איך מתגברים על חרדה ולחץ בקבלת החלטות חשובות

החלטות גדולות וקריטיות מעוררות לרוב רגשות עזים, שעלולים להוביל לתוצאות גרועות שיחמירו את הבעיה במקום לפתור אותה • דרך ארבעה שלבים פשוטים, ניתן לתעל את הרגשות ולקבל את הפתרון הטוב ביותר

התגברות על חרדה ולחץ בקבלת החלטות חשובות / צילום: Unsplash, matthew henry
התגברות על חרדה ולחץ בקבלת החלטות חשובות / צילום: Unsplash, matthew henry

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבת

שריל סטראוס היא מייסדת ומנכ"לית חברת Decisive, הפועלת בתחום מדעי קבלת ההחלטות ומייעצת לחברות, עמותות ויחידים בפתרון בעיות מורכבות. שריל גם מרצה באוניברסיטאות קולומביה וקורנל. מחברת הספר Problem Solved, שיצא לאור ב־2017

כשאנו ניצבים בפני החלטות קשות, לרוב נחווה רגשות מעורבים. רבים מאיתנו לא רוצים להישאר עם התחושות האלו, ולכן ממהרים לקבל החלטות חפוזות, לא יעילות ואף גרועות שיחמירו את הבעיה.

לרוב, אותן החלטות גרועות מלוות ברגשות שליליים. אולם, הם דווקא עשויים לסייע לנו לקבל החלטות מוצלחות יותר. המאמר הבא כולל ארבעה שלבים שיעזרו לחשיבה שלנו לזהות, לבחון ולתעל את הרגשות, כך שנקבל את ההחלטות הטובות ביותר.

שלב ראשון: זהו מהי ההחלטה שאתם צריכים לקבל

כשאנו מנסים לפתור בעיה קשה, לעיתים אנחנו צריכים לעבד הרבה מידע סותר, בנוסף לרגשות השליליים שלנו. לכן, הדבר הראשון לעשות הוא לחשוב היטב מה היא ההחלטה הטובה ביותר שנוכל לקבל כדי לפתור את הבעיה.

קחו לדוגמה את צ'רלי. הוא יצר טכנולוגיה לשיפור השמיעה בזמן שכתב את הדוקטורט שלו. כיום, הוא משמש כמנכ"ל של סטרט־אפ בתחום הנוירוביולוגיה, וחש נלהב בכל מה שקשור לרעיון שלו. אבל אין לו רקע בניהול עסקים, והוא ניצב מול כמה החלטות עסקיות חשובות. מה הדרך הטובה ביותר להשתמש בכסף שכבר גייס כדי לקדם את המוצר שלו לשוק? מה נחשב לסכום סביר כדי לפתח את המוצר שלו? איך ניתן לגייס כסף נוסף לסטרט־אפ הטרי?

המשקיעים של צ'רלי רוצים שיסיים לבצע את הניסויים הקליניים שלו ולבצע פיילוט כדי לבחון את הרעיון של הסטארט־אפ שלו. חלק מהיועצים והמשקיעים של צ'רלי דוחקים בו למצוא שותף בעל ניסיון בניהול עסקים, ומצידו הוא רוצה לרצות אותם ולעמוד בלוח הזמנים הלחוץ. כעת, צ'רלי צריך להחליט האם עליו להעסיק מייסד שותף עם רקע עסקי שיעזור לו לפתור את הבעיות האלה.

שלב שני: זהו איך אתם חשים לגבי ההחלטה

תחשבו על הרגשות שלכם בזמן שאתם מקבלים החלטות חשובות. מה הרגש הדומיננטי שאתם חשים באותו הרגע? האם מדובר בפחד? חרדה? תחושה שאתם המומים או אולי התרגשות מההזדמנות שלפניכם? האם הרגשות שלכם מבוססים על חוויות קודמות או ממצבים אחרים?

באמצעות הגדרת זו, אנו יכולים להפריד בין הרגשות לפעולות שלנו. כך, הרגשות לא יכתיבו את ההחלטות שאנו מקבלים.

בחזרה לצ'רלי. הוא מאוד מאמין במוצר שלו ורוצה שהטכנולוגיה שהוא פיתח תעזור לאנשים, אך כאמור לא יודע איך להתמודד עם הדרישות של המשקיעים. ההבנה שהוא חש חרדה והיסוס היוותה שינוי גדול מבחינתו. זה עזר לו להבין שבתור המנכ"ל, הוא לא תקוע בכלל - להיפך, הוא מקבל ההחלטות היחיד. ההבהרה הייתה מאירת עיניים. כעת, הוא יכול לנסות להבין מה לא נוח לו בהליך קבלת ההחלטות.

שלב שלישי: תדמיינו איך נראית החלטה מוצלחת

דמיינו שקיבלתם החלטה מוצלחת. איך אתם מרגישים עכשיו? האם אתם מרגישים תחושה של הישג או הקלה? האם יש לכם כיוון ברור יותר לגבי העתיד? האם היא סייעה לכם לקדם את הקריירה שלכם?

 
  

כשצ'רלי חושב על העסקת מייסד שותף, הוא מבין שתחושת חוסר הנוחות נובעת מקונפליקט לגבי הצורך לשתף פעולה עם מישהו אחר בכל הנוגע להליך קבלת ההחלטות לגבי הרעיון שהוא פיתח. בסופו של דבר, צ'רלי לא רוצה לשתף את החזון שחלם עליו והזיע עבורו כל כך הרבה שנים. להבין את חוסר הנוחות שהוא מצוי בו היה רגע משמעותי עבורו.

שלב רביעי: חשבו האם הפתרון הוא באמת הטוב ביותר עבורכם

כעת, לאחר כשבחנו את ההחלטה הראשונית ואת הרגשות המלווים אותה, נחשוב אם קיבלנו את הפתרון הנכון ביותר.

בדרך זו, צ'רלי מבין שהוא מרגיש תקוע בגלל שהעמיס כמה החלטות זו על גבי זו. ההחלטה שהיה צריך לקבל לא הייתה קשורה להעסקת מייסד שותף, אלא עמוקה יותר - אם הוא מוכן להתחלק בבעלות על העסק שלו. הוא הניח שכדי לפתח את המוצר שלו ולרצות את המשקיעים, הוא יצטרך להביא שותף, כי ראה שזה מה שסטארט־אפים רבים עושים.

אבל לאחר שחשב לעומק על המצב בו הוא נתון, צ'רלי הבין שיש דרכים אחרות להשיג את הניסיון העסקי שהחברה זקוקה לו. הוא יכול להעסיק מישהו שידווח לו או להעסיק יועץ חיצוני. ההחלטה העסקית היא החלטה לטווח קצר, בעוד שהשותפות היא החלטה לטווח ארוך. לא רק שהוא ערם את שתי ההחלטות האלה יחד, הוא גם לא חשב עד כה על ההשלכות ארוכות הטווח של העסקת שותף.

אנחנו חושבים שאין לנו זמן להשקיע בתהליך קבלת ההחלטות - ובהחלט אנו לא רוצים לחוש חוסר נוחות שתוביל להחלטות חשובות וגרועות. כל מה שצריך הוא להגדיר את הרגשות שלנו ולחיות איתם. כך, לא נהיה מובלים על ידי אותם רגשות בעייתיים.

ההגדרה עוזרת לנו לתת שם לרגשות שלנו במקום לקבור אותם או לברוח מהם, כך שנוכל לזהות טוב יותר - ולקבל את ההחלטה הנכונה שתעזור לנו לעבור לעתיד שלנו בבהירות ובביטחון.

© Harvard Business School Publishing Corp