גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גניבות הרכב הוכפלו, חברות הביטוח מפסידות מעל מיליארד שקל בשנה, והציבור משלם

המחסור בחלקי חילוף וברכבים מוביל להכפלה של גניבות המכוניות בישראל ● בשוק הביטוח מעריכים כי התופעה עולה לחברות הביטוח יותר מ־1.3 מיליארד שקל בשנה - מה שמתגלגל מיד למחירי הפוליסות, שכבר התייקרו בעשרות אחוזים ● וגם: הערים והדגמים הכי פופולאריים על גנבי הרכבים

מאזדה 3. הדגם הנגנב ביותר בישראל / צילום: יח''צ
מאזדה 3. הדגם הנגנב ביותר בישראל / צילום: יח''צ

באחד מערבי שבת האחרונים התכוננו א' וי', מאזור המרכז, לצאת יחד עם שלושת ילדיהם לארוחת שישי עם המשפחה המורחבת. לתדהמתם הם גילו כי הרכב שלהם, מסוג יונדאי i-25 נעלם מהחנייה הצמודה לביתם. בעקבות פנייה למשטרה, התברר כי כבר בצוהרי אותו היום הרכב נצפה במצלמות המשטרה עושה את דרכו באין מפריע לאחת מהערים הפלסטיניות מעבר לתחומי הקו הירוק. באותו יום הם הצטרפו לסטטיסטיקה של גנבות הרכבים בישראל, תופעה שרק הולכת ומחריפה. מנתונים שהגיעו לידי גלובס עולה כי חודש דצמבר מסתמן כחודש שיא מבחינת גנבות הרכב בישראל והוא המשך ישיר למגמה שמתעצמת מזה מספר לא מבוטל של חודשים.

מירי רגב תתקשה לעבור ממילים למעשים: מטרו אאוט, שאטלים ימיים אין 
צעדים ראשונים להרחבת הפעילות של GEELY בישראל ב-2023 | בלעדי
קיה פיקנטו ב-90 אלף שקל: העלאת המחירים של המכוניות הקטנות שחמקה מתחת לרדאר 

על פי הנתונים, בחודש החולף נגנבו בישראל בין 1,200 ל-1,300 כלי רכב - עלייה של 100% לעומת השנה שעברה. העלייה הזו נובעת ממחסור הן בחלקי חילוף והן ברכבים חדשים. מחירי החלפים עלו מאוד בשנה-שנתיים האחרונות בעקבות שורת גורמים בהם השיבושים בשרשרת האספקה שהחלה בקורונה, סגירת מפעלים בסין (ספקית החלפים הגדולה בעולם שגם היום סובלת מהתפרצות קורונה נוספת) והזינוק בשנתיים האחרונות במחירי התובלה והמכולות. כך נוצר מצב שחלק מהיבואנים מחכים חודשיים ושלושה לחלקי פח בסיסיים.

לפי חברות ביטוח, עלות של כל רכב גנוב עומדת על 85-90 אלף שקל, כך שהתשלום של חברות הביטוח בגין גנבת רכבים בקצב הנוכחי עומד על 110 מיליון שקל בחודש, שהם יותר מ-1.3 מיליארד שקל בשנה, ויש המעריכים כי מדובר בסכום המתקרב ל-1.5 מיליארד.

"מייקרים את הביטוחים ב-10% רק בגלל הגניבות"

את העלות הזו מגלגלות חברות הביטוח מיד לצרכנים. ביטוחי הרכב מתחלקים לשניים - ביטוח חובה שמכסה פגיעות גוף של הנהג עצמו, הולכי רגל ויושבי הרכב, וביטוח מקיף (רכוש) שנועד לכסות על גנבות, נזקים לרכב ופגיעה בצד שלישי (ביטוח צד ג'). בעוד שבביטוחי החובה חברות הביטוח כפופות לפיקוח ורגולציה נוקשה של רשות שוק ההון, ומתקשות להעלות מחירים, בביטוחי הרכוש הישראלים משלמים יותר ויותר. גם כאן החברות צריכות אישור להעלות מחירים, אך כדי לכסות על ההפסדים (הנובעים לא רק מהגנבות אלא גם מעלייה בשכיחות התאונות וההתייקרויות במוסכים) הן מצמצמות את ההטבות שניתנו עד עתה לנהגים. וכך, עבור רכב שמחירו עומד על 100 אלף שקל הביטוחים צפויים להתייקר בכ-200 שקל לשנה.

מנתונים שפורסמו בגלובס ונאספו על ידי סוכנות הביטוח הדיגיטלית Wobi עולה כי מתחילת 2022 ועד נובמבר כבר הורגש זינוק של 20% בתעריף הביטוח הממוצע (חובה+מקיף). התייקרות זו נבעה הן מעלייה בגנבות, הן מעלייה בשכיחות התאונות והן מעלייה בתשלומים של חברות הביטוח לקופות החולים בינואר שעבר. אבל היא לא האחרונה: המחירים צפויים לעלות עוד מאחר שהחודש עולה שיעור התשלום של החברות לביטוח הלאומי. עליות המחירים לצרכן נועדו לפצות את חברות הביטוח, בין היתר על הפסד מצרפי של 1.3 מיליארד שקל בביטוחי הרכב שרשמו בתשעת החודשים הראשונים של 2022.

"אנחנו נאלצים לייקר את הפוליסה ב-10% רק בגלל הגנבות, עוד לפני עלות התאונות, התייקרות חלפים וכו'", אומר בכיר בחברת ביטוח. "אין קסמים, זו כלכלה פשוטה. החברות לא יביאו את הכסף מהבית, בעיקר כשהן מפסידות בביטוחי החובה".

את העלייה בשיעור הגנבות ממחישים היטב הנתונים הבאים: אם בחמש-שש השנים האחרונות שכיחות הגניבות עמדה על 0.15%-0.2% מכלל הרכבים המבוטחים בביטוח מקיף, הרי שכיום היא כבר מתקרב ל-0.4%. יתרה מכך, בחלק מהדגמים, אלה הפופולארים ביותר על ידי גנבי הרכבים, שכיחות הגניבות מתקרבת ליותר מ-2%. אלו בעיקר דגמים חדשים שעלותם עומדת על כ-150 אלף שקל. כשמכניסים את שיעור השכיחות לשווי הרכב הזה, פרמיית הביטוח מתחילה מסכום של 3,000 שקל לשנה, עוד לפני משתנים נוספים כמו סיכון לתאונה ועלויות נוספות, כך התעריף לאותם דגמים כבר עשוי להגיע לכ-6,000 שקל.

הדגמים הנגנבים ביותר והשעות הכי מסוכנות

אם נחזור לא' וי', הרי שהמקרה שלהם תואם את הסטטיסטיקות של חברות הביטוח, וגם את אלה של פוינטר, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים. דגם הרכב שלהם נמצא ברשימת עשרת כלי הרכב הכי נגנבים לצד מאזדה 3, קיה פיקנטו, מאזדה 6, טיוטה קורולה, יונדאי טוסון, קיה נירו, מאזדה CX5, קיה ספורטג' ויונדאי קונה.

דגמים אלו עולים כמעט בקנה אחד עם נתוני פוינטר, לפיהם שנת 2022 קיבעה את ההובלה הבלתי מעורערת של רכבי הפנאי-שטח (SUV) בישראל. ולא מדובר רק במכירות, אלא גם בשיעור מסך הגניבות שחצה את רף ה-50%. כל רכב שני שנגנב בישראל הינו רכב פנאי-שטח. רכבים פרטיים שאינם SUV היוו 17% מהרכבים הגנובים, רכבים מסחריים 10% ומשאיות 6%. אופנועים היוו אשתקד 13% מסך הגניבות.

בנוסף, נראה שלפי שעה גם גנבי הרכב כמו השוק כולו, טרם מעכלים את כניסתם של הרכבים החשמליים והם נגנבים פחות. הסיבה העיקרית לגנוב רכב חשמלי היא הסוללה. ברכב שעלותו כ-150 אלף שקל, עלות הסוללה לבדה נאמדת ב-100 אלף שקל מהסכום כולו.

על פי הנתונים של פוינטר, המועד השכיח ביותר לגניבת רכב הוא הלילה שבין שבת לראשון והשעה הפופולארית במהלך השבוע היא שבע בערב, לאחר שעות העבודה. עוד מתברר כי גניבות רכב מתבצעות במשך כל שעות היום, בניגוד לעבר אז רוב ניסיונות הגניבה היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה. לפי פוינטר, מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת 2021.

95% מהרכבים הגנובים מגיעים לרש"פ

לדברי אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר: "עושה רושם שיש הלימה בין מבצעי גניבות כלי רכב, מבריחי שב"חים ומבצעי טרור. גנבי הרכוש מופעלים ממניעים כלכליים ואצל חלקם הם משולבים בשנאה לאומנית. כבר היום באירועי תפיסת רכב אנחנו נתקלים במטר של יידוי אבנים ואפילו ירי. מדובר באנשים, רובם צעירים, שהחליטו להצטרף לארגוני הפשע כדי לעשות כסף קל".

גם הבכיר בחברת הביטוח טוען כי העלייה בגנבות מקורה בביקוש לרכבים חדשים או לחלפים ברשות הפלסטינית. "זו סוג של אינתיפאדה כלכלית. 95% מגיעים לשטחי הרשות הפלסטינית, זו תעשייה מסודרת בה הכל מוזמן מראש. הרכבים החדשים יותר נגנבים בדרך כלל לשימוש עצמי בשטחי הרשות, ואילו רכבים ישנים יותר נגנבים לטובת חלפים לפי הזמנה".

הוא אומר כי ככל שמיקומו של היישוב קרוב יותר למעברים לרשות הפלסטינית, שיעור הגנבות עולה, אך נתוני פוינטר תומכים בכך רק באופן חלקי: תל אביב היא העיר ממנה נגנבים הכי הרבה רכבים - 10%, ואחריה מדורגות ערים שנמצאות קרוב יחסית לקו הירוק דוגמת פתח תקווה (9%), ירושלים (6%) ונתניה (4%). ביניהן משתחלת באר שבע, שהפכה בעל כורחה לאחד הסמלים של הפשיעה במגזר הבדואי עם 5%.

הישראלים לא מתמגנים מגניבות

למרות הנתונים המדאיגים, נראה שהציבור לא מאוד מוטרד מגניבות הרכבים ובשוק מדווחים כי הישראלים לא ממהרים למגן את רכביהם. חברות הביטוח אמנם דורשות בחלק מהדגמים מיגונים שונים, אך מדובר בעיקר באמצעים המאפשרים לאתר את הרכב לאחר שנפרץ. במקרה כזה שולחות חברות האיתור ניידת על מנת לבצע מרדף אחרי הרכב הגנוב, ולעיתים אכן מצליחות לסכל את הגנבה, אך לא פעם המרדף מסתיים בנזק לרכב עד כדי יציאתו משימוש.

עוד כתבות

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA : "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב