לאן מועדות פניהם של המניות, איגרות החוב והדולר? חמישה משקיעים מתנבאים

תחילת שנת המסחר 2023 נטעה אופטימיות חמימה בליבם של רבים מהמשקיעים - עם התאוששות מניות הצמיחה, שיפור מצב האג"ח וראלי בביטקוין • אבל בצד התקוות מקננים חששות שהשיפור הנוכחי בשווקים לא יימשך זמן רב - בין היתר בגלל הערכות שגויות של השווקים בנוגע למסלולי הריבית והאינפלציה ולרמות השווי של המניות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, orhan akkurt
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

שנת מסחר חדשה החלה רק לפני שבועות בודדים, וכבר עתה היא אינה דומה כלל לקטל של שנת 2022.

לאחר שסבלו במשך שנה שלמה, החלו מניות הצמיחה לטפס כלפי מעלה. מניות טסלה ואנבידיה, למשל, זינקו ביותר מ-30%. התחזית לאיגרות החוב נעשית בהירה יותר, לאחר תקופה של שפל היסטורי. אפילו בביטקוין היה ראלי, למרות ההשפעות המתמשכות מקריסת בורסת הקריפטו FTX.

האזהרה של מנכ״ל חברת הסליקה: "זה חוסר אחריות לחשוב שלא תגיע עלייה בדיפולטים בישראל" | ראיון
בין נקיטת עמדה לישיבה על הגדר: האסטרטגיה של הבנקים בנוגע לרפורמה המשפטית | ניתוח

ההתאוששות הונעה על ידי אופטימיות מחודשת לגבי התחזית הכלכלית העולמית. משקיעים אימצו בחדווה איתותים על כך שהאינפלציה הגיעה לשיאה בארה"ב ובמדינות אחרות. רבים מקווים שבשבוע הבא יאט הפדרל ריזרב את קצב העלאות הריבית פעם נוספת. הסרת מגבלות הקורונה בסין הייתה הפתעה משמחת לסוחרים רבים, שקידמו בברכה את הצעד כסימן לכך שצמיחה נוספת נמצאת בדרך.

ובכל זאת, הסיכונים גדולים. משקיעים רבים לא השתכנעו שהריבאונד יהיה בר-קיימא. חלקם חוששים מהערכות מוגזמות בשווי מניות, או לגבי השאלה אם רווחי החברות ייפגעו שוב בהמשך הדרך. אחרים חוששים שהשווקים לא מתמחרים במלואה את האפשרות למיתון, או מה עלול לקרות אם הפד ימשיך להילחם באינפלציה זמן רב יותר ממה שצופים כעת.

ביקשנו מחמישה משקיעים לשתף אותנו בדרך שבה הם ממצבים עצמם לקראת האי-ודאות הזו, ולאן הם חושבים שהשווקים יפנו בקרוב. הנה מה שהם אמרו.

"אנחנו מזמרים ללקוחות כל הזמן על מניות הערך"

קליף אסנס, מייסד AQR Capital Management, מודה בכך שהוא לא ציפה לראלי במניות ספקולטיביות ובמטבעות דיגיטליים שעבר על השווקים בתחילת 2023.

מחירי הביטקוין זינקו סביב 40%. חלק מהמניות שמהמרים נגדן הכי הרבה בוול סטריט נמצאות בעליות דו-ספרתיות. מניות קרוואנה זינקו ב-64% כמעט, בעוד שמניות MicroStrategy עלו ביותר מ-80%. קרן ARK Innovation של קת'י ווד עלתה בכ-29%.

אם השנים האחרונות לימדו את אסנס משהו, זה להיות מוכן לכך שעליות מסוג זה יימשכו הרבה יותר מהצפוי. עדיין, הוא אומר, הוא לא שינה את אמונתו שמניות זולות יותר בשוק, המוכרות כמניות ערך, צפויות להמשיך לטפס מעבר למקבילות להן.

עלולות להיות קפיצות קטנות של ביצועי-יתר בחלקים יקרים יותר של השוק, כפי שהיה בינואר. אבל בטווח הארוך, הוא נצמד להימור שלו שמניות ערך יביסו את מניות הצמיחה. הוא צופה תקופה תנודתית אבל רווחית במסחר הזה.

"אני אוהב את המסחר במניות ערך", אמר אסנס. "זה מה שאנחנו מזמרים ללקוחותינו השכם והערב".

להישאר ממוקדים בתנודות הדולר

מבחינת ריצ'רד בנסון, שותף בניהול השקעות ב-Millennium Global Investments, אין אף פעולת מסחר שהייתה חשובה בשנה שעברה יותר מהעלייה החדה בערך הדולר.

בעבר היה זה תחום רגוע יחסית בשווקים, לאחר המשבר הפיננסי של 2008, אך כיום שערי מטבע זוכים לעניין מחודש גם בוול סטריט וגם בציבור. בשנה שעברה העלייה של הדולר פגעה ברווחים של חברות בינלאומיות, החריפה את האינפלציה במדינות המייבאות מוצרים אמריקאיים והפתיעה שוב ושוב חלק מהסוחרים שהאמינו שהדולר האמריקאי לא יכול להמשיך בראלי כל כך מהיר.

גם תחום הקריפטו הפתיע בזינוקים השנה / אילוסטרציה: Shutterstock
 גם תחום הקריפטו הפתיע בזינוקים השנה / אילוסטרציה: Shutterstock

הגורמים שהאיצו את עליית הדולר אז תורמים לירידתו כעת. הירידה באינפלציה וציפיות להאטה בהעלאות הריבית מצד הפד גרמו לדולר לרדת השנה ב-1.7%, כפי שנמדד במדד הדולר של הוול סטריט ג'ורנל.

בנסון מהמר על כך שהדולר ייפגע עוד בהמשך, ואומר שהוא ייחלש בשלושה עד שישה החודשים הקרובים בין 3% ל-5%.

"כשהבנק המרכזי הגדול ביותר בעולם מתחיל לזוז, הסתכלו על הכול דרך העדשה שלהם ואל תתנו לדבר להסיח את הדעת", אמר בנסון מקרן ניהול שערי המטבע, בהתייחסו לפדרל ריזרב.

השנה בנסון צופה שירידת הדולר תהדהד באופן דומה ברחבי כלכלות ושווקים בכל העולם.

"אני לא רואה שהרבה אנשים יתלוננו על דולר חלש יותר", בחודשים הקרובים, אמר. "אם הדולר יורד, הסביבה הכלכלית אמורה להיות כזו שגם מניות טכנולוגיה יצליחו בה די טוב".

בנסון אמר שהוא צופה שירידת הדולר תשפר את התחזיות בנוגע לחלק מהנכסים במדינות מתפתחות, והוא מהמר על היואן עם פתיחתה מחדש של כלכלת סין. הוא אומר שהאירו יתחזק מול הדולר אם כלכלת גוש האירו תמשיך להציג ביצועים טובים מהמצופה.

המניות עדיין נראות כמתומחרות יקר מדי

אפילו אחרי שה-S&P 500 ירד ב-15% מהשיא שאליו הגיע בינואר 2022, נראה שהמניות האמריקאית עדיין יקרות, אומרת רופאל בנסאלי, מנהלת השקעות ראשית ב-Ariel Investments, המופקדת על נכסים בשווי כולל של כ-6.7 מיליארד דולר.

כמובן, השוק לא נראה שוצף כפי שהיה ברוב 2020 ו-2021, אבל היא אמרה שהיא צופה תיקון חד יותר במחירים בהמשך הדרך.

מדד שוק המניות הנרחב נסחר לאחרונה פי 17.9 מהרווחים הצפויים ב-12 החודשים הקרובים, על פי FactSet. זה נמוך מהשיא של פי 24 שבו נסחר בסוף 2020, אבל גבוה מהממוצע ההיסטורי של 15.7 ב-20 השנים האחרונות, על פי נתוני FactSet.

"המנהג הישן הוא לקנות בשפל", אמרה בנסאלי. "המנהג החדש צריך להיות למכור בשיא".

אחת הסיבות לכך שבנסאלי אומרת שהמכירות הגדולות (selloff) עוד לא נגמרו, היא שהשוק עדיין לא מעריך מספיק את הפדרל ריזרב.

משקיעים שגו שוב ושוב בתמחור מהירות צעדי הפד ב-2022, וציפו באופן מוטעה שהבנק המרכזי יקל בהעלאות הריבית. המסרים האגרסיביים של יו"ר הפד ג'רום פאוול לגבי שיעורי הריבית תפסו אותם לא מוכנים. זה גרם למכירות גדולות בשוק המניות, והוביל לשנה הסוערת ביותר מאז המשבר הפיננסי של 2008. כעת משקיעים עושים אותה טעות שוב, אמרה בנסאלי.

הערכות השווי העדכניות של המניות לא משקפות את השינוי הגדול שיקרה במדיניות הבנק המרכזי, שלדעתה יצטרך להיות אגרסיבי יותר ממה שרבים מצפים. למרות שמדדים נרחבים יותר של האינפלציה ירדו, חלק מהתחומים, כמו האינפלציה בשירותים, נותרו "דביקים". בנסאלי ממצבת עצמה לתחומים כמו שירותי בריאות, שהיא חושבת שיהיו מבודדים ממיתון לעומת שאר השוק, ויציגו ביצועים טובים יותר.

"הפד נחוש לנצח במלחמה, בגלל שהפסיד בקרב", אמרה.

צפי לשנה טובה יותר בשוק איגרות החוב

חלפו הימים שבהם הירידה בתשואת האג"ח הותירה את המשקיעים כמעט ללא אלטרנטיבות למניות. סוף כל סוף איגרות החוב חזרו, על פי ניאל אוסאליבן מ-Neuberger Berman, חברת ניהול השקעות המפקחת על כ-427 מיליארד דולר בנכסי לקוחות נכון לסוף 2022.

