מניות ההייטק רושמות את ינואר הטוב זה עשרות שנים; יש מקום לאופטימיות?

מניות הטכנולוגיה, כמו גם מטבעות הקריפטו, זינקו מתחילת השנה • עם זאת, בפעם האחרונה שבה הנאסד"ק עלה כך בחודש ינואר, לפני 22 שנה, זה לא הסתיים טוב

חברת מטא / צילום: Shutterstock, Michael Vi
חברת מטא / צילום: Shutterstock, Michael Vi

מניות הטכנולוגיה נמצאות במגמת עלייה שלא נרשמה זה עשורים, אבל יש מי שחושש שאין זה בהכרח סימן מבשר טובות. מבט ראשון אכן חושף ביצועים מרשימים: מדד נאסד"ק עלה בכ-9% עד כה החודש, מתקרב לשיא של ינואר 2001, אז רשם עלייה של 12.2%. אלא שהעלייה החדה של 2001 הסתיימה בהתפוצצות בועת הדוט.קום, שהביאה לצלילה של כ-30% במדד במהלך אותה שנה. השווקים צנחו והמשיכו לנוע לכיוון מטה, תוך שהם מתקשים להתאושש עד 2002. 

הראלי של פתיחת 2023 בשוק המניות מנחית מהלומה כואבת על שחקני השורט 
לאן מועדות פניהם של המניות, איגרות החוב והדולר? חמישה משקיעים מתנבאים
ניתוח טכני: העליות האחרונות במדד S&P 500 עלולות להיות מלכודת

על רקע זה, מומחים מזהים כעת הקבלה מעוררת דאגה בין התנהגות מניות הטכנולוגיה אז והיום. במהלך 2022 מניות הטכנולוגיה צללו מפסגות שיא שחוו במהלך גל של אופטימיות לגבי מסלולן של חברות טכנולוגיה ציבוריות צעירות. 2022 הוכתרה כגרועה ביותר בשווקים מאז 2008.

גם בשוק הקריפטו נרשמת התנהגות דומה - לאחר "חורף הקריפטו" של השנה האחרונה, הביטקוין עומד לרשום את ינואר הטוב ביותר שלו זה עשור. מטבע הקריפטו הגדול בעולם כבר עלה ב־40% החודש, שבמהלכו התווספו 280 מיליארד דולר לכל שוק הקריפטו. בעוד שחקנים כבדים כמו ביטקוין ואת'ריום הציגו עליית מחירים של 40%, כמה מטבעות קטנים יותר כמו סולנה ו־Axie Infinity אף הכפילו את ערכם החודש.

משקיעי הקריפטו, מעודדים מהנתונים, צופים שהתאוששות הענף נמצאת ממש מעבר לפינה. לעומתם, אנליסטים ומשקיעים בשווקים המסורתיים מקבלים את חודש ינואר וביצועיו המרשימים באופטימיות זהירה. אמנם, כן היו בעבר תקופות קודמות שבהן נאסד"ק נהנה מעלייה של 10% בחודש הראשון של השנה ולאחר מכן המשיך לעלות. הביצועים הממוצעים של המדד במצבים כאלה היו עלייה של 14.1% בשאר השנה.

גם הפד תורם לאופטימיות

מי שעוד מסייע לאופטימיות הוא הפדרל ריזרב, שנדמה כי בכוונתו להאט ולמתן את קמפיין העלאות הריבית שנולד במטרה לרסרן את האינפלציה. משקיעים ואנליסטים צופים שהעלאת הריבית הקרובה תהיה 0.25% בלבד, מה שעולה בקנה אחד עם ההאטה באינפלציה.

בנוסף, הכלכלה לא מראה סימנים לשפל, ונדמה כי "נחיתה רכה" היא תסריט סביר יותר ממה שנדמה היה בעבר. למרות גלי הפיטורים שתפסו את כותרות השבועות האחרונים, רוב המומחים טוענים שהם נבעו מהעסקת יתר והם לא אינדיקציה לשפל ענק הממשמש ובא. התמ"ג האמריקאי צמח ב־2.9% ברבעון הרביעי של השנה שעברה, מה שמראה כי התפוקה הכלכלית, על אף שהיא מתרככת, עודנה בצמיחה.

ההערכות יתבהרו בשבוע הבא, כאשר כמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות יפרסמו את דוחות הרווחים בחגים ואת התחזיות לשנה הקרובה. רווחי החברות צפויים לרדת הילוך השנה ל־4%, מרמות דו־ספרתיות קודמות. ובכל זאת, כל דבר בטריטוריה חיובית הוא סימן טוב לחברות והשוק בוודאי יבחין בכך, במיוחד מול צילה של 2022 שעוד מרחף מעל המשקיעים.

ברקע: אזהרות חריפות של חברות מובילות

בינתיים, מדד S&P 500, הכולל בין השאר את נטפליקס ומטא (פייסבוק) ומניות תקשורת גדולות רבות, אמור לרשום את השבוע הרביעי ברציפות של עליות. זה יסמן את רצף העליות הארוך ביותר שלו מאז אוקטובר 2020. הוא עלה ב־14.8% עד כה החודש, ובדרך לרשום את החודש הטוב ביותר מאז אוקטובר 2002, יחד עם ינואר הטוב ביותר שרשם. הנאסד"ק רושם את הביצועים החודשיים הטובים ביותר מאז יולי 2022, על פי נתוני השוק של דאו ג'ונס, ועל פי ההערכות הוא בדרכו לרשום את העלייה השביעית בגובהה מבין כל חודשי ינואר.

העלייה של מניות הטכנולוגיה מגיעה גם כאשר שמות גדולים רבים פרסמו אזהרות חריפות. מיקרוסופט מצפה להאטה נוספת, לאחר שראתה את פעילות הענן שלה מאטה ברבעון האחרון, תחזית המצביעה על כך שגם יתר תעשיית הענן עשויה להיתקל בקשיים נוספים. גם אינטל ממשיכה להראות סימני דעיכה, חלקם בשל אתגרים חיצוניים וחלקם בשל טעויות שלה.