הפסדים של מיליארדים: החברות בוול סטריט שחשופות לנפילה במניות אדאני

מניות החברות הציבוריות של קבוצת אדאני רשמו בשבוע שעבר הפסדים של יותר מ-110 מיליארד דולר בבורסה בהודו בעקבות טענות של חברת השקעות אמריקאית על מניפולציה במניות • בין החשופות להפסדים: שתיים מחברות ההשקעות הגדולות בוול סטריט שמחזיקות בנתח בחברה ציבורית של התאגיד ההודי

גאוטם אדאני, בעלי קבוצת אדאני / צילום: Associated Press, Ajit Solanki
גאוטם אדאני, בעלי קבוצת אדאני / צילום: Associated Press, Ajit Solanki

מניית תאגיד אדאני צנחו בשבוע שעבר בבורסת הודו לאחר שחברת המחקר הינדנבורג פרסמה דוח ביקורתי במיוחד על הקבוצה, בו הכריזה כי היא בפוזיציית שורט על מניות קבוצת הענק, בעלת נמל חיפה, והאשימה את הקונגלומרט בהונאה חשבונאית ומניפולציה במניות. הדבר עשוי להשפיע על שחקנים בינלאומיים, בוול סטריט בין השאר, להם יש חשיפה לא קטנה למניה.

השורטיסטים התנפלו, המניות צנחו: טלטלת אדאני בהודו עלולה להגיע לחיפה 
"אסון": אבו דאבי והחבר'ה ממומבאי לא הצילו את הבוס החדש של נמל חיפה | פרשנות 
המיליארדר גאוטם אדאני, בעל השליטה בנמל חיפה, זונח הנפקה בשווי של 2.5 מיליארד דולר 

ההפסדים במניות קבוצת אדאני השונות הסתכמו ביותר מ-110 מיליארד דולר בנעילת המסחר בהודו ביום שישי האחרון.

ביום שישי נדרשו שתיים מסוכנויות דירוג האשראי המובילות בעולם למצבה של אחת מחברות הקבוצה, אדאני פורטס, זו שבפועל רכשה את השליטה (70%) בנמל חיפה. סוכנות סטנדרד אנד פורס שינתה את אופק הדירוג של אדאני פורטס מ"יציב" ל"שלילי".

חברת אדאני אנטרפרייזס ספגה את ההפסדים הגבוהים ביותר מבין החברות הציבוריות של קבוצת אדאני ואיבדה יותר מ-60% משווי השוק שלה - החברה מחקה יותר מ-30 מיליארד דולר מאז פרסום הדוח של הינדנבורג ב-24 בינואר.

קבוצת אדאני ממשיכה להכחיש את הטענות של הינדנבורג ומטעמה נמסר כי הן "לא יותר משקר" של "המיידופים של מנהטן", אך הודעתה לא הצליחה להרגיע את המשקיעים שמיהרו למכור את אחזקותיהם בחברות השונות של הקבוצה.

גאוטם אדאני, מאנשים העשירים בעולם שלאחרונה איבד את התואר של האיש העשיר באסיה, מחזיק ב-64% ממניות אדאני אנטרפרייזס. מתוך שיעור זה, קרן הנאמנות של משפחת אדאני מחזיקה בנתח של 55.27% ועוד 8.73% נמצאים בידי חברת אדאני טריידליין שם בעלי השליטה הם גאוטם אדאני ואחיו ראג'ש.

בעלת הנתח השלישי בגודלו באדאני אנטרפרייזס היא חברת הביטוח בבעלות ממשלת הודו Life Insurance Corporation of India. ביום שישי האחרון חברי האופוזיציה בהודו קראו בישיבת הפרלמנט לפתוח בחקירה נגד אדאני, שנחשב לאחד מחבריו הקרובים של ראש הממשלה נרנדרה מודי. השר לעניינים פרלמנטריים של הודו, פראלהד ג'ושי אמר לעיתונאים בשישי האחרון כי לממשלת הודו אין כל קשר לענייני קבוצת אדאני ובעליה.

בין 20 מחזיקי המניות הגדולים ביותר באדאני אנטרפרייזס נמצאים שניים מהשמות הגדולים ביותר בוול סטריט: חברת ההשקעות ואנגארד מחזיקה בנתח של 0.75% וקרן בלקרוק בנתח של 0.57%. הזרוע הבריטית של בלקרוק מחזיקה בנתח של 0.17%.

חברת ההשקעות אלארה קפיטל, שמחזיקה בנתח של 1.7% ממניות אדאני אנטרפרייזס, הייתה המשקיעה המוסדית הגדולה ביותר עד לפברואר 2022. חברת הינדנבורג האשימה את אלארה, שחשבונותיה נמצאים באי מאוריציוס, ששיתפה פעולה עם אדאני במניפולציית מחיר המניה. מאז הטענות נגדה, אלארה מכרה 72% מאחזקותיה באדאני, כך לפי אתר FactSet.

ג'ו ג'ונסון, אחיו של ראש הממשלה הבריטי לשעבר, בוריס ג'ונסון, התפטר מתפקידו כדירקטור באלארה קפיטל בשבוע שעבר.