גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במשרדי הממשלה בוחנים מחדש את נוסחת המס על מכוניות. התוצאה המסתמנת: המחירים לא יירדו

במשרדי האוצר והגנת הסביבה בוחנים בימים אלה מתווה למיסוי סביבתי חדש על רכבים, שיפצה את קופת המדינה מאובדן ההכנסות על מס הבלו על הדלק ● בתוכנית המתגבשת: היטלים נוספים על רכבים מזהמים ואימוץ המודל האירופי למיסוי רכבים חשמליים

כביש איילון / צילום: איל יצהר
כביש איילון / צילום: איל יצהר

לאחרונה ערך אחד מיבואני הרכב מחקר צרכנים פנימי במטרה לגלות האם וכיצד השתנו שיקולי רכישת הרכב החדש של הלקוחות בישראל בשנה האחרונה. המחקר גילה שלמרות השינויים מרחיקי הלכת שעבר שוק הרכב הישראלי, שיקולי הרכישה המסורתיים כמעט לא השתנו.

15 אגורות לקילומטר: באוצר מחזירים את מס הנסועה על רכב חשמלי לשולחן. האם זה ייצא לפועל?
מבול מכוניות סיניות בדרך לישראל, ובינתיים המכירות בשיא | ניתוח
מוביל מותג רכב סיני לבורסה בניו יורק: ההשקעה החדשה של אמנון שעשוע

את השיקולים ממשיכים להוביל מחיר הרכב והערך שלו, כלומר כמה מרחב פנימי, אבזור תקני, ביצועים וכו' מקבלים תמורת המחיר. גם שיקול החיסכון בהוצאות השוטפות, בעיקר הדלק, תופס מקום מרכזי וכך גם המוניטין ו"סטטוס הכביש" של מותג הרכב, שממנו נגזרת גם שמירת הערך. הלקוחות מתייחסים כיום יותר גם למועד האספקה של הרכב, לאור המחסור המתמשך במלאים, ומגלים פחות רגישות לשיקול "ארץ הייצור" (אולי בגלל הצפת המותגים מסין). אבל פרט לכך, השיקולים כמעט זהים לאלה שלפני חמש ועשר שנים.

באופן מפתיע לא השתנתה גם האדישות של הצרכנים הפרטיים לסוגיית הזיהום. זאת, למרות שכמעט אחד מכל שלושה כלי רכב חדשים שנמכרו בישראל בשנה החולפת מוגדר בתור "רכב מופחת פליטה" (היברידי, פלאג־אין או חשמלי). המחקר גילה שהלקוח הישראלי מתייחס לאיכות הסביבה ככל היותר בתור "בונוס נלווה" של החיסכון בדלק, בניגוד לצרכנים בעולם המערבי, ובמיוחד האירופה, שמעניקים משקל רב לנושא.

הלקוחות אדישים בהיעדר שקיפות להטבה

האדישות של הלקוחות הישראליים כלפי סוגיית הזיהום של כלי הרכב נובעת בין השאר מחוסר שקיפות של שיטת "המיסוי הירוק", שמעצבת כבר יותר מעשור מאחורי הקלעים את דמותו של שוק הרכב הישראלי. נזכיר שהמיסוי הירוק מתבסס על שקלול המזהמים השונים שפולט הרכב לתוך נוסחה מורכבת שהתוצר הסופי שלה הוא "ציון ירוק" שניתן לכל רכב חדש שנמכר בישראל. בהתאם לאותו ציון, נקבעת הפחתה מדורגת בגובה של עד כ־15 אלף שקל ממס הקנייה שמשלמים היבואנים. בנוסף, קבע המיסוי הזה הפחתות מס קנייה לדגמים עם הנעה היברידית, חשמלית ופלאג־אין.

העדר השקיפות נובע מכך ששיטת החישוב של המיסוי הזה היא טכנית ומורכבת ומיועדת בעיקר לצורך "התחשבנות" של האוצר מול היבואנים. לפיכך, המיסוי נותר מתחת לרדאר של הצרכנים ורובם נחשפים אליו רק דרך פרסום קבוצת הזיהום של דגמי הרכב השונים, שמופיעה בתחתית של כל מודעת פרסום רכב.

 

אבל כיום מבינים משרדי הממשלה שהשיטה הזו מיצתה את עצמה. תעשיית הרכב העולמית מתמקדת כיום בפיתוח, ייצור ושיווק של דגמי רכב מופחתי פליטה, במיוחד דגמים "מחושמלים", והמגמה צפויה לצבור תאוצה משמעותית ולייתר בהדרגה את הצורך להעניק "בונוס ירוק" כאמצעי לעודד את היבואנים לייבא דגמים ירוקים.

איך ייראה המיסוי הירוק החדש?

לפיכך, עובדים כיום צוותים במספר משרדי ממשלה לגיבוש מתווה חדש של "מיסוי סביבתי", שיחליף את "המס הירוק" ויפצה את קופת המדינה על אובדן ההכנסות הצפוי ממס הבלו על דלק. נציין במאמר מוסגר, שאחד האלמנטים המרכזיים של אותו "מיסוי ירוק חדש" אמור להיות הטלת מס נסועה על רכב חשמלי. המהלך אומנם מופיע בטיוטת חוק ההסדרים החדשה, אולם יישומו נדחה ל־2026 והסיכוי שהוא יאושר בתקופה בה יוקר המחייה הוא נושא פוליטי רגיש - קלוש.

