גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החברה הרווחית ביותר בישראל מורידה תחזיות: "רואים את העננות המצטברת"

חברת התובלה הימית מציגה תוצאות חזקות מציפיות האנליסטים, עם רווח נקי של 1.17 מיליארד דולר ברבעון השלישי ● עם זאת, לדברי המנכ"ל אלי גליקמן: "מרמה של מחירי שיא בתובלה הימית, אנחנו רואים ירידה הדרגתית במחירים, כשבחודש האחרון היא חדה יותר משבוע לשבוע"

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית
אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

לראשונה מאז שהונפקה בבורסת ניו יורק לפני קרוב לשנתיים, ולאחר ש"הרגילה" את המשקיעים בעיקר להעלאת תחזיות מדי רבעון, חברת התובלה הימית צים מפחיתה היום את התחזית השנתית שלה. "אנחנו מעדיפים להיות שמרנים כי אנחנו רואים את העננות המצטברת", אמר על כך מנכ"ל צים, אלי גליקמן.

לדבריו "מרמה של מחירי שיא בתובלה הימית, אנחנו רואים כבר מספר חודשים ירידה הדרגתית במחירים שבחודש האחרון הפכה לחדה יותר משבוע לשבוע, מבחינתנו בעיקר בסחר בין אסיה לארה"ב. זאת בעקבות הציפיות לאינפלציה גבוהה ולירידה בביקוש בעקבות זאת. החלטנו להוריד את התחזיות שלנו, כי אנחנו שמרנים ורוצים לשתף את המשקיעים במה שאנחנו רואים. זה לא אומר שצים תפסיד ברבעון האחרון - היא תרוויח, אבל פחות".

שבבים בפנים, ומה בחוץ? השינויים בתיק ההחזקות של באפט
השווי התכווץ והמשקיעים הפסידו מעל 90%: הטרנד החם של 2021 מתפוגג | ניתוח 
מחירי המזון יעלו והדיור יכביד: האינפלציה בישראל לא מראה סימני התקררות | ניתוח

אם קודם לכן ציפתה צים, שהפכה לחברה הרווחית בישראל, להציג השנה EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) שנתי של 7.8-8.2 מיליארד דולר, כעת הציפייה היא ל-7.4-7.7 מיליארד דולר, וזאת לעומת 6.6 מיליארד דולר ב-2021 (בדומה ל-EBITDA בתשעת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית).

לדברי גליקמן "אני יכול לומר בגאווה שבתשעת החודשים הראשונים של 2022, צים הרוויחה על בסיס EBITDA יותר משנה שלמה, 2021, שהייתה השנה הכי טובה בתולדות החברה עד כה, אז אני מאוד גאה".

בינתיים, הרבעון השלישי הסתיים עם הכנסות ורווחים גבוהים יותר מתחזיות האנליסטים. ההכנסות צמחו ב-2.9% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו בכ-3.2 מיליארד דולר, ומתחילת השנה הן הגיעו לכ-10.4 מיליארד דולר, בהשוואה ל-7.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב-2021. הרווח הנקי עמד על 1.17 מיליארד דולר ברבעון, ירידה של 20% מהרבעון המקביל אשתקד. מתחילת השנה עמד הרווח הנקי על 4.2 מיליארד דולר - עלייה של 43%.

הרווח הנקי למניה הגיע ל-9.66 דולר, בעוד שתחזית האנליסטים הייתה ל-9.54 דולר. התזרים החופשי ברבעון הסתכם ב-1.6 מיליארד דולר, ירידה של 5.5% ביחס לרבעון המקביל.

לפי התחזית המעודכנת, ה -EBITDA ברבעון הרביעי יסתכם ב-832 מיליון דולר עד כ-1.1 מיליארד דולר, וזאת בהשוואה ל-1.9 מיליארד דולר ברבעון השלישי של השנה.

 

"אנחנו חשופים להוצאות יותר גבוהות" 

גליקמן מתאר את סביבת המחירים מאסיה לחוף המזרחי של ארה"ב בשנים האחרונות. אם לפני הקורונה המחיר למכולה היה כ-2,200 דולר בממוצע, בשיא הקורונה הגיע המחיר ל-12-14 אלף דולר, ואילו היום מדובר על 3,800 דולר. "המחירים עדיין גבוהים ב-50% מהמחירים של לפני הקורונה, אבל התשומות עלו בצורה משמעותית", מדגיש גליקמן. "מחירי הדלק עלו פי 2-3, מחירי חכירת האוניות, שאנחנו חשופים להם יותר מאחרים, עלו משמעותית, ולכן יש לנו חשיפה להוצאות יותר גבוהות, ומצד שני לירידה במחירי המכולות".

בעבר דיברתם על חתימה עם לקוחות על חוזים במחיר קבוע לטווח ארוך, איך זה בא לידי ביטוי?
"החוזים ארוכי הטווח עליהם חתמנו היו במחירים של 10-11 אלף דולר. כיוון שהמחירים ירדו, והירידה קיבלה תאוצה, הפער בין מחיר החוזה למחיר השוק התרחב. כיוון שהביקוש אצל הלקוחות יורד והם לא מגיעים לכמות בהתאם לחוזה, דבר גורר דבר וחלקם אומרים שבמחירים האלה הם מעדיפים ללכת למחירי ספוט. השיקול שלנו הוא אם ללכת ולתבוע אותם או לשמר את היחסים, וזה דבר שנדון פר לקוח".

