גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מעבירים את העומס מוועדה לוועדה: חסמי התכנון שלא ייפתרו בחוק ההסדרים

טיוטת חוק ההסדרים כוללת צעדים רבים בתחום התכנון והבנייה, ואולם פעילים בענף סבורים כי גם אם חלק מהשינויים המוצעים מבורכים - ללא תוספת כוח-אדם משמעותית לוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה - שום דבר לא יתקדם

איור: ליאב צברי
איור: ליאב צברי

ועדות מקומיות שידגרו על היתרי בנייה ולא ינפיקו אותם במהירות - יסומנו והמועצה הארצית תנפיק היתרים במקומן; הוועדות יקבלו סמכויות לאשר תוספות בנייה גדולות יותר מבחוק הקיים, המתנגדים לתוכניות יוגבלו בהגשת עררים לוועדות הערר ויינקטו צעדים להתרת החסמים לקידום תוכניות על קרקעות מרובות בעלים. אלה עיקרי השינויים המוצעים בחוק התכנון והבנייה במסגרת טיוטת חוק ההסדרים.

האוצר הציג חוק הסדרים חדש, אבל רוב הרפורמות כבר הופיעו בקודמו | בדיקת גלובס
מס המטרו: אלה בעלי הנדל"ן שישלמו 20 מיליארד שקל למימון הפרויקט
הווטו של הרשויות המקומיות יוגבל: טיוטת חוק התשתיות הלאומיות נחשפת

השינויים בחוק התכנון והבנייה מופיעים בכמה פרקים של טיוטת חוק ההסדרים. עיקרם נמצאים בפרק ששמו "ייעול הליכי תכנון ובנייה", ואחרים בפרקים שדנים ברפורמה בשוק השכירות ובקידום הליכי התחדשות עירונית. בדקנו את העיקריים בהם.

העברת תוכניות תקועות בין ועדות

ההצעה: במשרד האוצר, שגיבש את חוק ההסדרים, מצאו כי בשנה שעברה ב־70% מהתוכניות שנדונו בוועדות המחוזיות שכללו תוספת של יחידות דיור (יח"ד) לפרויקטים, התוספת הסתכמה בפחות מ־20 דירות. לדעת האוצר, העניין מעמיס על הוועדות המחוזיות, שאמורות לטפל בתוכניות גדולות בהרבה. עדות לעומס מוצאים באוצר בנתון, ש־30% מהתוכניות שמוגשות לוועדות המחוזיות אינן מוכרעות בתוך שנה וחצי, על אף שחוק התכנון והבנייה מורה זאת.

 

לפיכך מוצע, שתוכניות שכוללות תוספת של עד 15 יח"ד ועד 1,500 מ"ר למגורים לפרויקט - יעברו לסמכות הוועדות המקומיות. ואם מדובר בוועדות שמוכרות כעצמאיות, תגדל הסמכות לתוספת של עד 30 יח"ד ו־3,000 מ"ר למגורים בפרויקט. תוכנית שהוגשה לוועדה מחוזית וכוללת תוספת של 100 יח"ד, שוועדה מחוזית לא הכריעה לגביה בתוך שנה וחצי, תועבר לדיון בוועדת משנה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה.

ההשלכות: "מדובר בהמשך מגמה בת כעשור של ביזור סמכויות תכנון ורישוי, והרחבת הגורמים המוסמכים לתכנן ולתת היתרי בנייה. אולם ללא הגדלה משמעותית של כמות התקנים בוועדות או לחילופין, שינוי רדיקלי, באופן התכנון והרישוי בישראל, מדובר בצעדים המשולים למתן כוסות רוח למת,", אומרים עורכי דין שחר לוינזון ואלי הירש ממשרד יוסף ישורון ושות', ומוסיפים כי "המבחן האמיתי יהיה טיפול מקצועי מהיסוד בכל הקשור להסרת חסמים בתחום תכנון ובנייה והליכי רישוי. האם התוכנית המוצעת בחוק ההסדרים תצליח ותשחרר חסמים רק ימים יגידו, וברור שאלה תהליכים ארוכי טווח".

עו"ד מיטל טויסטר־רוזנטל, שותפה במשרד עפר טויסטר ושות', אומרת כי "הכוונה כמובן רצויה, אולם הקושי הינו שבוועדות מקומיות רבות הליכי התכנון כיום ארוכים יותר מאשר בוועדות מחוזיות, ולפיכך לצד הגדלת סמכויות הוועדות המקומיות, נדרש ייעול של ההליכים בוועדות אלה".

מיטל טויסטר רוזנטל / צילום: אורן גולן

באשר ל־30% מהתוכניות שאינן מוכרעות בתוך הזמן שקצוב בחוק, עוה"ד שחר לוינזון ואלי הירש ממשרד יוסף ישורון ושות' מציינים כי הסנקציה המוצעת להעביר אותן לטיפול ועדת המשנה של המועצה הארצית הוא סוג של כרטיס צהוב לוועדה המחוזית, שלפיו במקרה שבו יש תוכנית להקמת יותר מ־100 יחידות דיור והוועדה המחוזית אינה מכריעה בתוכנית בתוך 18 חודש, התוכנית תועבר להכרעה לוועדת משנה של המועצה הארצית.

