היתרון המפתיע של עובדים סבלניים לעומת אלו שאינם

מחקר שנערך על ידי אוניברסיטת מרילנד מצא שכ־90% מהעובדים שהמתינו ולא שיתפו רעיון או קושי בעיתוי בעייתי עבור מנהליהם, זכו לביקורת חיובית כאשר בסופו של דבר הנושא עלה • מהו הזמן הנכון לשתף רעיונות בפני הממונים ואיך זה יכול לסייע בקריירה?

היתרון המפתיע של עובדים סבלניים / צילום: Unsplash, jonathan zerger
היתרון המפתיע של עובדים סבלניים / צילום: Unsplash, jonathan zerger

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבים

מייקל פארקה הוא מרצה זוטר להתנהגות ארגונית בבית הספר לעסקים של לונדון. סוברה טנגיראלה הוא פרופסור לניהול בבית הספר לעסקים רוברט ה. סמית' של אוניברסיטת מרילנד בארה"ב

כאשר עובדים מעלים רעיונות או בעיות בפני הממונים עליהם, קולם לא תמיד זוכה להערכה או נלקח ברצינות. הניסיון לתרום לדיון עלול להיראות כמיותר או כבזבוז זמן. יתרה מכך, מנהלים עשויים לפרש את ההערה כביקורת מרומזת נגדם.

מספר מחקרים שערכנו, בהם השתתפו מאות עובדים ומנהלים, הוכיחו שעובדים שהמתינו ולא שיתפו רעיונות ובעיות עד לעיתוי הנכון, נתפסו על ידי מנהליהם כאיכותיים יותר לעומת עמיתיהם, ואף זכו לתגמולים כתוצאה מכך.

כששתיקה הופכת לאסטרטגיה

במחקר האחרון שערכנו בשיתוף עם החוקרים אפורבה סאנאריה וסריניבאס אקיראלה מבית הספר לעסקים בבנגלור (IIMB), זיהינו סיבה מרכזית שגורמת לעובדים מסוימים להיות טובים יותר מאחרים בכל הנוגע להצעת לרעיונות: הם לא משתפים את הרעיונות שלהם עד שיגיע הרגע הנכון להעלות אותם בפני מקבלי ההחלטות. ובמילים אחרות, הם מתרגלים את מה שאנו מכנים "שתיקה אסטרטגית".

לעיתים קרובות עובדים לא מעריכים את התועלת של שתיקה אסטרטגית. הם מאמינים שעדיף להעלות רעיונות או נושאים באותו הרגע שהם חושבים עליהם כדי שיראו אותנטיים ויאפשרו למנהלים מספיק זמן לטפל בהם. עם זאת, הם שוכחים שפעמים רבות המנהלים מתמודדים עם עשרות נושאים בו זמנית ולכן מתקשיים לעסוק בדברים נוספים. התוצאה עלולה להיות עגומה והפוכה ממה שאותם עובדים ציפו, ולהוביל ליחס שלילי כלפיהם מצד המנהלים.

 
  

היתרונות של תזמון טוב

באחד מהמחקרים האיכותניים שערכנו, בדקנו מה בכלל המשמעות של תזמון נכון ואותה שתיקה אסטרטגית. ביקשנו מכ־150 עובדים מיותר מ־26 תעשיות שונות בארה"ב לתאר סיטואציה שבה הם חשבו על נושא או רעיון שהם רצו להעלות בפני המנהל שלהם, אבל נמנעו תחילה. ביקשנו מהם להסביר מדוע הם עשו זאת, ומה קרה כשבסופו של דבר הם הציגו את אותו הרעיון. להלן המסקנות המרכזיות:

רלוונטיות. טיפול בבעיות עשוי להידחות ולהתעכב אם הן עולות בזמן הלא הנכון עבור הממונים. לדוגמה, מנהלת מערכות בכירה באחד מהמחקרים שלנו סיפרה: "היה לי רעיון למיזוג מערכות אחסון נתונים, אבל נמנעתי מלהעלות אותו". הסיבה לדבריה: "לא היה לבכירים את הזמן לעסוק בו במשך חודשים".

מוכנות. כדי להעלות רעיון חדש בפני המנהלים, פעמים רבות עובדים צריכים זמן כדי לאסוף נתונים נוספים על הנושא, לחשוב על פתרון או להבין כיצד הם הולכים למסגר את המסר שלהם בשיחה. יועץ פנסיה שהשתתף באחד מהמדגמים שלנו סיפר: "היה לי רעיון איך להגדיל את הכנסות החברה באמצעות קידום מוצר חדש ללקוחות". בתחילה הוא שמר את הרעיון לעצמו, כדי להתכונן לשאלות שציפה לשמוע מהמנהל שלו.

היענות. עובדים יכולים לשתוק כשהבוס שלהם לא פנוי לעסוק בנושאים נוספים, ולכן הם ימתינו עד שיהיה לו זמן לשמוע אותם. תזונאית שהשתתפה במחקר אמרה: "לא סיפרתי לבוסית שלי שחששתי לחפות על עמיתיי, כפי שנהוג בחברה, כי ראיתי שהיא לחוצה ועמוסה באותם ימים".

במסגרת המחקר, מצאנו גם ש־88.7% מהעובדים שנמנעו מלספר לממונים עליהם על רעיונות חדשים ועשו זאת לפחות מאחת מהסיבות הללו, קיבלו תגובה חיובית מהמנהלים שלהם כאשר בסופו של דבר הנושא עלה. מנגד, רק 61.1% בלבד מהאנשים שהעלו את הרעיון שלהם בפני המנהל בתזמון לא טוב, קיבלו פידבק חיובי.

עובדים סבלניים זוכים ליותר קרדיט

בשני סקרי עומק אחרים שערכנו, השתתפו עובדים ממגוון רחב של חברות ותעשיות בהודו שדיווחו על התדירות שבה הם הביעו רעיונות, יוזמות או חששות מהן סבלו. ביקשנו מהמנהלים הישירים שלהם לדרג את העובדים האלה בהקשר זה, וכן לספק הערכה כללית של ביצועי העובדים והסבירות שלהם לקבל קידום והעלאות בעתיד.

גם במקרה הזה מצאנו שהמנהלים נטו לדרג גבוה יותר את הביצועים של העובדים שחיכו לתזמון הנכון לספר להם על הרעיונות שלהם. לעומת זאת, עובדים שהציפו רעיונות במהרה, דורגו נמוך יותר.

בניסוי האחרון שערכנו, ניסוי מקוון ובו השתתפו 742 אנשי מקצוע מארה"ב, הצבנו את המשתתפים בפני תרחיש ניהולי שבו הם מגיבים לעובד שהעלה רעיונות שעשויים להיות פחות או יותר רלוונטיים לסדר היום הנתון. מצאנו שכאשר עובד שם לב לתזמון הבעיות שלו בניסוי - כלומר, הוא התאפק מלהעלות נושאים פחות רלוונטיים באותה העת - הוא זכה לדירוג טוב יותר מהמנהלים שלו מאשר עובדים אחרים שלא תזמנו את הרעיונות שלהם.

יש לכם רעיון? לפעמים ההמתנה משתלמת

בשורה התחתונה, בכל המחקרים שערכנו, הממצאים שלנו מראים שמנהלים מעריכים ומתגמלים עובדים שמתרגלים שתיקה אסטרטגית. אז בפעם הבאה שיש לכם רעיון, בידקו את שלושת הנקודות הנ"ל. רק אם כן הנושא שלכם רלוונטי לדיון, מוכן והמנהלים שלכם קשובים, תציעו אותו בפני המנהלים שלכם.

לעומת זאת, אם הרעיון לא עומד בשורה אחת עם שלושת הסעיפים האלה, סביר להניח שהוא פחות יצליח ואולי אפילו עשוי להשפיע לרעה. אם תתאפקו עד שהרעיון אכן יתאים, הממצאים שלנו מצביעים על כך שהוא יתקבל בצורה טובה יותר, והקריירה שלכם תתוגמל בהתאם.

© Harvard Business School Publishing Corp