גוש האירו | ניתוח

הבנק האירופי מפשיל שרוולים: קצב העלאת הריבית המהיר בתולדות הגוש

ה-ECB הודיע היום על העלאת ריבית הבסיס על ההפקדות בגוש האירו ב-0.5% ובמקביל בפעם הראשונה הוכרז מועד התחלה אפשרי לצמצום הדרגתי במאזן האג"ח המפלצתי שלו • לאור קצב האינפלציה הגבוה, המחסור באנרגיה והמיתון הצפוי, הדרך של הבנק ליציאה מהמשבר עוד ארוכה

נשיאת הבנק האירופי, כריסטין לגארד / צילום: Associated Press, Daniel Roland
נשיאת הבנק האירופי, כריסטין לגארד / צילום: Associated Press, Daniel Roland

אחרי הודעת הפד אמש (ד') על העלאת ריבית נוספת במשק האמריקאי של 0.5%, גם הבנק המרכזי האירופי (ECB) הודיע היום (ה') על העלאת ריבית הבסיס על ההפקדות בגוש האירו ב-0.5%, בהתאם לציפיות. למרות שמדובר בהעלאה מתונה יותר משתי הקפצות הריבית הקודמות של הבנק, הרי שקצב העלאת הריבית בגוש האירו הוא הגבוה ביותר בהיסטוריה הקצרה שלו. הבנק גם הודיע כי הוא צפוי "להעלות את הריבית באופן משמעותי" גם בעתיד, "כדי להבטיח חזרה ליעד האינפלציה".

"יש לנו עוד עבודה רבה": מה מתכננים בפד לשנת 2023?
●  אלטשולר שחם בראש: מה עשה הכסף שלכם בנובמבר?
חשיפה: אלה 10 הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס לשנת 2022  

"מועצת הנגידים של הבנק החליטה היום להעלות את הריבית ב-0.5%, בהתבסס על ההתאמה-מחדש לאופק אינפלציה גבוהה יותר, ומצפה להעלות את הריבית גם בעתיד", נכתב בהודעה שפורסה היום בצהריים. "במיוחד, מועצת הנגידים סבורה כי שערי הריבית יצטרכו לעלות באופן משמעותי ובקצב קבוע, כדי להגיע לרמות שיגבילו את המשק כך שהדבר יבטיח חזרה במועד הנכון לאינפלציה של 2% בטווח הבינוני".

הבנק חוזה המשך של אינפלציה גבוהה בגוש האירו, כך שתישאר על 6.3% במהלך שנת 2023. התשואות על איגרות חוב אירופיות זינקו אחרי הודעת הבנק, מה שעשוי לשקף את העובדה כי הפרשנות של הדברים הן שהבנק ינקוט מדיניות ניצית מהצפוי, ויעלה את הריבית גבוה ולאורך זמן יותר ממה שסברו עד כה.

במקביל, גם בנק אנגליה הודיע היום על העלאה שמינית ורצופה בריבית הבסיס במשק הבריטי, המתמודד עם אינפלציה דו-ספרתית ונמצא לפי ההערכות במיתון. נגיד הבנק אנדרו ביילי הודיע על העלאה של 0.5%, לרמה של 3.5%, הגבוהה ביותר מזה 14 שנה. הצעד הבריטי צפוי להעלות עוד יותר את תשלומי החזרי המשכנתאות בבריטניה, המתלכדים עם עליות מחירי האנרגיה והמזון ולתרום למשבר יוקר מחייה העומד בראש סדר היום בממלכה המאוחדת. עובדה זו, יחד עם חששות שהביע בנק אנגליה לגבי שוק הדיור במדינה, הובילו לסברה כי הנגיד לא יעלה את הריבית מעל ל-4.5%, בשל ההשלכות על המשק.

קצב האינפלציה מתחיל לרדת

מעבר לתעלה, נראה היה עד כה כי ה-ECB פועל באטיות ובמתינות יותר מאשר הפד האמריקאי, או בנק אנגליה הבריטי, שהקדימו להעלות את הריבית לרמות גבוהות יחסית (4.25% ו-3.5%, בהתאמה). הוא עשה זאת בין היתר בגלל שידיו כבולות: חלק מהמדינות החברות בגוש האירו שקועות בחובות עמוקים, והעלאה של הריביות בעבורן תטיל ספק ביכולת להחזיר חובות, או לצמצום התקציב הריאלי שלהן בגלל נתח גדול יותר שיוקצה להחזר הלוואות. הפילוג הזה בין מדינות הצפון החסכניות כמו פינלנד, הולנד וגרמניה לבין מדינות הדרום כמו איטליה, יוון ופורטוגל הביא לדיונים סוערים במועצת הנגידים של גוש האירו על המדיניות המוניטרית הנכונה ולהתמהמהות בפעולה.

לגארד ונגיד הבנק הצרפתי, כמו גם עמיתיהם ממדינות דרום אירופה, מצביעים כעת על העובדה כי אחרי ההחלטה שהתקבלה היום, גוש האירו למעשה ביצע את העלאת הריבית המהירה ביותר בתולדותיו (גוש האירו הוקם רשמית ב-2002 כשהוא מונה 12 חברות, והוא מונה כעת 19 חברות עד לתחילת השנה הבאה, בה תצטרף קרואטיה לגוש,). שתי ההעלאות הקודמות של הריבית עמדו על 0.75% כל אחת. הגוש זינק מריבית שלילית של 0.5% בספטמבר לריבית של 2% בתוך ארבעה חודשים בלבד.

אחד הנימוקים להאטת קצב ההעלאות הוא העובדה כי בנובמבר האחרון, לראשונה מזה שנה וחצי בגוש האירו, קצב האינפלציה הואט, והיא ירדה ל-10%. עדיין, העובדה כי משבר האנרגיה רחוק מלהיפתר, והעובדה כי הוא משליך על תחום המזון ולאט-לאט הופך את האינפלציה ל"דביקה" יותר כאשר הוא מתרחב גם לתחום השירותים, מצביעות על כך שעליות המחירים יהוו בעיה מתמשכת בעבור האיחוד. הפרוגנוזה הכלכלית בעקבות שלל המשברים הללו היא של מיתון בגוש האירו, או צמיחה רדודה מאוד, ולכן יש אנליסטים החוזים סטגפלציה ממושכת בגוש האירו.

בעיית האג"ח של גוש האירו

דגש נוסף בהודעת הבנק היום, לצד העלאת הריבית, היא שבפעם הראשונה הוכרז מועד התחלה אפשרי לצמצום הדרגתי במאזן האג"ח המפלצתי שצבר הבנק במהלך השנים האחרונות, שבהן ביצע הרחבה כמותית כמעט ללא גבולות. הבנק צפוי להתמודד עם השאלה כיצד להתחיל ולהשיל חלק מחמישה טריליון אירו הנמצאים במאזן שלו, רובם באג"ח ממשלתיות של חברות גוש האירו ומיעוטם באג"ח חברות אירופיות.

סכום זה הוא חלק ממה שנצבר בעשור האחרון, מאז שנשיא ה-ECB לשעבר מריו דראגי הבטיח "לעשות כל מה שדרוש" כדי לשמור על המטבע המשותף. העובדה כי ההרחבה הכמותית (QE) שהתרחשה עד כה תצומצם עשויה להיות נקודת מפנה בכלכלת הגוש המשותף. לפי התחזיות, הבנק צפוי לנהוג כפי שנהג עד כה, בזהירות מירבית, כשהוא צפוי להתחיל בתהליך רק בשנה הבאה, וכי מסגרת המכירות תעמוד על בין 200 ל-300 מיליארד אירו על פני השנה.

הבנק צפוי להבהיר כי לא מדובר בביטול של ההרחבה הכמותית הקיימת - תוכנית שהושקה בימי הקורונה, עומדת על 1.7 טריליון אירו ותמשך עד השנה הבאה לפחות. במקום זאת, הבנק רק צפוי להודיע כי חלק מהתקבולים מתוכנית רכש האג"ח שלו הקודמת שלו - בשווי 3.3 טריליון אירו - לא ישמשו כעת לרכישה-מחדש של אג"ח, כלומר יתבצע צמצום הדרגתי ואטי של המאזן.