אתם מעריכים שהמחירים יחזרו לרמה של לפני הקורונה?
"קשה לדעת, זה קצת הימור. אנחנו מעריכים שאנחנו מתייצבים סביב המחירים שאנו רואים היום. בניגוד לתקופה של משבר 2008 שאז המחירים התרסקו, אנחנו מעריכים שהמחירים לא יירדו מעבר למה שהם היום, אבל בעוד חודש נדע יותר".

 

"אני לא חושב שהמשקיעים פוחדים" 

בסוף הרבעון היו לצים יתרות מזומנים והשקעות בהיקף של כ-4.5 מיליארד דולר והיא הודיעה על חלוקת דיבידנד נוסף בסך 354 מיליון דולר, או 2.95 דולר למניה, המהווים 30% מרווחי הרבעון.

מעניין לציין שהירידה במניית צים בחודשים האחרונים (כ-60% מהשיא של חודש מרץ), הובילה לכך ששווי החברה נמוך משווי המזומנים וההשקעות שלה, והיא נסחרת כעת בכ-3.2 מיליארד דולר. לדברי גליקמן, "אחד הדברים שעשינו בשנתיים האחרונות, זה שהכנו את החברה ליום גשום, לתקופה יותר מאתגרת. אנחנו 'יושבים' על קופת מזומנים מאוד גבוהה, 50% יותר מהשווי של החברה. זה נכון שהשווי נמוך משמעותית מהמזומנים".

איך אתה מסביר את זה, ממה המשקיעים פוחדים?
"אני לא חושב שהמשקיעים פוחדים, אני חושב שיש פה סיטואציה, שהתחילה לפני כשישה חודשים כשפרסמנו את דוחות הרבעון הראשון, צים הגיעה לשיא של כל הזמנים עם שווי של כ-10 מיליארד דולר. אני מזכיר שחילקנו דיבידנדים ברמה שאין בעוד הרבה חברות ועד היום החזרנו פי 20 ממה שגייסנו. מצד שני, ייתכן שהמשקיעים מעריכים שנהנו מהדיבידנד והחליטו לפנות לאפיקים אחרים. יש כאלה שסבורים אולי ששוק הספנות תנודתי והם צופים שחברות ספנות לא יעשו 2023-2024 כמו שעשו בשנים הקודמות לכן מעדיפים לפנות לערוצים יותר שמרניים. מבחינה פיננסית אני לא מכיר הרבה חברות שקופת המזומנים שלה גבוהה ב-50% משווי החברה".

מאז ההנפקה הוצאתם סכומים גדולים על חכירת אוניות חדשות, אולי בדיעבד זה לא היה נדרש?
"ההצטיידות הייתה נדרשת. אנחנו מכינים את האוניות למה שנדרש על-ידי התעשייה, כל העולם עוסק בהורדת פליטות וזה רק זמן עד שחברות שהאוניות שלהן לא יעמדו בקריטריונים יצטרכו לצאת מהשוק. אנחנו בונים את החברה לטווח הארוך וזו השקעה נדרשת. צים עומדת לקבל בשנתיים הקרובות 46 אוניות חדשות ובאותה תקופה תהיה לנו אפשרות לשחרר 61 אוניות שאינן בתקן".


BDO: "רמת המחירים לא משקפת משבר" 

לדברי חן הרצוג, הכלכלן הראשי של חברת הייעוץ BDO, "שוק התובלה הימית העולמי ממשיך בהתכנסות לרמות שיווי משקל כלכלי שהיו מקובלות בטרם משבר הקורונה. מדד מחירי עלות הובלה ימית ירד לרמה של כ-3,000 דולר למכולה, לעומת רמות שיא של מעל 10,000 דולר בשיא משבר שרשרת האספקה בסוף 2021. יחד עם זאת, רמת המחירים כיום אינה משקפת מחירים של משבר, והיא עדיין גבוהה פי 2 ביחס למחירים שהיו בענף בשנים שקדמו למשבר".

"על אף ההאטה בפעילות הכלכלית, הנתונים עד כה מצביעים על המשך צמיחה בהיקף פעילות ההובלה הימית. בחצי השנה הראשונה של 2022, היקף תנועת המטענים בעשרת הנמלים המובילים בעולם גדל בכ-1.5% ביחס לשנה הקודמת. יחד עם זאת, השוק כרגע מושפע מחששות להמשך ההאטה בכלכלה העולמית וההשפעה של הצטברות מלאים בשוקי היעד, יחד עם צפי לירידה בהיקף המכירות והפעילות הכלכלית ברבעון האחרון של השנה, שמסורתית מהווה רבעון שיא בתובלה ימית בשל הרכישות לקראת חג המולד".

עוד כתבות

ארה"ב וסעודיה מתקרבות לברית הגנה, והנגמ"ש האמריקאי עם מערכת של אלביט

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

משפחות החטופים חוסמות כרגע את איילון דרום וקוראות: ''למה הם עדיין בעזה ?!'' על רקע העסקה המתגבשת / צילום: אדר אייל Adar Eyal

משפחות חטופים חסמו את איילון, אישה שזרקה עליהם ביצים נעצרה

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות' הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; ההנג סנג קפץ בכ-2.5%

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל