמה תרוויח במכירת חבילות פרסום מדויקות יותר. בעוד שפייסבוק נאבקת בשינויי הפרטיות שאפל שחררה לפני כשנה וחצי, כך שכל משתמש יהיה חייב לאפשר לכל אפליקציה "לעקוב" אחרי ההתנהגות שלו מחוץ לאפליקציה, נראה שגוגל לא נפגעה. לחברה יש כמות אדירה של מידע על המשתמשים, והיא יכולה לנצל אותו כדי לטרגט אותם בצורה טובה יותר ולהציע חבילות פרסום עדיפות יותר מאלו של פייסבוק.

גוגל מאפס: לא לעיין במפות, אלא להיות בתוכן

משתמשים שונים מחזיקים במכשיר שלהם את אפליקציות המפה השונות כדי להצליח לנווט ברחבי העולם. גוגל מעוניינת ליצור מחדש את המושג "מפה". הודות להתקדמות בראייה ממוחשבת ומודלים המאפשרים תחזית (predictive models), הם לוקחים את המפה הדו-ממדית המוכרת והופכים אותה לתצוגה רב-ממדית שתדמה את המרחב העולם האמיתי. גוגל מכניסה לתוך המפות שלה תובנות מועילות כמו מזג אוויר ועומס המקום, לצד immersive view - משמע פיצ'ר שמאפשר לצלול לעומק הרחוב ואף לתוך בניינים ומסעדות.

אמרסיב וויו
 אמרסיב וויו

הדוגמה שגוגל נותנת היא פגישת חברים במסעדה. "אתם יכולים לעשות זום-אין לשכונה ולמסעדה כדי לקבל תחושה של המקום בתאריך ובשעה שאתם מתכננים להיפגש, וללמוד על העומס של המקום, איך הוא נראה במזג אוויר מסוים או כמה עמוס הוא. על ידי שילוב מאגר התמונות המתקדם שלנו עם המודלים שפיתחנו המאפשרים תחזית, נוכל לתת לכם מושג איך המקום ייראה מחר, בשבוע הבא, או אפילו בחודש הבא", נמסר מטעם גוגל.

בשלב הראשוני, גוגל מפרסמת תצוגה אווירת של 250 מקומות מפורסמים ברחבי העולם, ובחודשים הקרובים Immersive view יגיע לחמש ערים גדולות, עם עוד הרבה ערים נוספות בדרך. גוגל עדיין לא דיברה על ישראל בתור יעד לפיצ'ר הזה.

כך זה נראה במקומות היפים
 כך זה נראה במקומות היפים

גוגל טרנסלייט: תרגום הסביבה בעזרת המצלמה

התרחיש בו אדם עומד מול שלט שהוא לא מבין בשפה זרה הוא מוכר ונפוץ, בטח עבור תיירים. גוגל הצליחה לפתח את הבינה המלאכותית שלה כדי שתוכלו לתרגם טקסט בתוך תמונות. לפי גוגל, "אנשים כבר משתמשים ב-Google כדי לתרגם טקסט מתמונות יותר ממיליארד פעמים בחודש, בפריסה של יותר מ-100 שפות". גוגל עולה כעת שלב, ומוסיפה הקשר. עד כה התרגום טישטש חלקים מהתמונה וניתק אותה מההקשר, כעת בזכות טכנולוגיית למידה מכונה בשם (Generative Adversarial Networks (GANs, אפשר למזג את הטקסט לתוך תמונת הרקע ולקבל את המשמעות הרחבה. לפי גוגל, התרגום יתבצע תוך 100 אלפיות שניה בלבד.

שם המשחק: בינה מלאכותית ושינוי פיד החיפוש

גוגל הציגה באירוע את ההתקדמות בפיתוח הבינה המלאכותית במעבדותיה, כך שהיא תוכל לשנות את האופן שבו היא מנגישה את המידע למשתמשים. הרבה אנשים רואים במנוע חיפוש כמו גוגל כפיד לינארי - כזה שאמור להציג תוצאות על גבי תוצאות, בהתאם לשאילתא שהם חיפשו. עם זאת, גוגל רוצה לשנות את זה כדי לשנות את כללי המשחק. נראה כי גוגל מעוניינת להפוך את מנוע החיפוש שלה לדומה ל"טיקטוק" - הכוונה לפיד ססגוני, עמוס בפרטים מהירים ויעילים ובשילוב של תמונות, צלילים, טקסט ודיבור.

למעשה, גוגל מעוניינת להעשיר אתכם בכמה שיותר מידע, יש שיאמרו יעמיסו מדי מידע, אבל בצורה מאורגנת. זו הדרך של גוגל לעשות את הכסף שלה, לטרגט למשתמשים את המוצרים והשירותים עליהם מפרסמים מגלגלים את התקציב, וכך כולם יקבלו מה שהם רוצים: המשתמש את המוצר או השירות הרצוי, המפרסם שמקבל תגמול על הכסף שלו וגוגל את הכסף והמידע.

יותר מידע מיוצרי תוכן
 יותר מידע מיוצרי תוכן

אחד הפיצ'רים החדשים - בחיפוש נושאים כמו ערים, עשויים להופיע "סטוריז" ויזואליים וסרטונים קצרים מאנשים שביקרו במקומות אלה, טיפים כיצד לחקור את העיר, דברים לעשות, כיצד להגיע לעיר ומידע חשוב נוסף בשביל הטיולים שלכם, גם זה מתחיל רק בארה"ב. אבל זה מראה את הכיוון - גוגל רומזת שהיא כבר לא צריכה לנחש מה אתם רוצים לחפש, אלא היא יודעת. והדרך לעשות את זה לדעתה, כולל שורת חיפוש עם פיצ'רים חדשים ופילטרים חדשים, עיצוב פיד-חיפוש הרבה יותר ססגוני וצבעוני ופיצ'רים שידחפו לנו יותר מוצרים לפנים. מבחינתנו, נקבל את השירות שאנחנו רוצים, אבל נשלם בתמורה עם המידע שלנו.