אז איך בכל זאת ייראה "המיסוי הירוק" החדש? כאמור הנושא עדיין בגיבוש, אבל רמזים לדמותו אפשר למצוא במכתב עמדות ששלחה בתחילת ינואר השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ'.

במכתב, שכותרתו "המלצות להסרת חסמים לצורך האצת כניסת כלי רכב חשמליים לשוק הישראלי", נכתב בין השאר כי בכוונת המשרד "לפעול לקביעת יעדי פליטה על יבואני רכב, באופן שיחייב אותם לייבא כלי רכב חשמליים מכלל הסוגים המיובאים בצי הרכב שלהם". כלומר, לקבוע ממוצע זיהום מקסימלי לכל דגמי הרכב, שמייבא כל אחד מהיבואנים (כולל דגמי בנזין). זאת, במטרה שהיבואנים יביאו לישראל דגמים נקיים יותר, שאם לא כן, יחרגו מהממוצע ויוטלו עליהם עיצומים כספיים. במילים אחרות, אם המיסוי הנוכחי מעודד יבוא כלי רכב נקיים באמצעות "גזר", השיטה החדשה מחליפה את הגזר במקל.

הרעיון עצמו מיושם באיחוד האירופי מול יצרני הרכב, אבל היישום שלו בשוק יבוא הרכב בישראל עשוי להיות בעייתי. הסיבה: השוק אינו הומוגני, יש יבואנים שהיצרנים שלהם מתמקדים בכלי רכב "מחושמלים" ולכן יוכלו לעמוד בממוצע בנקל, אך אחרים מתמקדים במותגי יוקרה או במסחריות והסיכוי שיעמדו בממוצע קלוש. השיטה עלולה ליצור בעיה גם ליבואני רכב עקיפים, שעיקר פעילותם ביבוא רכבי פאר מזהמים.

אבל הבעיה הגדולה ביותר היא שהמהלך עשוי דווקא לייקר את מחירי הרכב לצרכן. כדי לעמוד בממוצע הזיהום הנדרש, יבואנים עלולים להפסיק לייבא דגמי בנזין זולים וייבאו דגמים חשמליים ודגמי פלאג־אין, שלפחות בשנים הקרובות יהיו יקרים.

 

הצעה נוספת שכלולה במכתב העמדות היא הגברת השקיפות באשר למידת העברת הטבת המס הקיימת כיום מהיבואנים לצרכנים. "על רשות המסים לייצר שקיפות אשר תאפשר לעקוב אחר ניצול הטבת המס כך שיבואני הרכב יעבירו את ההטבה במלואה לצרכן", נכתב. "יש לדרוש מרשות המסים פרסום לציבור של נתוני העלויות והתמחור של הרכיבים לצרכן אשר ייצר לחץ על היבואנים להעביר את הנחת המס לצרכן". זו כמובן הצעה חשובה מבחינה צרכנית, שפותרת את בעיית חוסר השקיפות הנוכחית, אבל ספק אם היא ריאלית מבחינה משפטית. זאת, מכיוון שהיא אמורה לאלץ את רשות המסים לחשוף נתונים עסקיים שנמצאים ברשותה תחת חיסיון.

דרך הרבה יותר פשוטה להגברת השקיפות, היא לאמץ את שיטת הסבסוד הרווחת באירופה ובארה"ב, כלומר סובסידיה כספית בגובה ידוע (או שווה ערך), שניתנת לצרכן ישירות בעת הרכישה. אבל זה ידרוש מהאוצר היערכות לוגיסטית ומיחשובית לא קלה.

הרכבים החשמליים יספגו היטלים נוספים

השיטה השלישית שנבחנת, היא אימוץ מיסוי סביבתי חליפי. מדובר באימוץ מוקדם של מהלכים שמתגבשים כיום ברגולציה של האיחוד האירופי. אחת הדוגמאות היא שיקלול מזהמים חדשים בנוסחת המיסוי - כמו למשל פליטת החלקיקים הנשימים שנוצרת כתוצאה משחיקת הצמיגים במהלך נסיעה, כאשר ההנחה היא שכלי רכב חשמליים, שכבדים במאות קילוגרמים מדגמי בנזין מקבילים, אחראים להרבה יותר פליטה מזיקה כזו.

עוד אופציה שנבחנת היא אימוץ "חוק הסוללות", שהתקבל רק לאחרונה באיחוד. לפי חוק זה, "המחיר הסביבתי" של ייצור הסוללות, משלב הכרייה ועד שלב ההרכבה, כמו גם המחיר הסביבתי של מיחזור הסוללות, יועמס על יצרני או יבואני הרכב החשמלי. ואיך ימנע המיסוי הזה מהמשווקים לגלגל אותו למחיר לצרכנים? זו כבר סוגיה אחרת.

עוד כתבות

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים