נמשכת הירידה בלקיחת משכנתאות: צניחה של 36% בחודש שעבר

הירידה - לעומת ינואר 2022, כך עולה מנתוני בנק ישראל • עם זאת, היקף המשכנתאות עדיין נחשב לגדול ביחס לשנים שעברו

משכנתה / צילום: Shutterstock
משכנתה / צילום: Shutterstock

נמשכת הירידה הגדולה בלקיחת משכנתאות: בנק ישראל פרסם כי בחודש שעבר (ינואר 2023) נלקחו משכנתאות בהיקף של 6.357 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% לעומת המשכנתאות שנלקחו בינואר 2022; ואולם עדיין היקף המשכנתאות נחשב לגדול יחסית לשנים שעברו. 

עסקת הנדל"ן של השנה: וילה בשכונה היקרה ביותר בהרצליה במעל 170 מיליון שקל | בלעדי
המשקיע שבגיל 6 מכר סוכריות בכיתה והיום סוחר בנדל"ן מסביב לעולם
המכרז המרתק שייסגר, ומדד מחירי הדירות של הלמ"ס: מה צפוי השבוע בנדל"ן?

שוק הנדל"ן ממשיך להורות על ירידות חדות, לעומת שיא גל העליות, שהחל בסוף 2020 והסתיים במחצית השנה שעברה. מבחינת כמויות של רכישת דירות, הכלכלנית הראשית מדדה ירידה של עשרות אחוזים בכל חודש, לעומת החודש המקביל אשתקד; סקירות הלמ"ס מראות כי מאז ספטמבר 2021 חלה ירידה חודשית בקצב של 4% במכירת דירות חדשות. מדובר בקצב מהיר מאוד.

ירידות אלה מיוחסות בעיקר להעלאת הריבית על-ידי בנק ישראל, אולם לא רק - גם העלאת מס הרכישה על משקיעים בסוף 2021 תרמה את שלה. ככל הנראה, גם מחירי הדירות הגבוהים עשו את שלהם, וזו הסיבה לכך שנתוני הלמ"ס מורים כי הירידות ברכישת דירות חדשות החלו הרבה לפני העלאת המס והעלאות הריבית.

שיאי הירידות בהיקפי הרכישות החלו עם ההעלאות השנייה והשלישית של הריבית, במאי-יוני 2022, אז השוק החל להפנים את גודל המשבר המתהווה. כמות המשכנתאות החלה לרדת משמעותית בכל חודש לעומת החודש המקביל בשנה שעברה. ביולי 2022 היקף המשכנתאות שנלקח היה נמוך בכ-12% לעומת היקף המשכנתאות שנלקחו ביולי 2021, ואולם המספרים עלו במהירות, ומאז אוקטובר 2022 היקפי הירידות עולים על 30%.

כם זאת, היקפי המשכנתאות שנלקחו בחודש שעבר עדיין גבוהים. הם דומים להיקפים שנלקחו בינואר 2021 וגבוהים ב-5% מהמשכנתאות שנלקחו בינואר 2020 (לפני פרוץ הקורונה) וב-22% לעומת המשכנתאות שנלקחו בינואר 2019.

הפרסום הנוכחי של הלמ"ס אינו כולל את התפלגות הלווים לפי קבוצות (משקיעים, רוכשי דירות מסובסדות ואחרים). נתונים אלה יפורסמו לקראת סוף החודש.