פאוול: "אנו מצפים ש-2023 תהיה שנה של ירידות משמעותיות באינפלציה"

יו"ר הפדרל ריזרב דיבר הערב בפני המועדון הכלכלי של וושינגטון והזהיר: "אם יהיו עוד דוחות תעסוקה חזקים, הריבית עלולה לעלות מעבר למה שמתמחרים בשווקים" • לצד זאת הפגין אופטימיות באשר להתקררות האינפלציה, במיוחד לצד שוק העבודה ההדוק • לאחר תנודתיות במדדי המניות בוול סטריט בעקבות דבריו, המסחר ננעל בעליות

יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול במפגש של המועדון הכלכלי של וושינגטון, הערב / צילום: Reuters, Amanda Andrade-Rhoades
יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול במפגש של המועדון הכלכלי של וושינגטון, הערב / צילום: Reuters, Amanda Andrade-Rhoades

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, דיבר הערב (ג') בפני המועדון הכלכלי של וושינגטון על התחזית הכלכלית והמדיניות המוניטרית של ארה"ב, בשיחה בהנחיית המשקיע והפילנתרופ המיליארדר דיוויד רובנשטיין. 

בשבוע שעבר העלה הפד את הריבית בארה"ב ב-0.25%, לטווח של 4.5%-4.75%. בהכרזת הריבית ציין שהוא רואה סימנים לכך שהאינפלציה מתקררת, אך הוסיף שעל הבנק המרכזי "לשמור על המשמר".

הכלכלנים מזהירים: הריבית בארה"ב עשויה לעלות גם מעבר ל-5%
הצמיחה בנתוני התעסוקה של ארה"ב בינואר הפתיעה כלכלנים. למה התחזיות שלהם שגויות לעתים קרובות?
מחבר רב המכר "הברבור השחור" מזהיר: "הדיסנילנד בשווקים נגמר"

בוול סטריט התקשו לעכל את דברי פאוול והמדדים נעו בין עליות של עד 1.3% לירידות מתונות. בסופו של יום הנאסד"ק קפץ בקרוב ל-2%, S&P 500 עלה ב-1.3% ודאו ג'ונס ב-0.8%. באג"ח - תשואת האיגרת ל-10 שנים עלתה ב-3 נק' ל-3.67% ותשואת האג"ח לשנתיים התקדמה בנקודה ל-4.46%.

20:30

פאוול, שנשאל על הדאגה הגדולה ביותר שלו לגבי אינפלציה, אומר שאנחנו רק בתחילת תהליך הדיסאינפלציה. שרשראות האספקה משתפרות, והתקררות משמעותית באינפלציית הדיור צפויה במחצית השנייה של 2023.

מה שהוא הכי דואג לגביו זה מתי נתחיל לראות ירידה באינפלציה בשירותי הליבה ללא דיור, החל מעלות של רואה חשבון ועד לתספורת. פאוול אומר שוועדת השוק הפתוח של הפד (ה-FOMC) מאוחדת במחויבותה להורדת האינפלציה.

פאוול מתאר את הכללים הנוקשים של הפד בנוגע לסודיות, ואומר שזה עוזר למנוע דליפות אך מבהיר: "אנחנו לא מנסים להסתיר החלטות מהציבור", הוא אומר, ומוסיף שהוא רוצה שהציבור - והשווקים - יבינו את החשיבה שלהם. "אנחנו רוצים להיות שקופים. אנחנו לא מחפשים להפתיע את השווקים", הוא מוסיף. ועם זאת, הוא אומר, יש קבוצה קטנה למדי של עובדים בכירים שיודעים על החלטת מדיניות הפד לפני הפרסום הפומבי, ופאוול אומר שהאנשים הללו שומרים על המידע הזה ברצינות רבה. "הם מבינים את ההשלכות על הקריירה המקצועית שלהם אם לא", הוא מציין.

פאוול אומר שהפד רוצה שאנשים יבינו איך הוא מקבל את ההחלטות שלו ומה הוא חושב. זה שונה בתכלית מהעשורים האחרונים, כאשר הפד היה עטוף בסודיות, לא תמיד פירסם הצהרה לאחר פגישת המדיניות, ובהחלט לא מקיים את מסיבות העיתונאים שפאוול עורך בעקבות כל פגישה.

