מה הופך ארגון למצליח? העקרונות שמנהלי העתיד צריכים להפנים

העולם משתנה בקצב מהיר וללא הרף ומחייב ארגונים להתאים את עצמם אליו כדי לשגשג • מהתמקדות בהעדפה האישית של כל לקוח, דרך אימוץ כישורים דינמיים ועד ביזור סמכויות: כך הארגון שלכם ישמור על יתרון בשוק התחרותי

ארגונים חייבים להתאים את עצמם לעולם שמשתנה ללא הרף / צילום: Shutterstock
ארגונים חייבים להתאים את עצמם לעולם שמשתנה ללא הרף / צילום: Shutterstock

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהן מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין g)

על הכותב

במשך 35 שנות פעילותו, רם צ'רן ייעץ למאות מנהלים, למנכ"לים ולדירקטוריונים של מספר תאגידים גדולים בעולם להתמודד עם האתגרים הקשים ביותר בארגונם. כיום הוא מכהן בשבעה דירקטוריונים

ארגונים מצליחים לאורך זמן רק כאשר הם מסתגלים לקצב של שינוי חיצוני. כל היבט של ארגון - מהאופן שבו הוא פועל ועד לאופן שבו הוא מנוהל - חייב להתאים למציאות הנוכחית אך המשתנה שבה הוא קיים. 

המחקר שישנה את כל מה שחשבתם על הדרך הנכונה לכתוב קורות חיים 
תגמול לא מתאים ועידוד תחרות: הטעויות של מעסיקים בהגדרת יעדי הביצוע לעובדים 
שלושת התפקידים שמנהיג צריך לאמץ כדי להפוך לפורץ דרך 

כדי לשגשג היום, חברות חייבות לזהות שינויים חיצוניים ולאמצם. הן צריכות להתמקד בלקוחות בודדים, להפוך את יכולות הליבה שלהן לדינמיות ולבזר סמכויות בין צוותים - הכול על ידי שימוש בנתונים ובאלגוריתמים.

 
  

כשאנחנו מסתכלים אחורה על מאה שנים של Harvard Business Review, אנחנו צריכים גם להקדיש זמן להסתכל קדימה - ולהכיר מה הופך ארגון למצליח.

השינוי שעבר הארגון

מאז הקמתו, HBR חיפש תשובות לשאלות בסיסיות כגון: מהי הדרך הטובה לארגן עסק, מהו המבנה הנכון וכיצד יש לקבל החלטות יומיומיות?

לפני כמאה שנה, להנרי פורד, תעשיין ומייסד חברת פורד, הייתה תשובה לשאלות הללו ששינתה את העולם. הוא בנה עסק סביב ניהול מלמעלה למטה וייצור המוני. גם כשפורד גדלה, המבנה שלה נשאר זהה: ההחלטות העסקיות התקבלו בדרגים הנמוכים יותר והפעולות דווחו לנשיא ולמנכ"ל.

אלפרד פ. סלואן ג'וניור, מנכ"ל המתחרה העיקרית של פורד - ג'נרל מוטורס (GM), אימץ את אותה אסטרטגיה. סלואן הבין שגם GM זקוקה למבנה ארגוני אחר - כזה הבנוי מחטיבות, שבראש כל אחת מהן עומד מנהל בכיר האחראי לרווח והפסד.

ככל שחברות המשיכו להתרחב, הן גם היו צריכות לתאם בין היחידות שלהן. שורה של חברות החלו להישען על מבנה היררכי שונה, בו האחריות התחלקה בין היחידות השונות ובמיקומים שונים.

בשנות ה־90, האינטרנט כמובן שינה הכול, ומתכנתים החלו לפתח תוכנות ואלגוריתמים שסייעו לקבל החלטות מהר יותר.

ג'ף בזוס, שראה את האינטרנט צומח ב־2,300% בשנה, עזב את עבודתו בחברת ההשקעות DE Shaw והקים חנות ספרים מקוונת בשם אמזון, שהפכה מאז לא רק ל"חנות להכול", אלא גם לספקית המובילה של שירותי אינטרנט לשורה של חברות אחרות.

מייסד אמזון גילה מוקדם את מה שכל מנהל עסקי במאה ה־21 צריך להבין כעת: נכנסנו לעידן חדש וחסר רציפות, בו הפרקטיקות הארגוניות הרווחות אינן יעילות עוד, ואף מזיקות. המציאות הנוכחית מחייבת שחברות יעברו שינויים בכמה דרכים.

