גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נקודת המפנה של חברות הסטרימינג: מי שלא תשכלל את ההצעה למנויים, תיעלם

המשקיעים כבר לא מתלהבים כמו פעם, התחרות מתעצמת, והאתגרים מרובים - כל אלה מאלצים את שוק הסטרימינג לשנות את המודל הכלכלי הקיים ● הצעדים הנדרשים: להיפטר מהרעיון של כמות תוכן אינסופית בהפקות ענק, למקסם את הטכנולוגיה ולייצר גלגלי תנופה או בידול

דיסני פלוס. שווי החברה ירד ב־50% מאז השיא של מרץ 2021 / צילום: Shutterstock
דיסני פלוס. שווי החברה ירד ב־50% מאז השיא של מרץ 2021 / צילום: Shutterstock

הכותב הוא מנכ"ל Anyverse, מרצה ומומחה בינלאומי לחדשנות וטכנולוגיה

בשנה האחרונה אנחנו עדים לתופעה מוזרה בכל הנוגע לשירותי הסטרימינג הגדולים בעולם. שירותים מובילים כמו נטפליקס, דיסני פלוס, HBO MAX ואחרים רושמים צמיחה בכמות המנויים, אבל בד־בבד השווי של החברות המחזיקות בהם יורד בצורה חזקה.

המונדיאל הוא רק תירוץ: כך תבחרו את מסך הטלוויזיה החדש שלכם | בדיקת גלובס
דוחות דיסני: הפסד גדול בסטרימינג למרות צמיחה במנויים, המניה צונחת 
המספרים בדוחות נטפליקס מרשימים, אבל הבעיה הגדולה שלה עדיין כאן 
בגלל יוקר המחיה - צופי נטפליקס ושירותי הסטרימינג מבטלים מנויים. איך ייראה עתיד הענף?

נטפליקס ירדה כבר 58% מהשיא שהגיעה אליו בספטמבר 2021 (בשיא היא הייתה בירידה של כמעט 75%, ובשבועות האחרונים היא תיקנה קצת למעלה). דיסני ירדה ב־50% מאז השיא שאליו הגיעה במרץ 2021, וורנר־דיסקברי (הבעלים של HBO) ירדה גם היא ביותר מ־50% בשבעת החודשים האחרונים.

למה זה קורה? מדוע השווקים משיבים לחברות הסטרימינג על צמיחה בכמות המנויים בירידות? האם זה רק בגלל הסנטימנט השלילי בשווקים, או אולי מפני שקיים חשש שהחברות הללו מגיעות לרוויה, ולא יצליחו לצמוח עוד בעתיד?

לעניות דעתי, שתי הסיבות הללו אינן התשובה. הסיבה האמיתית היא שינוי סנטימנט ו"החלפת דיסקט". אם השנים האחרונות היו "שנות הצמיחה", וחברות כמעט בכל תחום נבחנו רק על פי קצב הצמיחה שלהן - בהכנסות, בלקוחות משלמים, במנויים וכן הלאה, הרי שהשנה האחרונה הזיזה את המשקיעים (פרטיים וציבוריים כאחד) למצב תודעתי אחר.

הנושא מהותי כעת הוא לא "צמיחה בכל מחיר", אלא בחינה אמיתית של מודלים כלכליים, היתכנות כלכלית או ניהול הכנסות והוצאות - כל מיני "דברים מיושנים", שנהוגים בעסקים כבר מאות שנים, ואיכשהו נשכחו בריצת השוורים של השנים האחרונות (בפרט 2019-2021).

האביסו את הצופים

הסיפור המלא של חברות הסטרימינג לא מתחיל ונגמר ברצון של השוק לראות אותן עוברות לרווחיות גבוהה יותר - שכן נטפליקס לדוגמה כן מצליחה להרוויח, ואילו דיסני הפסידה על שירותי הסטרימינג שלה (שכוללים את דיסני פלוס, ESPN+ ו־Hulu) יותר מ־8 מיליארד דולר בשנתיים וחצי האחרונות, ו־וורנר־דיסקברי עדיין לא במספרים משמעותיים בשביל לדבר בכלל על רווחיות.

הסיפור המלא של שירותי הסטרימינג נעוץ בכך שהמודל הנוכחי שלהם אינו בר קיימא, קצת בדומה למודל של חברות המשלוחים "מעכשיו לעכשיו". העובדה שאותם שירותי סטרימינג האביסו אותנו באינסוף תוכן, גרמה למצב שבו אנחנו אף פעם לא באים על סיפוקנו.

תחשבו על זה: לפני שני עשורים יכולנו לשבת מול הטלוויזיה, לזפזפ בין 10-20 ערוצים, ולבחור מבין האופציות ששודרו באותו רגע. היום, כאשר שירותים כמו נטפליקס ואחרים מציעים לנו אלפי תכנים שונים, בכל סגנון, שפה, אורך וקצב - אנחנו "לא מוצאים מה לראות", ובדרך החברות השקיעו סכומים אסטרונומיים בייצור התוכן, ברכישת זכויות יוצרים או במלחמה על תסריטים איכותיים.

אם לסכם את הסיבות שבגינן חברות הסטרימינג "חוטפות" למרות הגידול בכמות המנויים, אפשר לומר שזה תמהיל שמשלב בין הסנטימנט השלילי בשווקים לבין העובדה הפשוטה שהמודל העסקי שלהן כרגע די רעוע. וזה מוביל לתהייה מה הלאה - האם יש "תרופת פלא" שיכולה לתקן את מצבן של חברות הסטרימינג, וכנגזרת מכך, את מצב המניות שלהן? התשובה היא שאין, ומה שנדרש זה לעשות Unlearning להרגלים שסיגלנו, בהתלהבות רבה ראוי לציין.