כשנשאל על דוח התעסוקה הבא אמר כי "אין לנו את הלוקסוס לחשוב מה טוב ומה רע. זה מה שזה". יחד עם זאת פאוול אומר שהפד אכן מצפה ששוק העבודה יתרכך. "רוב הכלכלנים יאמרו שכדי להוריד את האינפלציה, נצטרך ריכוך מסוים של שוק העבודה", אומר פאוול, אך מוסיף שהתקופה הזו הייתה שונה מאוד משאר ההיסטוריה.

"אנו מצפים להתקדמות משמעותית באינפלציה השנה, ושוב, תפקידנו לייצר אותה", אומר פאוול. הוא מוסיף שהפד עלול להצטרך להעלות את הריבית יותר ממה שבשווקים מתמחרים, אם דוחות התעסוקה ימשיכו להיות חזקים באופן בלתי צפוי והאינפלציה תטפס.

"יש לנו דרך משמעותית להורדת האינפלציה ל-2%", אומר פאוול, ומביא את המדדים בוול סטריט שוב לתחום השלילי. פאוול אומר כי יציבות מחירים וציפיות אינפלציה מעוגנות הן הבסיס לשוק עבודה חזק. עוד ציין כי במהלך המגפה היה מחסור בעובדים בשל הפחתת ההגירה, אך ההגירה נמצאת כעת שוב במגמת עלייה מה שעשוי לסייע בהידוק שוק העבודה. בארה"ב, הוא מוסיף, "יש פחות עובדים זמינים מאשר יש לה משרות ומשרות פנויות".

פאוול חוזר ואומר שהחזרת האינפלציה ל-2% היא האתגר הגדול של הפד, מה שמגביר את החשיבות של מדד המחירים הבא שיתפרסם ביום שלישי הקרוב.

20:25

ובחזרה לאינפלציה: "לפד יש את הכלים להשיג את יעדנו של 2% לאורך זמן", אומר פאוול, ומוסיף שהאינפלציה בארה"ב מושפעת הן מגורמים מקומיים והן מגורמים גלובליים. "אנו רואים דיסאינפלציה במגזר הסחורות ואנו מצפים לראות זאת במגזר הדיור", אומר פאוול. "אנחנו צריכים להיות סבלניים, ואנחנו חושבים שנצטרך לשמור על ריביות ברמה מגבילה לפרק זמן לפני שהאינפלציה במגזר שירותי הליבה תרד". 
"אנחנו רק בתחילת התהליך הזה", אומר פאוול, בהתייחס לאינפלציה, "ואנחנו צריכים שהתהליך הזה ימשיך", הוא אומר על התקררות אינפלציית הסחורות.

בנושא אחר, רובנשטיין שואל את פאוול מה השכר של חבר הנהלת הפד. פאוול אומר שהוא "מאמין" שזה 190,000 דולר. הוא מוסיף שהוא חושב שזו שכר "הוגן".

איירה ג'רזי, אסטרטג ריבית ראשי בארה"ב בבלומברג, מצטרף לשיחה ואומר שהוא לא שמע הרבה חדש מפאוול עד כה בראיון: "נדמה שהשוק שוב לוקח את המילה 'דיסאינפלציה' ונותן לה משמעות גדולה יותר ממה שהיה צריך להיות לו", אומר בהתייחסו לעליות המחודשות בוול סטריט. אבל "הסייג של 'מוקדם' בתהליך רק מחזק את דעתי שהפד לא יקצץ בריבית השנה, וזה שונה ממה שהשוק מתמחר", הוא אומר.

פאוול מציין בתור נשיא דונלד טראמפ התקשר אליו, אך לא קיבל שיחות מג'ו ביידן ושזה עניין ל"ידיעת הציבור". כשהוא נשאל לגבי מה טראמפ שוחח איתו, הוא פשוט צוחק. נזכיר כי טראמפ דחק במשך זמן רב בפד להוריד את הריבית. 

פאוול נשאל לגבי רמת החוב הכוללת בארה"ב. הוא אומר "אנחנו במסלול פיסקאלי לא בר קיימא" ברמה הפדרלית. "עדיף להתמודד עם זה מוקדם יותר מאשר מאוחר יותר", וציין כי הפך את הקשר עם הקונגרס לעדיפות אמיתית. עוד הוסיף כי "אני חושב שזה מאוד חשוב שנכבד את פיקוח הקונגרס על הפד".