לפי טיוטת חוק ההסדרים, מקרה אחר שבו תוכניות יועברו להכרעת ועדת המשנה במועצה הארצית יהיה בתהליך מורכב יותר, שיופנה כלפי ועדות מקומיות. הצעת החוק מציעה לגבש "רשימה שחורה" של רשויות רישוי מקומיות שכושלות במתן היתרי בנייה כראוי. את הרשימה והביקורת הזו יבצע שר הפנים, בכפוף להמלצת מנהל מינהל התכנון. הכרזה זו תעמוד בתוקף לשנתיים מיום ההכרזה, או לתקופה קצרה יותר, מנימוקים מיוחדים שיקבע שר הפנים.

במקומות הללו, רשות רישוי ארצית מתוך ועדת המשנה של המועצה הארצית, תיקח את מקומה של הרשות המקומית והיא זו שתנפיק היתרי בנייה לפרויקטים של יותר מ־40 יחידות דיור.

ההשלכות: על פניו, נראה כי ההצעה לוקחת בעיה מוועדה אחת, ומעבירה אותה ואת העומס הכרוך בה לוועדה אחרת, שלא אמורה לעסוק בנושאים הללו. מזה יותר מעשור ידוע שהוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה סובלות מתת־תקן חמור באנשי המקצוע ובמיוחד בבודקי תוכניות. אלה משתכרים שכר נמוך, ומעדיפים לעבוד בסקטור הפרטי. האוצר, מינהל התכנון ומשרד הפנים מודעים היטב למצוקה, אך אינם נותנים לה פתרון.

במצב כזה, העברת תוכניות מהוועדות המחוזיות למקומיות שעמוסות ממילא, עלולה שלא רק לעכב ולא לייעל את הטיפול בתוכניות הללו, אלא גם להוסיף עיכובים לתוכניות שכבר מטופלות בוועדות המקומיות.

עו"ד טויסטר־רוזנטל: "תיקון זה בהחלט עשוי להוות מנוף לחץ על ועדות מקומיות להתייעל ולשפר את הליכי התכנון. עם זאת, ספק עד כמה המנגנונים הקיימים במועצה הארצית מסוגלים להתמודד עם הרזולוציה הנדרשת לטיפול בהוצאת היתרים".

עו"ד יוסי מילר, שותף מייסד במשרד מילר ושות', סבור כי הצעדים ישיגו האצה בטיפול בתוכניות הבנייה בהיקפים הגדולים, כי הוועדות המחוזיות יתפנו אליהן. אלא שלדבריו, "עלול להיווצר 'צוואר בקבוק' בטיפול בתוכניות הבנייה בהיקפים הקטנים, שכן כבר כיום בוועדות המקומיות חסרים תקני כוח-אדם מקצועי, ויש בחלקן עיכובים ארוכים בטיפול בתוכניות שבסמכותן".

עו''ד יוסי מילר / צילום: דנס גייד

עו"ד איתמר פנץ, שותף וראש תחום התחדשות עירונית במשרד סלומון ליפשיץ, מציין כי כל התיקונים לחוק יהיו חייבים להיות מגובים בכוח-אדם לרשויות, ובמיוחד לבודקי תוכניות. "היום הוועדות לא עומדות בקצב וללא גיוס של אנשי מקצוע לא יהיה שינוי", הוא קובע.

איתמר פנץ / צילום: עומר מסינגר

שינוי הטיפול בקרקעות מרובות בעלים

ההצעה: בקרקעות מרובות בעלים ("מושע"), ריבוי בעלויות גורר ריבוי ויכוחים, קושי גדול מאוד בקידום תוכניות ובנייה עליהן וקרקעות שנותרות בתולות למשך עשרות שנים.

לאור זאת מציעים באוצר שגורם שבבעלותו 51% מהזכויות בחלק מסוים של הקרקע ייחשב לבעל עניין, לאחר שהשיג הסכמות או אי־התנגדויות של בעלי קרקע אחרים, לצורך קידום תוכנית על הקרקע הזו. כיום נדרשת הסכמה של 75% מהבעלים, ומכיוון שמדובר ברף גבוה, קשה לקדם תוכניות בקרקעות אלה.

ההשלכות: הורדת רף ההסכמה מוכרת מענף ההתחדשות העירונית, שגם בו יש ריבוי בעלויות, שם היא נוחלת הצלחה, דבר שלא בטוח שיקרה במצב של קרקעות. מבנה הבעלות המורכב, הוויכוחים והרצון של כל אחד מהבעלים למקסם את הרווחים שלו, מבטיחים שקידום הנושא יעבור לערכאות משפטיות. האם בסופו של דבר זה יקדם את התכנון בקרקעות מרובות בעלים? קשה להעריך.

