גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה?

בשנה החולפת חברות הטק הגדולות סבלו מפיטורים המוניים והקפאת גיוסים, ירידה בביקוש למוצרי טכנולוגיה וצניחה במחירי הפרסום ● התוצאות השתקפו בדוחות הרבעוניים עם האטה מובהקת בצמיחה ● האם פג הקסם של ענקיות הטכנולוגיה, או שהן בדרך לצמיחה?

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave
בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave

2022 הפכה לאחת השנים הקשות בתולדות חברות הטכנולוגיה, ולאו דווקא בגלל הנתונים המובנים מאליהם. כל החברות - מאפל ועד סנאפ - חוו ירידה בצמיחה, חלקן אף ירדו בהכנסות באופן אבסולוטי, וודאי שרווחיותן נפגעה אנושות. אך הנורא מכל עבורן התברר ממש בימים האחרונים: ענקיות הטכנולוגיה חדלו מלהיות מנוע הצמיחה של התעשייה האמריקאית.

הפיטורים בענקיות ההייטק מחזירים אותן שנה לאחור, ולא בטוח שיהיו האחרונים | בדיקת גלובס
השקרים הלבנים של בועת ההייטק: החברות שיחקו במספרים, המשקיעים נרדמו | ניתוח 
חברות המחקר הגדולות בהייטק הישראלי: האקזיטים נעלמו, מי הענף שנפגע הכי קשה? 

בעבר חברות שהתהדרו בשיעורי צמיחה דו ספרתיים, מי היה מאמין שגוגל תסיים את השנה עם צמיחה של אחוז אחד בהכנסות, ושאפל תדווח על רבעון בעל צמיחה שלילית ביחס לרבעון המקביל. לשם השוואה, ג'נרל מוטורס הציגה צמיחה של 28% מרבעון לרבעון בעוד שבואינג דיווחה על עלייה של 35%. אפילו בנק אוף אמריקה וג'יי. פי. מורגן השיגו צמיחה גבוהה יותר מרוב חברות הטכנולוגיה עם כ-4% מרבעון לרבעון כל אחת. לא פלא שהתעשייה האמריקאית מדווחת על צמיחה כללית בתעסוקה, בעוד שבהייטק בעיקר עסוקים בלפטר.

ענקיות הטכנולוגיה מעסיקות מאות אלפי מפתחי תוכנה, מהנדסים ומדענים, אך קשה לכנותן חברות חדשניות: שנת 2022 אילצה אותן להפסיק ולחדש ולעשות לא רק עוד מאותו הדבר, אלא יותר עם פחות. ארבע החברות הגדולות - מטא, אמזון, מיקרוסופט וגוגל - פיטרו כ-50 אלף איש בחודשים האחרונים וקיצצו משמעותית בחדשנות שלהן.

אמזון חתכה כמעט בכל פעילות הרמקול החכם "אלכסה", מיקרוסופט כמעט וביטלה את קסדת המציאות הרבודה "הולולנס", גוגל חתכה פרויקטים פעילויות עתידניות כמו הרכב החכם, ובמטא - מולדתה של חלום ה"מטאוורס" - סביבת הגיימינג והסושיאל התלת מימדית הנחווית באמצעות קסדת מציאות מדומה לא מוצלחת - כמעט ולא הזכירו את המילה "מטאוורס" בשיחת המשקיעים שאירעה לאחר הגשת הדוחות באמצע השבוע שעבר. צוקברג כינה את 2023 כ"שנת ההתייעלות" וניכר שהפנה יותר מאמצים לתחרות הישירה מול טיקטוק עם מוצר הסרטונים "Reels" שקורית כאן ועכשיו, ולא למטאוורס שסופג בדרך כלל ביקורת מהמשקיעים על חוסר הבשלות העסקית והטכנולוגית שלו.

מנוע צמיחה חשמלי

וכשמדובר בכאן ובעכשיו, הביקושים לרוב המוצרים הטכנולוגים נמצאים בירידה: הכנסות אינטל התרסקו ב-36% לעומת התקופה המקבילה אשתקד בשל הצמצום הדרמטי בביקוש למחשבים אישיים. אלה צנחו ברבעון החולף ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה. מגמה זו השפיעה אפילו על מחשבי המק שהיו לסגמנט שספג את המכה הגדולה ביותר מבין מוצרי אפל ברבעון האחרון - ירידה של 29%, למרות הצגת שבבים חדשניים שפותחו בין השאר בישראל. נראה כי לא רק העובדה שרבים שדרגו את ציוד המחשוב האישי שלהם בשנות הקורונה, מה שהביא אותם לדלג על רכישת מחשב חדש ב-2022, אלא שהפיטורים ההמוניים והקפאת הגיוסים בחברות הטכנולוגיה הקטינה משמעותית את תקציבי רכש המחשוב בחברות.

אמזון אמנם רשמה עלייה בהכנסות אך עברה מרווח להפסד ענק של 2.7 מיליארד דולר, וגם אפל דיווחה על ירידה של כ-8% במכירות האייפונים - שייתכן שנבעו יותר מסגרי הקורונה במפעלי פוקסקון בסין מאשר בירידה משמעותית בביקוש לאייפונים.

את הצמיחה ראו ענקיות הטכנולוגיה דווקא בעולמות הרכב. מובילאיי שוב הצליחה להוכיח עלייה מרשימה בהכנסות - צמיחה של 59% ברבעון - אך עדיין, מדובר ביחידה קטנה באינטל שגדולה ממנה פי עשרות מונים. המתחרה קוואלקום הוכיחה את הנקודה באופן ברור יותר: הכנסות השבבים שלה משוק הסמארטפונים (רובם מבוססי אנדרואיד - א"ג) ירד ב-18% ברבעון, בעוד שההכנסות משבבים לתעשיית הרכב קפצה ב-58%, כמעט באופן זהה לזה של מובילאיי הישראלית.