20:20

"תקרת החוב היא באמת משהו שהרשויות הפיסקאליות צריך להתמודד איתו", אומר פאוול. לדבריו, תקרת החוב היא בעיה לפיתרון הרשויות הללו וכי הפד אינו קובע מדיניות. "זה יכול להסתיים רק בדרך אחת, וזו העלאת תקרת החוב על ידי הקונגרס", אמר. "זה מה שחייב לקרות".

פאוול חוזר ומדגיש שאף אחד לא צריך להניח שהפד יכול להגן על הכלכלה אם הקונגרס לא יסיר את מגבלת החוב. "הדרך היחידה שבה ארה"ב תוכל למנוע משבר חובות היא אם הקונגרס יעלה את התקרה. הפד אינו יכול להגן על השוק או הכלכלה מכל ההשלכות".

פאוול מסרב להגיב על תוכניות כלשהן בפד למקרה שהקונגרס לא יעלה את תקרת החוב. הוא אומר שוב שיש רק "דרך אחת" לטיפול בסוגיית הגבלת החוב, וזה שהקונגרס יעלה אותה. "אנחנו לא מחפשים שום שינוי בחוק הפדרל ריזרב", הוא אומר. 

20:10

רובנשטיין שואל האם הופעלה מדיניות מוניטרית מוגזמת במהלך מגפת הקורונה. פאוול אומר שצריך להסתכל על ההחלטות בזמן שהן התקבלו, על רקע החששות מפני ירידה חדה בכלכלה. "חלק גדול מהאינפלציה הזו קשור למעשה למגפה עצמה - ההשבתה ואז הפתיחה מחדש", אומר פאוול.
 
פאוול מציין שהמאזן של הפד עומד כעת על 8.4 טריליון דולר, ולדבריו הפד נמצא כעת בתהליך של כיווץ ומציין שהוועדה מכווצת "באופן פסיבי" את המאזן, בין השאר בשל אגרות החוב של משרד האוצר האמריקאי וה-MBS שתקופת חייהן הסתיימה.

מבחינת היעד למאזן הפד, אין שום נתון ספציפי של דולרים בחשבון נכון לעכשיו, הוא אומר. יעברו "כמה שנים" עד שהפד יגיע לרמה שבה הוא מרגיש שזה מתאים, הוא מוסיף. עוד ציין כי הפד לא שוקל כרגע מכירות של ניירות ערך משכנתאות.

"אנחנו במשטר של עתודות רבות", אומר פאוול. "כשנתקרב לרמה הזו, שבה אנחנו מרגישים שהעתודות מספקות - בערך איפה שהיינו לפני המגפה - אז נאט את הקצב. "יעברו כמה שנים לפני שנגיע לרמה הזו".

19:50

דיוויד רובנשטיין שאל את פאוול אם היה יודע שדוח התעסוקה יהיה כה חזק (פורסם בשישי, יומיים אחרי העלאת הריבית), אם היה בוחר בכל זאת בהעלאת ריבית מתונה של 0.25%. פאוול השיב שלהערכתו אם הנתונים ימשיכו להיות כאלה חזקים אכן יהיה צורך בהעלאות ריבית נוספות והודה שלא ציפה שהדוח יהיה כה חזק. "זה מראה למה חשבנו שזה תהליך שימשך על פני זמן רב", אמר.

רובנשטיין שאל את פאוול אם הנחת השווקים שתהיה עוד העלאת ריבית של 0.25% בישיבה הבאה היא הנחה טובה, ופאוול חוזר ואומר שקובעי המדיניות חושבים שהעלאות מתמשכות יהיו מתאימות. הוא מתחמק מכמה מהשאלות היותר ישירות של רובנשטיין לגבי האופן שבו דוח המשרות של יום שישי שינה דברים עבור פקידי הפד. "כל המספרים האלה שאנחנו זורקים כאן מותנים בנתונים נכנסים", אומר פאוול.

"אנו מצפים ש-2023 תהיה שנה של ירידות משמעותיות באינפלציה", אומר פאוול. "הניחוש שלי הוא שלא נגיע ליעד של 2% השנה אלא רק בשנה הבאה", הוסיף.

רובנשטיין מציין כי נראה ששוק העבודה לא מגיב להעלאות הריבית של הפד. פאוול אומר שזה דבר טוב שהתקררות האינפלציה התחילה גם לצד שוק עבודה חזק. "שוק העבודה חזק כי הכלכלה חזקה", אומר פאוול, ומוסיף כי טוב שהאינפלציה התחילה לרדת מעט מבלי לגרום לאובדן מקומות עבודה.