עו"ד מילר: "שינוי זה לדעתי הוא מבורך ביותר, שכן יביא הפשרה לבנייה של קרקעות רבות שלאורך עשרות שנים 'תקועות', כאבן שאין לה הופכין, בגלל היעדר הסכמות בין בעליהן".

הנפקת היתרי בנייה על ידי אדריכלים מורשים

ההצעה: באוקטובר האחרון נכנסו לתוקף תקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה), לפיו אדריכל מורשה להיתר ייכנס בנעליה של רשות הרישוי החל מהגשת הבקשה להיתר ועד למתן תעודת גמר. בסמכותו של המורשה להיתר לטפל בבניינים שלפחות 80% משטחי הבנייה בהם מיועדים למגורים, והצעת חוק ההסדרים מציעה לאפשר להם לקדם גם מבני ציבור.

על פי ההצעה, מינואר 2024 מסלול הרישוי באמצעות מורשה להיתר יחול בכל הארץ, כלומר אדריכלים מורשים יוכלו להנפיק היתרי בנייה, במקום רשויות הרישוי המקומיות. בנוסף, האדריכלים יקבלו סמכויות נוספות, שכיום ניתנות למהנדסי הוועדות.

ההשלכות: בנושא זה השאלה היא עד כמה מערכות התכנון המקומיות בכל הרשויות המקומיות, ערוכות לקבל את כוח העזר מהמגזר הפרטי.

לא לתת לעררים לעכב היתרי בנייה

ההצעה: טיוטת חוק ההסדרים כוללת שתי הצעות לגבי תפקוד ועדות הערר. הראשונה היא מתן סמכות לוועדת הערר המחוזית, שלא לעכב הוצאת היתרי בנייה, במידה שהעררים אינם משפיעים באופן משמעותי על היתר הבנייה.

ההכרעה בנוגע למידת המשמעות של הערר על ההיתרים, היא הכרעה משפטית, וניתן יהיה לערור על החלטה של ועדת הערר בפני בית המשפט לעניינים מינהליים. כלומר גם כאן יש העברה של עיכובים בערכאה אחת, לערכאה אחרת, מה גם שלא ברור כמה מקרים כאלה קיימים.

על פי ההצעה השנייה, מתנגדים ואף מגישי תוכניות לפרויקטים גדולים של תוכניות ל־30 דירות ומעלה, שינסו לערער על החלטות של ועדות מקומיות לאשר אותן, יצטרכו לקבל אישור מיו"ר הוועדה המחוזית להגיש את הערעור.

ההשלכות: עו"ד מילר: "תיקון זה הוא חשוב ורצוי במיוחד, שכן העצירה האוטומטית של מתן היתרי הבנייה עם הגשת עררים יצרה לאורך שנים תמריץ להגשת עררי סרק, שעתה יתבטל".

לבטל מטלות ציבוריות המוטלות על יזמים

ההצעה: עניין אחרון וחשוב הן ה"עיזים" שחלק מהרשויות המקומיות טומנות ליזמים, כשהן דורשות ביצוע עבודות פיתוח או מטלות ציבוריות על חשבונם, כתנאי להוצאת ההיתרים.

ההצעה קובעת כי מוסד תכנוני או רשות רישוי לא יהיו רשאיות להתנות או להורות ליזמים לבצע עבודות פיתוח על חשבונם במסגרת ההיתרים. נראה כי ה"עיזים" הללו יועברו לשלבים מוקדמים יותר של התנהלות היזם מול הרשויות.

ההשלכות: עו"ד טויסטר־רוזנטל: "מדובר בשינוי דרמטי, מאחר שבמצב הנוהג כיום, רובן המוחלט של התוכניות המקודמות במרכז הארץ כוללות 'מטלות ציבוריות' כאלה ואחרות, אשר יכולות לבוא לידי ביטוי בהפרשת שטחים מבונים לצרכי ציבור בתוך הבניין, בביצוע מטלה חיצונית - לדוגמה שימור מבנה, פיתוח שטח ציבורי כלשהו וכו' - או בכל דרך אחרת. לרוב, התוכנית אינה קובעת כי היזם הוא שיידרש לקיים את המטלה, אולם מאחר שהיא מתלה את הוצאת ההיתר בביצוע המטלה, ברור לכל מי הוא זה שיידרש לבצע את המטלה על חשבונו".

עו"ד איתמר פנץ מוסיף נקודה אחרת: "האתגר הגדול ביותר מרגע שהחוק עובר הוא בתשתיות אזרחיות. לא מדובר רק בכבישים אלא גם מים, חשמל וביוב. מבחינת הפער בתשתיות מדובר בקטסטרופה. כבר היום יש רשויות שהתשתית שלהן קורסת וזה המשבר הגדול שניצב בפני הממשלה. ללא טיפול שורש בתשתיות, כל ההצעות בחוק ההסדרים לא תהיינה ישימות".

עוד כתבות

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק