ריבית ארה"ב | פרשנות

הפד ניסה להעביר את החוט בקוף המחט, אך נדקר והלך לדמם

הכלכלה האמריקאית, שהיא פיננסית יותר ויותר, נמצאת בסכנה כשהיא מקבלת את הרעיון השגוי לגבי הפדרל ריזרב – אפקט שהודגם במלואו ביום רביעי

פדרל ריזרב / צילום: Shutterstock
פדרל ריזרב / צילום: Shutterstock

כשמישהו מתכנן לעצור את נסיעת המכונית, לרוב הוא מאט קודם לכן. כשכל מה שהוא רוצה לעשות זה להאט, הוא עושה אותו דבר. הפדרל ריזרב מנסה לשכנע אנשים שכל מה שהוא עושה זה משהו כמו הדוגמא השנייה.

קובעי המדיניות בפד העלו את היעד שלהם לריביות בין־לילה ב־0.75%, או 75 נקודות בסיס. זה היה צפוי לגמרי. מה שמשקיעים התמקדו בו היה האם הבנק המרכזי עלול, לאחר ארבע העלאות רצופות של 75 נקודות בסיס, להקטין את גודל המדרגות בהן הוא קופץ.

מה יעשה הפד בהחלטה הבאה? זו בכלל לא השאלה החשובה | אורי פסובסקי, פרשנות
בפעם הרביעית ברציפות: הפד מקפיץ את הריבית ב-0.75%

בסיום פגישת קביעת הריבית ביום רביעי, הפד הניח את היסודות לעשות בדיוק את זה. הוא גם הוסיף ניסוחים חדשים להצהרה המתפרסמת לאחר הפגישה, והדגיש ש"ייקח בחשבון את ההחמרה המצטברת במדיניות המוניטרית, העיכובים בהם המדיניות המוניטרית משפיעה על הפעילות הכלכלית והאינפלציה, והתפתחויות כלכליות ופיננסיות".

הרעיון ברור: הגיוני להתחיל להעלות ריבית במדרגות קטנות, אפילו אם רק כדי להעריך איך כל ההעלאות שנעשו ישפיעו על הכלכלה. אבל הניסוח הזה מיד השתקף בתגובת השוק, כשמניות זינקו, הדולר נחלש ותשואות של אגרות חוב של משרד האוצר ירדו מיד לאחר פרסום ההצהרה. חלק מהמשקיעים פירשו את המעבר המוזכר להעלאות ריבית קטנות יותר כצעד ראשון לקראת הפסקה מלאה בהעלאת הריבית. אבל הסכנה בכך היא שהשווקים ייעשו חיוניים מדי, מה שיוביל להקלה בתנאים הפיננסיים שבאופן שגוי תוביל למצב בו הפד יצטרך להעלות את הריבית אפילו יותר.

כשפרטים התגלו אחרי זה, הראלי במניות הפך לנסיגה, תשואות עלו והדולר התחזק. במסיבת העיתונאים, הבהיר יו"ר הפד ג'רום פאוול שאפילו למרות שההעלאות עשויות להיות קטנות יותר, הערכת הפד לגבי הרמה אליה הריביות יצטרכו לבסוף להגיע צפויה כעת להיות גבוהה ממה שהייתה לאחר הפגישה בספטמבר. "מאוד מוקדם לחשוב על הפסקה", אמר.

הבעיה המתמשכת היא שהפד צריך לדאוג כל־כך לגבי מה שיחשבו בשווקים. מבחינה מסוימת, זו בעיה שמגיעה לצד ההתקדמות של הבנק לעבר שקיפות גדולה יותר. לפני 1994, הבנק אפילו לא הכריז על החלטות הריבית, של לדבר על לספק תחזיות או לערוך מסיבות עיתונאים לאחר פגישות המדיניות. וזה גם משקף כלכלה אמריקאית שהיא יותר ויותר פיננסית ובה תפישות השוק לגבי מה שמתכוון הפדרל ריזרב לעשות משפיעות בצורה חזקה יותר וישירה יותר על המציאות ממה שהיה בעבר.

אם הרעיון של הפד לגבי תגובת השוק לאחת הפגישות שלו היא שהשווקים בקושי יזוזו כלל, אז מה שקרה ביום רביעי היה רחוק מלהיות מושלם.