שני מוקדים לשינוי

הנחת המוצא של חברות הסטרימינג הייתה שהן יצליחו לייצר יתרון תחרותי בזכות תוכן מקורי או ספריית תכנים גדולה במיוחד. הרעיון הזה נעלם כלא היה, וכעת הן יוצאות למסע לבחון כל חלופה אפשרית לשיפור המדדים הפיננסיים, לרבות הכנסה ממוצעת ממשתמש, אורך חיי לקוח, היקף משתמשים, קיטון בהוצאות ועוד.

הפתרון המיידי והמדובר ביותר של הוספת מנויים במחיר מוזל בתמורה לפרסומות, מהווה דוגמה מעולה לכך. נטפליקס היא הסנונית הראשונה של שירות מוזל כזה, שגם יאפשר לה להכניס למעגל המשתמשים שלה כאלו שלא היו מעוניינים לשלם את המחיר המלא, וגם יכול להגדיל את המחיר למשתמשים ללא הפרסומות בתמורה להוספה של עוד תכנים או יכולות מיוחדות רק עבורם.

אבל האם הפרסומות הן הפתרון לבעיה של חברות הסטרימינג? כנראה שלא. הן יצטרכו לפעול בדרכים יצירתיות נוספות על מנת באמת להפוך את הקערה על פיה, וכאן אני מזהה עוד שני דברים שיכולים לשנות את התמונה.

הראשון הוא שימוש הולך וגובר בעולמות וירטואליים, ותוכן שמבוסס על בינה מלאכותית. היכולות הטכנולוגיות כבר ממש עוד רגע שם, ולא רחוק היום שנטפליקס, דיסני ואחרות יוכלו לייצר סרטים וסדרות שלמים מבלי להידרש לימי צילומים והפקות, תשלומי שכר מנופחים או תסריטאים.

הם פשוט יבקשו ממנוע הבינה המלאכותית שלהם לכתוב תסריט, ואז ממנוע תלת הממד מבוסס AI לבנות את השחקנים, הסצנות והתרחישים, והרי לכם סרט או סדרה על טהרת ה־AI. כעת זה אולי נשמע מדע בדיוני, אולם תוך שנים ספורות המהפכה הזו תקרום עור וגידים.

הדבר השני קשור להרחבת הצעת הערך בצורה משמעותית, וכאן המקרה של כל שירות סטרימינג הוא אחר. Apple TV ו־Amazon Prime Video הם שירותים שנכנסים לתוך סל מוצרים רחב שאפל ואמזון מציעות, ולכן ככאלה הם אינם חייבים בשורה גדולה או יתרון תחרותי מיוחד.

המקרה של HBO Max הוא נישתי יחסית, אבל במקרה של נטפליקס ושל דיסני, היכולת להתרחב בהצעת הערך קיימת בהחלט. נטפליקס נמצאת היום בפוזיציה להפוך את עצמה משירות סטרימינג וידאו מצוין לשירות כלל־סטרימינג המוביל בעולם.

רכישה של חברות כמו פלוטון עם תכני הכושר הגופני שלה, Udemy או Coursera עם תכני הלימוד, וספוטייפי עם הפודקאסטים והמוזיקה, תהפוך את נטפליקס לכזו יחסית מהר. ובמצב הנוכחי של השווקים ושל שווי השוק של השחקניות המובילות, כמו אלו שציינתי, זה לגמרי ישים לביצוע.

הסיפור של דיסני הוא אחר. לה יש נכס גדול מאוד שאין לרבים אחרים: המותגים רבי הערך שאיתם היא מגיעה לכל מהלך, כמו מארוול, פיקסאר, דמויות דיסני, מלחמת הכוכבים ואחרים. זאת בנוסף, כמובן, לפעילויות האחרות שיש לה כחברה - מכירת מוצרים, פארקי שעשועים, שייט תענוגות ועוד.

אם היא תפעל נכון ותתקדם לא רק להוספת מנוי עם פרסומות אלא גם להוספת סוגי מנויים אחרים, כמו מנוי משולב לשירותי הסטרימינג והפארקים, זה יכול לעבוד עבורה. למשל, דמיינו מנוי משפחתי בעלות חודשית של 69 דולר, שמאפשר לקבל גם מנוי לשירותי הסטרימינג, גם מוצר מתנה לבחירה מדי חודש, וגם כרטיסים להגעה משפחתית לאחד הפארקים אחת לשנה.

היא גם יכולה להציע מנויי באנדל אחרים, שמשלבים בין האטרקציות בפארקים ושייטי התענוגות, מכירת המשחקים והצעצועים הממותגים ותוכן הוידאו עצמו, בצורה שתייצר גלגל תנופה שבו כל אחד מהשירותים מאיץ ומעצים את האחר.

להגדיל את הצעת הערך

אין ספק ששוק הסטרימינג וידאו נמצא בנקודת מפנה. ההתלהבות של המשקיעים כבר לא מה שהייתה פעם, התחרות גדולה מאי־פעם, והאתגרים מרובים. עם זאת, זו גם הזדמנות חסרת תקדים עבור השחקניות בענף להרחיב את היצע המנויים, להיפטר מהרעיון של כמות תוכן אינסופית בהפקות ענק, למקסם את מה שהטכנולוגיה יודעת להציע ולהתחיל לייצר גם גלגלי תנופה או בידול.

שחקניות שיעשו זאת ישיגו עוד צמיחה משמעותית בהיקף המשתמשים ובשווי הכספי, ואלו שלא - יפסידו במרוץ, וייעלמו תוך כדי שהן מנסות. מה שבטוח, יהיה מעניין לראות מה יקרה בפרק הבא של סדרת הריאליטי הזו.

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות