תחזיות 2023 | ניתוח

מתי הריבית תרד? זה מה שבאמת חושבים בבנקים

בעוד שהריבית על הפיקדונות לטווח הארוך כמעט ולא משתנה, בפיקדונות של עד שנה הריבית עולה במהירות • כך עולה מנתוני בנק ישראל שהתפרסמו השבוע ומלמדים כי הבנקים צופים ירידות ריבית בתחילת 2024 • איזה בנק מציע את הריבית המשתלמת יותר, ואיפה גובים 15% ריבית ממוצעת על הלוואה? • תחזיות 2023

נתוני הפיקדונות מלמדים: הבנקים מתמחרים הורדות ריבית בתחילת 2024
נתוני הפיקדונות מלמדים: הבנקים מתמחרים הורדות ריבית בתחילת 2024

שבועיים לפני העלאת ריבית נוספת, בנק ישראל מפרסם את נתוני הריבית בבנקים על הפיקדונות ועל ההלוואות. בחודשים האחרונים הבנקים "זכו" ללא מעט ביקורת על כך שלא גלגלו לציבור את מלוא העלאות הריבית של בנק ישראל (שזינקה מאפריל מ־0.1% ל־3.25%). בעוד שהריבית על ההלוואות החלה לעלות עוד לפני הקפיצה בריבית בנק ישראל, הריבית על הפקדונות עלתה, אבל לאט ולאחר הביקורת הציבורית. מנתוני בנק ישראל עולה גם כי בבנקים מעריכים ככל הנראה שבטווח של שנה, בתחילת 2024, נראה ירידת ריבית.

בכירי עולם ההשקעות: לא יהיה מיתון, אבל מחירי הדיור לקראת מפולת
הדולר הפך למקלט למשקיעים והאירו עשה קאמבק מרשים. מה יקרה למטבעות בשנה הבאה? | תחזיות 2023
הריבית על ההלוואות בבנקים כבר מגיעה ל-8%: מי מציע את התנאים הטובים בפיקדונות?

55 מיליארד שקל הועברו בנובמבר לפקדונות

הבנקים מנסים למשוך את הציבור להשאיר את הכסף בתוך הבנק על ידי העלאת הריביות על הפיקדונות, והציבור בהחלט מתמסר. בחודש שעבר הועברו 55 מיליארד שקל לפיקדונות נושאי ריבית. הבנקים אמנם משלמים על כך ריביות, בניגוד לכסף שנמצא בעו"ש ולא נושא ריבית, אך זה הרע במיעוטו מבחינת הבנקים, שלא רוצים לראות אותו נודד למוצרי חיסכון והשקעה אחרים.

הבנקים העלו את הריביות בכל טווחי הזמן בהם הציבור הסכים לסגור את כספיו בפיקדונות, אך יש פרקי זמן בהם עוד יש מקום לשיפור הריביות, בעיקר בטווחים הקצרים. במקביל, מהשונות בריביות עצמן ולא פחות חשוב משיעור השינוי לעומת החודש הקודם, אפשר ללמוד לא מעט.

מבט על טווחי הזמן השונים מגלה כי בפיקדונות בריבית קבועה לתקופה של שלושה חודשים עד שנה עלתה הריבית הממוצעת במערכת הבנקאית ביחס לחודש החולף ב־0.24%, בעוד שבטווח זמן של שנה עד שנתיים היא עלתה ב־0.07% בלבד.

הריבית הקבועה לא משתנה ביחס ישיר לשינויים בריבית בנק ישראל, בשונה כמובן ממסלולי הריבית המשתנה (מסלול הפריים), אך היא יכולה לשקף את התחזיות של הבנקים לגבי המדיניות של הבנק המרכזי. עצם העובדה שהריבית לטווחים הארוכים כמעט ולא השתנתה, בעוד שבריבית לפיקדון של עד שנה נרשמה עלייה שמשקפת יותר את עליות הריבית של בנק ישראל, מלמד כי בבנקים מעריכים ככל הנראה כי בטווח של שנה, בתחילת 2024, נראה ירידת ריבית. לכן פחות מתגמל עבורם לשפר משמעותית את הריביות לטווחים ארוכים יותר על מנת שלא לקבע ריביות גבוהות שיושלמו ללקוחות כשהריבית במשק תרד.