התחזיות המצוינות של טסלה, והשיפורים הטכנולוגים בעולם ההטענה החשמלית בשנה האחרונה, עלולים להביא ענקיות טכנולוגיה נוספות להגיע למסקנה ששוק הרכב מעניין יותר. אפל, שמשקיעה בתחום ביתר שאת בפיתוח רכב ללא הגה ודוושות שיושק בסוף העשור, עשויה לדבוק בפרויקט בניגוד למגמה בה ענקיות הטכנולוגיה מוותרות על הפרויקטים החדשניים.

ענקיות הטק עדיין לא מיצו את פוטנציאל הפיטורים

לאחר יותר מ-50 אלף מפוטרים בקרב ארבע ענקיות הטכנולגיה - השאלה הגדולה ששואלים את עצמם מאות אלפי עובדי ההייטק בחברות אלה היא האם הפיטורים מאחורינו? למרות הפיטורים ההמוניים שחלקם בוצעו באופן בוטה באמצעות פיטורים בדוא"ל באישון לילה וללא הודעה מראש - חברות ההייטק ככל הנראה לא מיצו את פוטנציאל הפיטורים שלהן וגם לאחריהן, הן מחזיקות בצבא עובדים שמגלם את הצמיחה שלאחר הקורונה.

מיקרוסופט, לדוגמה, סיימה את שנת 2021 עם 181 אלף עובדים, ולאחר גל הפיטורים שנערך בחודש האחרון היא עדיין מונה 30 אלף עובדים יותר מאשר לפני שנה. אפל טרם פיטרה למרות שהכנסותיה ירדו מרבעון לרבעון ומכירות האייפונים התרסקו.

האם חלון ההזדמנויות לפיטורים באפל נסגר? שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות מעריך שהרבעון הראשון בשנה הנוכחית צפוי להיות חלש אפילו יותר מהקודם. "יש כאן שני סיפורים שהשוק מספר לנו: הרבעון הראשון של השנה יכול לספק מעין נחיתה רכה שממנה רק נעלה ונחזור למגמת צמיחה עולמית, ואם זה המצב הרי שההתייעלות העולמית מאחורינו ולא צפויים פיטורים דרמטי. ומנגד, סיפור אחר, שהוא בעל סבירות גבוהה יותר, שנחיתה קשה יותר לפנינו. אמנם, נתוני התעסוקה בארה"ב טובים, אבל לוקח לשוק התעסוקה זמן להגיב למיתון כלכלי, כך שייתכן ונראה הרעה בנתונים אלה בהמשך".

שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק בירן

הפתעה לא צפויה בשוק הפרסום

מחירי הפרסום המשיכו לרדת ברבעון הרביעי ולקחו איתם גם את הכנסות מטא וגוגל, שנשענות עדיין על ההכנסות מהשוק. במטא, למשל, עלתה החשיפה לפרסומות ומספר המשתמשים עלה והגיע ל-2 מיליארד איש שמשתמשים ביישומי החברה מדי יום, אבל מה שווה העלייה בחשיפה לפרסום, כאשר מחיר המודעה הממוצעת במטא ירד ב-22%? "מטא הוכיחה שהיא מצליחה להגדיל את מספר המשתמשים ולחקות היטב מוצרים שהחלו בחברות מתחרות כמו סנאפ וטיקטוק ובכך לאתגר את החברות האלה", אומר כרמי.

סנאפ הציגה בשבוע שעבר דוח שנתי אומלל, וטיקטוק נתונה בימים אלה תחת ביקורת הממשל האמריקאי על כך שחברת האם שלה, בייטדאנס הסינית, עושה שימוש בה על מנת לרגל אחר אמריקאים. "לא מן הנמנע שנראה את טיקטוק או חלקים ממנה סובלת מיותר ויותר סנקציות מצד הממשל האמריקאי", אומר כרמי. "מה שיכול לבוא לטובתה של מטא. מהצד השני, צריך לזכור שמטא היא גם אחת החברות בעלות היקפי ההוצאה הגדולים ביותר על השקעות הוניות - כ-30 מיליארד דולר בשנה זו, בערך כפי שהשקיעו בשנה החולפת, 32 מיליארד דולר, מה שקצת מעמיד את האמירה של צוקרברג כ'שנת היעילות' באור אחר".

גוגל חווה את אחת מרעידות האדמה הגדולות בתולדותיה לא רק באמצעות גל פיטורים ענק בן 12,000 איש, אלא בשל עלייתו של הצ'ט בוט של חברת Open AI. החברה מתכוונת להציג ברביעי הקרוב טכנולוגיה שתתחרה בה, אך לראשונה בתולדותיה, גוגל תידרש לשנות את הממשק שלה כדי להתאים את מנוע החיפוש להצגת טקסטים מובנים יותר. במקביל לכך, שוק הפרסום רק הופך תחרותי יותר עם כניסתן של אפל ואמזון לתחום.

אמזון הפתיעה עם עלייה של 19% בהכנסות מפרסום ברבעון הרביעי ל-11.6 מיליארד דולר ברבעון, למרות ירידה בקניות צרכנים ברשת, מה שהופך אותה לאחת האלטרנטיבות המשמעותיות לפרסום במטא ובגוגל עבור עסקים המוכרים את מרכולתם על הפלטפורמה המקוונת.

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"