גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת הנפקת מובילאיי: כך מקדמים בעולם את חזון הרכב האוטונומי

הנפקת מובילאיי בוול סטריט, שתצא לדרך בימים הקרובים, תהווה מבחן אמון עבור המשקיעים בענף הרכב האוטונומי ● במקרה שתצליח, היא עשויה להוות תפנית למצב העגום ולשפר את תדמיתו ● האם בשנים הקרובות כלי רכב חכמים ישתלטו על המרחב הציבורי?

פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי
פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

עיניים רבות בענף האוטוטק ומחוצה לו עתידות לעקוב בימים הקרובים בדאגה אחרי הנפקת הענק של מובילאיי בוול סטריט. בענף מעריכים שההחלטה של החברה לצאת להנפקה בתקופה כה סוערת וחסרת ודאות בכלכלה העולמית תבחן את אמון המשקיעים בכלל בענף "התחבורה החכמה" - בתוכו גם עשרות חברות סטארט־אפ בישראל, שבהן הושקעו עד היום מיליארדי דולרים.

הנפקה בחצי מחיר: למה אינטל מתעקשת להנפיק את מובילאיי דווקא כעת? | ניתוח
חברת אורקם של אמנון שעשוע מפטרת 16% מהעובדים | בלעדי
שיא עונת הדוחות בוול סטריט: מה צפוי בתוצאות של ענקיות הטכנולוגיה? | ניתוח

הצלחת ההנפקה עשויה לבשר על סיום "הבצורת" הממושכת בגיוסי הון, ועל תפנית לטובה בתמחור הנמוך של החברות בענף האוטונומי. מנגד, אם ההנפקה תיכשל, הענף המוכה עלול לספוג עוד דחיפה כלפי מטה. ניתוח של "פורבס" מהשבוע שעבר מגלה שחברות בענף האוטוטק איבדו בשנתיים האחרונות כמעט 40 מיליארד דולר מהערכות השווי שלהן בשוק ההון. הסכום הזה לא כולל את 400 מיליארד הדולר שהתאיידו מתחילת השנה מהשווי של טסלה, שגם לה יש שאיפות מוצהרות להיות שחקנית מובילה בתחום הנהיגה האוטונומית.

 

כעת, השאלה הגדולה שניצבת בפני המשקיעים היא לאן צועד שוק הרכב האוטונומי וכיצד יושפע מהשפל בכלכלה הגלובלית. ובמילים פשוטות: האם נראה מאסה קריטית של כלי רכב אוטונומיים על כבישים ציבוריים עד סוף העשור הנוכחי, ומתי התחום הזה יתחיל להניב הכנסות ורווחים משמעותיים לחברות הפועלות בתחום. את התשובה לשאלה "איפה הכסף" ניתן למצוא בשני מקורות: השקעות ממשלתיות והשקעות של תעשיית הרכב בתחום התחבורה החכמה.

אסיה ואירופה מחויבות לרכב האוטונומי

ברחבי העולם ממשלות רבות ממשיכות לקדם את חזון הרכב האוטונומי כיעד אסטרטגי, ועיקר הפעילות מתרחש כיום ביבשת אסיה. דוגמה בולטת היא דרום קוריאה. ב־25 בספטמבר הציגה הממשלה את מפת הדרכים העדכנית שלה לאימוץ רכב אוטונומי במדינה בשנים הקרובות.

הקוריאנים שואפים להעלות עוד השנה על כבישים ציבוריים במדינה כלי רכב בדרגת אוטונומיה 3, כלומר כאלו שיכולים לנוע למרחקים ארוכים ללא התערבות של הנהג, אך עם נוכחות שלו ליד ההגה. עד שנת 2025 מתכוונת ממשלת דרום קוריאה להעלות על כבישים ציבוריים במדינה מוניות ואוטובוסים ללא נהג, והחל מ־2027 יתאפשר גם שימוש נרחב בכלי רכב אוטונומיים פרטיים על כבישים במדינה.

לפי היעד השאפתני ביותר בתוכנית, תעשיית הרכב המקומית תתמקד בתחום במטרה שעד 2035 כמחצית מכלי הרכב החדשים המיוצרים במדינה יהיו אוטונומיים לחלוטין. ממשלת קוריאה מתכוונת לתמוך לגבות תוכנית זו בהשקעה של מיליארדי דולרים.

גם ממשלת סין, שחולשת ביד רמה על שוק הרכב הגדול בעולם, מאמצת כיום מפת דרכים אגרסיבית להטמעת רכב אוטונומי במדינה. תוכנית החומש העדכנית של הממשלה קוראת לתעשייה לאמץ בהדרגה טכנולוגיות שיאפשרו לעבור בעתיד לאוטונמיה מלאה.

היעד של התוכנית הוא שעד 2025 כמחצית מכלי הרכב הפרטיים חדשים שיימכרו במדינה - כעשרה מיליון בשנה - יצוידו במערכות שמאפשרות נהיגה אוטונומית "מותנית", כלומר נהיגה ללא התערבות הנהג במסלולים קבועים.

