"אנחנו מוכרים מניות": בבנק אוף אמריקה רואים שינוי מגמה קרוב בשווקים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • בבנק אוף אמריקה מודאגים מעלייה חדה בשיעור האבטלה בארה"ב בשנה הבאה • "האבטלה ב-2023 תזעזע את הצרכנים, כמו שעשתה האינפלציה לפניה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior
וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

כלכלני חטיבת המחקר של בנק אוף אמריקה מאמינים כי הגיע הזמן המתאים לצאת משוק המניות בארה"ב, מחשש לעלייה דרמטית בשיעור האבטלה בשנה הבאה.

"בעלי השקפה דובית, כמונו, חוששים שהאבטלה ב-2023 תזעזע את סנטימנט הצרכנים כמו האינפלציה ב-2022", כתבו אסטרטגים בראשות מייקל הרטנט, אסטרטג מניות עולמי ראשי בבנק אוף אמריקה גלובל, במכתב שבועי. "אנחנו מוכרים מניות על רקע העליות החדות שנרשמו לאחרונה, מכיוון שהשווקים מתמחרים כיום באגרסיביות ציפיות אופטימיות מדי בשוק העבודה". 

● ניתוח טכני: העליות האחרונות ב-S&P 500 - האם השוק מצא תחתית?
בעקבות הזעם הציבורי: סין מקלה במגבלות הקורונה

ארה"ב יצרה 263 אלף משרות חדשות בנובמבר, עם קצב גיוס עובדים גבוה מבחינה היסטורית, שמאיים להאריך את תוקף האינפלציה הגבוהה בארה"ב ומעלה את החשש שמדיניות הבנק הפדרלי תישאר הדוקה יותר למשך זמן רב יותר. שיעור האבטלה עמד על 3.7%, בעוד שהשכר הממוצע לשעה עלה פי שניים מהתחזית של וול סטריט. 

האינדיקציות של בנק אוף אמריקה לגבי שוק שורי או דובי קפצו השבוע מ-1.4 ל-2.0 - מה שמסמן כי "איתות הקנייה" של נכסים בסיכון מתקרב לנקודת קיצון. "האינדיקטור עמד על השיעור הגבוה ביותר מאז מאי 2022 בין השאר עקב ירידה חדה בתשואות האג"ח, זרימת כספים למניות ושינויים בהחזקות של קרנות גידור", כתבו בבנק.

בבנק אוף אמריקה מעריכים כי הסערה המושלמת של הפסדים גדולים ב-2022 ולאחריהם רווחים קטנים ב-2023, בשילוב שיעור אבטלה שצפוי לזעזע את התנהגות הצרכנים בארה"ב ובמדינות נוספות, צפויה להביא למיתון עולמי.

גם בבנקי השקעות אחרים בוול סטריט הביעו פסימיות לאחרונה. מרקו קולנוביץ' מג'יי.פי מורגן, שהיה פעם אחד השוורים הקולניים ביותר בוול סטריט, צופה ירידה של מחירי המניות בתחילת השנה הבאה, וטוען כי ההתאוששות במניות הייתה מוגזמת לאחר אוקטובר, כשעליית הריבית של הפדרל ריזרב היכתה בכלכלת ארה"ב. מייקל ווילסון ממורגן סטנלי, אחד הדובים הקולניים ביותר שניבא נכון את המכירות ההמוניות בבורסה השנה, גם מעריך שהמניות יגיעו לשפל חדש ברבעון הראשון של 2023.

משקיעים משכו 14.1 מיליארד דולר מקרנות מניות גלובליות במהלך השבוע האחרון. זה היה התזרים השבועי השלילי הגדול ביותר מזה שלושה חודשים, כאשר 6 מיליארד דולר מתוכם נמשכו מקרנות סל ו-8.1 מיליארד דולר מקרנות נאמנות, על פי האסטרטגים של בנק אוף אמריקה. בינתיים, קרנות מניות אמריקאיות רשמו תזרים פדיונות בסך של 16.2 מיליארד דולר בשבוע, הגדול ביותר מאז אפריל.