שכירות | פרשנות

המחירים יעלו בחדות: שוכרי הדירות יהיו הנפגעים הגדולים מהעלאות הריבית

מחודש מאי מזנק מדד מחירי השכירות של הלמ"ס ללא הפסקה, בהתאמה כמעט מדויקת לעליית ריבית בנק ישראל • זאת מכיוון שהעלאות הריבית מצננות ביקושים בכל התחומים, אך מקפיאות את שוק הנדל"ן משני צידיו - היזמים והרוכשים - ובאמצע נמצאים שוכרי הדירות

המחירים יעלו בחדות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
המחירים יעלו בחדות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

העלאות הריבית מצננות ביקושים בכל התחומים, אך מקפיאות את שוק הנדל"ן משני צידיו - היזמים והרוכשים. ובאמצע נמצאים שוכרי הדירות, שעשויים אף הם לשלם את המחיר על הקיפאון.

הגיע הזמן שסמוטריץ' וגפני יסתכלו לכלכלה בעיניים | פרשנות
● ​פיקדון בבנק, מט"ח או קרן כספית? איפה כדאי להשקיע בזמן שהריבית עולה
הנגיד לאחר העלאת הריבית: "עליות המחירים הפתיעו אותנו" |ראיון 

עוד לפני הודעת בנק ישראל, טען נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, כי "המטרה של עליית ריבית אמורה הייתה להיות הפחתת קצב עליית מדד המחירים לצרכן ונכשלה". סרוגו כיוון לכך שהרכיב המשמעותי ביותר במדד המחירים לצרכן הוא רכיב הדיור. ואכן, משקלו במדד המחירים לצרכן עלה השנה ליותר מרבע מסל הצריכה. מתוך כך, כ־95% נוגע למחירי השכירות.

מחודש מאי מזנק מדד מחירי השכירות של הלמ"ס ללא הפסקה, בהתאמה כמעט מדויקת לעליית ריבית בנק ישראל. נראה כי יש קשר חזק בין גובה הריבית לקצב עליית דמי השכירות. אם כך הדבר, העלאת הריבית עשויה להוביל להעלאת דמי השכירות, ובעקבותיה האינפלציה, הריבית וחוזר חלילה.

משכנתה כפריבילגיה?

כל עוד הריבית עולה - קשה יותר לקחת משכנתה. ואכן בדצמבר נלקחו 7,952 משכנתאות, ירידה של 41% בהשוואה ל־2021, ושל 20% ביחס ל־2020 ול־2019. אז מי הם הראשונים לצאת מהשוק? לפי נתוני בנק ישראל, אלו רוכשי הדירות הזולות. הסיבה, מן הסתם, שהם לא יכולים לעמוד בהחזרים החדשים שנגזרים מהריביות החדשות, או שהבנקים מסרבים לתת להם אשראי מחשש שלא יוכלו לעמוד בהחזרים הללו.

מה עלול לקרות כעת? עוד לחץ לכיוון עליית האינפלציה. כשאנשים לא רוכשים דירות - הם נזקקים לשכור דירות, מעלים ביקושים ולוחצים שוב לכיוון של עליית שכר הדירה, ומשם להעלאת האינפלציה.

היזמות בצניחה

במקביל, הרוכשים כבר לא פוקדים בהמונים את משרדי המכירות של היזמים. מי שכן עושה זאת, דורש מהם להוריד מחירים באופן ניכר. באחרונה, הלמ"ס מצאה שהיזמים אכן מורידים מחירים, מה שבא לידי ביטוי במדד הלא רשמי של מחירי הדירות החדשות בניכוי דירות מחיר למשתכן.

בעיה חמורה לא פחות היא מכלול היחסים מול הבנקים. קצב מכירות איטי של פרויקט אינו אהוד על הבנקים המלווים, שמדרגים את הפרויקט בדרגת סיכון גבוהה יותר (שאחת מתכונותיה היא ריבית גבוהה יותר). וזה עוד לפני ההשפעה הישירה של העלאות הריבית, שמייקרות את ההלוואות.

ככל שיהיו העלאות נוספות של ריבית, יזמים עשויים להגיע למסקנה שאין בכלל טעם להצטרף למכרזים, ושהדבר הטוב ביותר לעשות בשוק המצטמק הוא לצמק גם את הבנייה.