על פי התוכנית, כמחצית מכלי הרכב החדשים המיוצרים בסין יצוידו עד שנת 2025 ברכיבים לתקשורת אלחוטיות בין מכוניות לבין תשתית הכבישים החכמה במדינה (C-V2X). במקביל, יחלו לפעול ברחבי המדינה שירותים של תחבורה ציבורית אוטונומית לחלוטין (דרגה 4 ו־5) באזורים שהוקצו לכך.

בנוסף, ממשלת סין שואפת שעד עד 2030 כ־70% מכלי הרכב הנעים במדינה יצוידו במערכות שמאפשרות אוטונומיה חלקית (עד דרגה 3), ואילו 20% מכלל כלי הרכב החדשים שימכרו באותה שנה יאפשרו אוטונומיה מלאה, שתאפשר להפעיל אותם על כבישים מהירים.

גם אירופה מיישרת קו במהירות. באוגוסט השנה הודיעה ממשלת בריטניה על כוונתה לקדם "חוק נהיגה אוטונומית" שבמסגרתו תתאפשר נסיעה של כלי רכב פרטיים עם רמת אוטונומיה גבוהה על כבישים ציבוריים במדינה עד שנת 2024. זאת, לצד שירותי הובלה, לוגיסטיקה ותחבורה ציבורית ללא נהג.

הממשלה כבר הקצתה לתוכנית תקציב של כ־100 מיליון ליש"ט. גרמניה כבר הקדימה אותה עם רגולציה כזו וצרפת היא הבאה בתור.

תעשיית הרכב "נשאבת" לאוטונומיה

השקעות ממשלתיות יכולות להוות "גזר" יעיל לעידוד חברות מהסקטור הפרטי להשקיע בתחום הרכב החכם והאוטונומי, אך לאורך זמן אין בהן די כדי להוות בסיס למודל עסקי של כל הענף טכנולוגי.

כאן נכנס לתמונה "מקל הרגולציה" שמאלץ את כל תעשיית הרכב להשקיע משאבי עתק כדי להתקדם, בשלבים, לעבר היעד האוטונומי הנכסף. המינוח הנכון הוא "מאלץ" מכיוון שרוב יצרני הרכב בעולם לא ששים להתקין בכלי הרכב החדשים שלהם טכנולוגיות חדשניות ויקרות, שאומנם יעילותן כבר מוכחות, אבל ללקוחות הפרטיים אין יכולת או עניין לשלם עליהן. בין הטכנולוגיות: חיישני לייזר (ליידאר), מעבדים לרכב עם תוכנות בינה מלאכותית, רדארים הפועלים באמצעות שבב, מערכות הגנת סייבר וכדומה. בשלב זה האימוץ של הטכנולוגיות הללו מתמקד בעיקר בפלח רכבי היוקרה.

כדי להצדיק את הערכים שייחס שוק ההון לטכנולוגיות הרכב החכם עד לא מכבר, האימוץ חייב להתרחב לכלי הרכב העממיים. זה מתחיל לקרות כיום בסיוע רגולציות ממשלתיות, שמחייבות את היצרנים להטמיע מערכות מתקדמות לסיוע בנהיגה והגנה על הנוסעים.

החזון האוטונומי יהפוך למקור ההכנסה העיקרי?

הדוגמה העדכנית ביותר לרגולציה שתאלץ את התעשייה להשקיע בטכנולוגיה האוטונומית היא התקינה האירופית החדשה, שמחייבת כל רכב חדש שייצור בשנים הקרובות לאמץ מערכות סמי אוטונומיות, דוגמת בקרת שיוט חכמה, מערכות סיוע להיגוי ובלימה, מערכות להגנה נגד התקפות סייבר ועוד. אלה אבני בניין בדרך לאוטונומיה מלאה ולא "המוצר המלא" עצמו, שהשגתו היא עדיין מאוד יקרה עבור מכוניות עממיות - עד כדי 15 אלף דולר לרכב. עם זאת, מכיוון שתעשיית הרכב מתכננת את הייצור שלה לשנים הבאות, כבר כיום קיים בתעשייה ביקוש מאסיבי ל"אבני הבניין האלה".

על פי נתונים של חברת הייעוץ KMPG, עד 2025 היקף שוק הרכב האוטונומי והנגזרות שלו יגיע לכ־400 מיליארד דולר בשנה, שעל פי הערכות מהווה כיום כמה מאות מיליוני דולרים. במקביל, ממשיכים יצרני הרכב להשקיע מיליארדי דולרים בחברות שפועלות בתחומים הללו.

בשורה התחתונה, הרבה מאוד כסף יזרום בשנים הבאות לענף הרכב האוטונומי, לא בגלל "החזון" אלא בגלל ההכרח שנגזר מהרגולציה והתחרות. השאלה היחידה היא לכמה חברות בענף יוותר חמצן פיננסי כדי להגיע אל היעד הזה.

עוד כתבות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?