"שווקים של אחד"

בזוס זיהה שקמעונאי מקוון יכול להציע יותר אפשרויות מאשר מה שחנות מקומית יכולה, לרבות משלוח עד בית הלקוח - והכול בעלות נמוכה יותר. כלומר, להציע ערך חדש ללקוח. יתרה מכך, כל עסקה סיפקה לאמזון נתונים שהאלגוריתם שלה ניתח כדי להבטיח שההצעות העתידיות יהיו מותאמות יותר להעדפות, לצרכים ולרצונות של כל לקוח, מה שאני מכנה "שווקים של אחד".

עסקים המשתמשים באמצעים טכנולוגיים כדי לחזות ולהתאים אישית מוצרים למספר רב של אנשים - ובעלות נמוכה - יכולים להתרחב ולהגדיל את הרווח הגולמי שלהם. חברות שלא יעשו את השינוי הזה יתקשו להתחרות.

התאמת כישורי הליבה

בעבר, הדעה המקובלת הייתה שחברות צריכות להתמקד ולפתח את כישוריהן המרכזיים, כישורי הליבה שלהן, כדי לשמור על יתרון בשוק. אבל בעידן החדש, גישה זו לא עובדת לאורך זמן.

כיום, מנהיגים של כל חברה חייבים לשאול את השאלות הבאות: האם יכולת הליבה הזו הופכת לפחות חשובה או ללא רלוונטית? האם אנחנו עדיין צריכים להשקיע משאבים כדי לשמר אותה, או שישנם כישורים חדשים שאנו צריכים להשקיע בהם?

גיוס האנשים הנכונים והקצאתם לתפקידים בהם הם יוכלו ליישם את המומחיות והאנרגיה שלהם - הם כישורי ליבה בעצמם וקריטיים בעידן הארגוני החדש. בתחרות הולכת וגוברת על כישרונות, לעסקים המיומנים ביותר ברכישת ופיתוח מיומנויות אלו יהיה יתרון מובהק.

ביזור סמכויות

כמעט כל חברה צריכה לעבור ממודל המבוסס על היררכיה ולחלק כמה שיותר את העבודה לצוותים. כאשר צוותים מורכבים מאנשים "שנמצאים בחזית", זרימת המידע היא גם מהירה יותר ומדויקת יותר ביחס לשינויים בשוק. זרימת המידע המשופרת יוצרת גם שקיפות שמפחיתה את הפוליטיקה הארגונית ומעודדת שיתוף־פעולה.

ניהול מבחוץ פנימה

כדי לשמור על חברה תחרותית לאורך זמן, מנהלים חייבים לבחון את המציאות מפרספקטיבה רחבה, ולא לעסוק רק בתעשייה שבה הם פועלים, או בלקוחות הקיימים שלהם.

סוגיות חברתיות סביב קיימות, צדק וגיאו־פוליטיקה משפיעות על היבטים רבים של עסקים - מבניית אסטרטגיה ועד ליכולת לגייס את הכישרונות הטובים ביותר. כיום, למשל, אי אפשר להתעלם מהמציאות בסין, היצואנית הגדולה לעולם, בה המפלגה הקומוניסטית מעורבת בהתנהלות של כל חברה מקומית גדולה. מנהיגים עסקיים זקוקים לשיטה לזיהוי אותות אזהרה מוקדמים של שינויים חיצוניים.

מבט קדימה

במציאות החדשה, חברות רבות חייבות לבחור: להסתגל או למות. חלקן אולי נמצאות מאחור בכל הנוגע לפיתוח טכנולוגיה המבוססת על התאמה אישית, לכישורי ליבה דינמיים, להפחתת ההיררכיה ולמיקוד בעולם החיצוני. עם זאת, בתעשיות רבות עדיין יש שפע הזדמנויות לבנות את הדרכים המפיקות את המיטב מהמציאות החיצונית החדשה. כאשר חברות מתחילות במשימה זו, עליהן להכיר בכך שהדרך הטובה ביותר לנהל עסק תמיד משתנה - ושהתשובות לשאלות בסיסיות עשויות להיות שונות מאוד בעוד 100 שנה מהיום.