אחרי שנה סוערת בשוק ההכנסה הקבועה ב-2022, איגרות החוב החלו את השנה החדשה באופן יותר מבטיח. מדד איגרות החוב המשולב של בלומברג - המורכב ברובו מאג"ח של משרד האוצר - דירג גבוה את אג"ח התאגידים וניירות הערך בגיבוי משכנתאות, שטיפסו בינתיים השנה ב-3% בחישוב של כלל התשואה, נכון לסגירה ביום חמישי. מדובר בהתחלה הטובה ביותר של שנה במדד מאז שהחל לפעול ב-1989, על פי נתוני השוק של דאו ג'ונס.

אוסאליבן, מנהל השקעות ראשי באסטרטגיות מרובות נכסים באירופה, המזרח התיכון ואפריקה ב-Neuberger Berman, אמר שהשיחה שהוא עושה הכי הרבה עם לקוחות לאחרונה היא איך להגדיל את החשיפה לנכסים המניבים הכנסה קבועה.

אוסאליבן אמר שחשוב לשקול מחדש כמה יתרון יש כרגע למניות על פני איגרות חוב, בהתחשב בסיכונים שהוא מאמין ששוק המניות ניצב בפניהם. הוא צופה שיהיה קשה יותר להביס את האינפלציה ממה שמשקיעים כיום חושבים, ושהפד יחזיק את הריבית הגבוהה באופן ממושך יותר ממה שהבנק המרכזי צופה כיום.

מה שיותר מטריד, מבחינתו, הוא שיהיה לחברות יותר קשה לגלגל את ההתייקרויות האלה הלאה לצרכנים, וזה אומר שההכנסות עלולות להיפגע חזק בעתיד. "זו הסיבה שאנו חוששים מהצד של אקוויטי", אמר.

בין המוצרים שאוסאליבן אמר שמועדפים עליו כיום במרחב ההכנסות הקבועות נמצאות אג"ח באיכות גבוהה לטווח קצר יחסית. בכל זאת, הוסיף, חשוב למשקיעים לגוון תיקי השקעות מחוץ לאג"ח השנה. בשביל זה, הוא אומר שסחורות נראות לו אטרקטיביות, ובייחוד מתכות כמו נחושת, שימשיכו להרוויח בגלל הפתיחה מחדש של סין.

חפשו את החששות ותמצאו את הערך

רמונה פרסו, מנהלת תיקים ב-Fidelity Investments, אמרה שהיא עדיין מזהה עסקאות טובות בשוק יקר על ידי בחינת חלקים פחות לוהטים בשוק. חפשו איפה יש חששות, ותמצאו את הערך, אמרה. "כשהחשש ממש עולה, אפשר לקנות מניות של חברות המנוהלות ממש טוב", אמרה.

קחו לדוגמה את חברות המעבדים של טייוואן. חשש לגבי המסחר העולמי ומתחים עם סין פגעו במניות של יצרניות שבבים באי. אבל החששות האלה הובילו משקיעים רבים להתעלם מהיתרונות התחרותיים שיש לחברות האלה על פני המתחרות שלהן, אמרה.

פרסו, שרואה עצמה כמשקיעת ערך שמרנית, מנהלת יותר מ-20 מיליארד דולר בכמה קרנות אמריקאיות וקנדיות. מדד S&P 500 נסחר היום מעל הערך ההוגן שלו, לדבריה, והמשמעות של זה היא "שפשוט אין הזדמנויות רבות" ומשקיעים עלולים להיות בתת-הערכה של חלק מהסיכונים האורבים מעבר לפינה.

"זה אומר לי שהשוק אופטימי", אמרה פרסו. "זה היה יכול להיות בסדר לו הסיכונים לא היו ממקור חיצוני". האתגרים האלה, בין שמדובר בעליות הריבית ובמדיניות הפדרל ריזרב, ובין שמדובר במלחמה של רוסיה באוקראינה והחששות לגבי אנרגיה באירופה, הם מורכבים, ובמקרים רבים קשורים זה לזה.

אבל לא כל החדשות רעות, אמרה. סין סיימה את מגבלות אפס קורונה שהיו בה. חורף קל יחסית באירופה הקהה את השפעות המלחמה באוקראינה על מחירי האנרגיה, ועזר ליבשת להתחמק ממיתון, וגם האינפלציה נמצאת בהאטה. "אלה הסיבות לכך שהשוק כל כך שמח".

מניות
המניות הזולות יותר בשוק, המוכרות כמניות ערך, צפויות להמשיך לטפס, והן יביסו את מניות הצמיחה

מטבע
הדולר, שכבר ירד 1.7% השנה, ייחלש עד אמצע השנה בין 3% ל־5% נוספים, וזה טוב למניות הטכנולוגיה ולחלק מהנכסים במדינות מתפתחות

איגרות חוב
תחילת השנה מסמנת את חזרתן של האג"ח כאלטרנטיבה ראויה למניות. מומלצות בעיקר אג"ח באיכות גבוהה לטווח קצר יחסית

הזדמנויות
אפשר לזהות עסקאות טובות בשוק יקר על ידי בחינת חלקים פחות לוהטים בשוק, שהחששות לגביהם מייצרים הזדמנות. דוגמה: מניות חברות שבבים בטייוואן