גם הציבור רואה ירידות ריבית באופק | פרשנות

הציבור מבין כי האינפלציה שוחקת את הכסף שלו ומתחיל להעביר אותו לפיקדונות נושאי ריבית. בתחילת השנה, לפני העלאות הריבית, היקף הפקדונות שאינם נושאים ריבית (כמו העו"ש) עמד על שיעור של כ־43%. הנתון האחרון של הבנקים בדוחות הרבעון השלישי הראה ירידה ל־32.4%. הגידול בפיקדונות מראה כי הציבור עדיין רואה את הפיקדונות בבנקים כאפיק החיסכון המרכזי ויעידו על כך 55 מיליארד השקלים שהוא הפקיד בחודש החולף, שמצטרפים ליותר מ־50 מיליארד שקל שהופקדו בכל אחד מהחודשים ספטמבר ואוקטובר.

הישראלים אמנם מבינים שבנק ישראל עוד לא סיים להעלות את הריבית, אך הם גם מפנימים את ההערכות כי הריבית צפויה לרדת. בפיקדונות בריבית משתנה, הצמודה לפריים - כשבנק ישראל יוריד את הריבית, התגמול של הלקוחות ייפגע. לכן, בעוד שבמסלולי הפריים נרשמה ירידה בהפקדות הציבור מ־25.5 מיליארד שקל באוקטובר ל־24.7 מיליארד שקל בנובמבר, במסלולי הריבית הקבועה נרשמה עלייה של כמעט 10% ל־30.3 מיליארד שקל.

אותם 55 מיליארד שקל מעידים כאמור שהפיקדונות הם עדיין האפיק הנפוץ ביותר עבור הציבור בשיעור ניכר לעומת מוצרי חיסכון דומים, כמו קרנות הנאמנות הכספיות, למרות שגם הן ממשיכות לצמוח. בחודשים ספטמבר־נובמבר אפיק חיסכון זה צמח בכ־6 מיליארד שקל בכל חודש, מגמה שנמשכה גם בדצמבר. בפחות משלושת השבועות הראשונים של החודש הנוכחי כבר הועברו לקרנות הכספיות, הדומות יותר באופיין לפיקדונות הבנקאיים מאשר לקרנות נאמנות, סכום של 4.7 מיליארד שקל, בניגוד לשאר קרנות הנאמנות שפדו מתחילת החודש כ־10 מיליארד שקל.

מדובר במגמה דומה לזו שעוברת על שוק האג"ח הממשלתיות. בעוד שעד לא מזמן עקום התשואות (המראה את התשואה ביחס לאורך החיים של האיגרת) היה מתגמל יותר ברכישת אג"ח לטווח ארוך כי הסיכון שהריבית תשתנה לאורך חיי האגרת היה גדול יותר, הרי שכעת השתטח העקום וחוסר הוודאות לגבי שינויי ריבית בטווח הקצר הפכו משמעותיים יותר וכך גם פרמיית הסיכון שיש לשלם למי שמוכן להסתכם ולרכוש אג"ח ממשלתי לטווח קצר.

 
  

הריביות עולות בפקדונות לטווח הקצר

החדשות הטובות שעולות מנתוני הבנק המרכזי, הן שהבנקים ממשיכים במגמת העלאת הריבית, כאמור בעיקר בפקדונות קצרי הטווח. הריבית הממוצעת בפיקדונות של עד שלושה חודשים בריבית קבועה, האפיק שבו נמצאים מרבית החסכונות נושאי הריבית של הציבור, עלתה בנובמבר ל־1.39% לעומת 1.05% בלבד באוקטובר. בנק ירושלים ממשיך להציע את הריבית האטרקטיבית ביותר, בשיעור של 2.59%, אחרי עלייה של 0.17% מאוקטובר. מרכנתיל, הבינלאומי והפועלים ממוקמים אחריו, עם ריבית מוצעת של כ־2%.

החדשות הפחות טובות הן שישנם בנקים שנמצאים בפער ניכר אחריהם ומציעים ריבית נמוכה מאוד. אלו הם לאומי (1.15%) ומזרחי טפחות (1.03%), כשאת הרשימה סוגר בנק יהב עם ריבית נמוכה מאוד של 0.7%.

אבל כאשר מאריכים קצת את משך הפיקדון, לתקופה של עד שנה (עדיין בריבית קבועה), נראה שהבנקים הפנימו את דברי נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ושל המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, שהביעו מורת רוח מהריביות הנמוכות על הפיקדונות.

הריבית הממוצעת במערכת הבנקאית עמדה בחודש החולף על 3.24% והיא כבר דומה מאוד לריבית הממוצעת לתקופה של שנה עד שנתיים (3.26%). כאן דיסקונט ובנק ירושלים צמודים בפסגה עם הצעות של 3.47% ו־3.46% בהתאמה, כשהבינלאומי, לאומי והפועלים מעט מאחוריהם עם ריבית שנעה סביב 3.3%. גם כאן מזרחי טפחות בתחתית הרשימה עם ריבית ממוצעת של כ־2% בלבד.

לזכותו של מזרחי טפחות נציין כי בפיקדונות ארוכי טווח יותר, של שנה עד שנתיים, הוא הבנק היחיד שמציע ריבית קבועה של יותר מ־4%, ובפער ניכר מהמתחרים, כשהריבית הממוצעת לתקופה זו עומדת על 3.26%. הפועלים הוא זה במציע את הריבית הגבוהה ביותר לפיקדונות של שנתיים ומעלה (3.7%) ואחריו בנק יהב.

באשר לפיקדונות בריבית שאינה קבועה אלא משתנה בהתאם לריבית בנק ישראל (הפריים), כאן וואן זירו ממשיך להציע ריביות אטרקטיביות לעומת המתחרים, אך כעת הוא חולק את הפסגה יחד עם בנק ירושלים כשהשניים מציעים ריבית של 2.83%. בעוד וואן זירו העלה את הריבית הזו בין אוקטובר לנובמבר בכ־0.2%, בנק ירושלים העלה אותה ב־0.27%. בתחום הריבית המשתנה בנק הפועלים הוא זה שמציע את הריבית המשתנה הנמוכה ביותר וזו עומדת על 1.14% בלבד והוא לעמדה היחיד שעומד מתחת לממוצע במערכת הבנקאית שהתקבע בנובמבר על 1.34%, עלייה לעומת 1.2% באוקטובר.

 
  

הריבית הממוצעת על ההלוואות נושקת ל־8%

אבל בהלוואות, כמובן, התמונה נראת אחרת לגמרי. הריבית הממוצעת על ההלוואות במסלול הפריים כבר נושקת ל־8%, כאשר מצד אחד בנק ירושלים ממשיך להציע את הריבית הגבוהה ביותר שכבר מתקרבת ל־15%, בעוד שהבנק הדיגיטלי וואן זירו מציע את הריבית הנמוכה ביותר - 5.4%. עם זאת, מדובר על עלייה של 0.4% לעומת הנתונים בחודש אוקטובר.

אחרי ירושלים נמצא דיסקונט עם ריבית ממוצעת של 6.53% בנובמבר. באשר ליתר הבנקים הגדולים, מזרחי טפחות מציע את הריבית הגבוהה ביותר (8.85%), אחריו לאומי עם ריבית על ההלוואות של 8.26%, הזהה לזו שנרשמה באוקטובר, ואחריו הפועלים שהעלה את הריבית ב־0.05% לרמה של 8.03%.

באשר לתקופת הפירעון הסופי של ההלוואות, כאן נרשמה התארכות של התקופה הממוצעת מ־5.3 שנים ל־5.5, המלמדת על כך שהציבור מבקש לפרוס את ההלוואות לפרקי זמן ארוכים יותר.