הערב הגרוע ביותר בוול סטריט השנה: למה זה קרה ומה צפוי הלאה

נתוני האינפלציה בארה"ב איכזבו, אך לצד זאת הכלכלה ממשיכה להראות עמידות ומצבם הפיננסי של משקי הבית האמריקאים נותר טוב על אף סביבת הריבית הגבוהה • בשווקים כבר עולים קולות שמצפים לריבית שיא של 6% בסוף השנה, והכלכלנים מזהירים: "צריך ריסון מוניטרי הרבה יותר אגרסיבי כדי לשנות את המגמה בכלכלה"

ציפיות הריבית זינקו והמדדים בוול סטריט נפלו / אילוסטרציה: Shutterstock
ציפיות הריבית זינקו והמדדים בוול סטריט נפלו / אילוסטרציה: Shutterstock

מדדי המניות בוול סטריט רשמו אמש (ג') את יום המסחר הגרוע ביותר שלהם מתחילת השנה. הדאו ג'ונס נחתך ב-2.1% (ובכך מחק את העלייה שרשם מאז ינואר ועבר להפסד קטן של 0.5%), מדד S&P 500 איבד 2% וסיים לראשונה זה חודש מתחת לרמת ה-4,000 נקודות והנאסד"ק צנח בכ-2.5%.

האמריקאים משלמים יותר על דיור, דלק ומזון: מאחורי האטת הירידה באינפלציה
לאיזו רמה תגיע ריבית הפד: נתוני האינפלציה מכניסים את השוק לכוננות | ניתוח
המיתון בארה"ב מתרחק? השאלה הזו נהייתה כנראה מסובכת מאי פעם | ניתוח

לצד הירידות בשוק המניות נרשמה עלייה חדה בתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב. תשואת האג"ח ל-10 שנים קפצה עד ל-3.95% (הרמה הגבוהה ביותר מאז נובמבר), בעוד שרק לפני שבועיים עמדה על 3.33%. תשואת האג"ח לשנתיים המריאה עד ל-4.72% - שיא שלא נצפה מאז יולי 2007. "בשלב זה, שוק האג"ח נטש את כל הציפיות האופטימיות להעלאות ריבית מתונות יותר ומעבר להפחתות ריבית במחצית השנייה של 2023", כך לפי מנהל ההשקעות של פרודנט ניהול נכסים (Prudent) דניאל ברקוביץ'.

לירידות אמש קדמו עוד מספר ימים רעים עבור רוב המדדים, שינוי כיוון לאחר חודש ינואר חזק במיוחד בשוק האמריקאי. בין הסיבות: נתוני אינפלציה מאכזבים שגררו התבטאות של בכירים מהפדרל ריזרב באשר להעלאות ריבית אגרסיביות יותר ממה שהשוק מתמחר.

לפני כשבועיים מדד המחירים לצרכן בארצות הברית הצביע על קצב אינפלציה שנתי של 6.4%, לעומת צפי ל-6.2%, לאחר שהמחירים המשיכו לטפס בינואר. גם מדד הליבה, ללא אנרגיה ומזון, פספס את התחזית עם עלייה שנתית של 5.6%. לכך התווספו נתוני האינפלציה לסיטונאים (מדד המחירים ליצרן) שפורסמו ביום חמישי האחרון. המדד קפץ ב-0.7% בינואר, מעל התחזיות שצפו עלייה של 0.4%, והקצב השנתי אמנם ירד מ-6.5% בדצמבר ל-6%, אך בשוק קיוו שירד עד ל-5.4%. מדד מחירי הליבה ליצרן גם לא התקרר בהתאם לתחזיות, והקצב שנתי עמד על 5.4% (הצפי היה שיצנח מ-5.8% ל-4.9%).

בערב יום חמישי נשיא הבנק הפדרלי של סנט לואיס, ג'יימס בולארד, אמר שאינו שולל העלאת ריבית בשיעור של חצי אחוז בפגישת הפד במרץ, ולא ב-0.25% כפי שמצפים בשוק וכפי שאותתו בכירים אחרים. "זה יהיה קרב ארוך נגד האינפלציה", אמר. גם נשיאת הפד של קליבלנד, לורטה מסטר, אמרה שהסביבה הכלכלית משכנעת אותה שיש צורך בהעלאת ריבית גדולה יותר מרבע אחוז. יו"ר הפד של ניו יורק, ג'ון וויליאמס, העריך השבוע שהריבית תעמוד בסוף השנה על בין 5% ל-5.5%.

בשוק מפנימים: הריבית בארה"ב ממש לא תעצור ב-5%

ואכן, מאז תחילת החודש הסוחרים בחוזים העתידיים על ריבית הפד החלו להפנים שהיא ממש לא תעצור ב-5%, וזאת כאשר רק לפני שבועיים האמינו שהיא תגיע ל-4.4% "בלבד". השוק מתמחר כעת סיכוי של 20% לכך שהפד יאיץ מחדש את קצב העלאות הריבית ל-50 נקודות בפגישה הקרובה. יש הימורים (קטנים, אמנם) שהריבית תמריא לשיעור שיא של 6% בסוף השנה, אך מרבית התחזיות עדיין מעריכות שהריבית בסוף 2023 תעמוד על 5.25%.

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Jess Rapfogel
 יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Jess Rapfogel

דיויד בינימינוב, מנהל השקעות ב-Global X, מציין כי מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE) שיפורסם ביום שישי, ומהווה ברומטר חשוב של אינפלציה, צפוי להשפיע מהותית על החלטת הפד הבאה. "ה-PCE כולל מגוון רחב יותר של מוצרים ושירותים, ומעניק משקל גדול יותר לשירותים, על כן הוא מהווה מדד מועדף על הפד". על פי ההערכות, מדד ה-PCE יעיד על עלייה של 0.4% עד 0.6% בינואר והקצב השנתי יסתכם ב-4.3%.

מודי שפריר, אסטרטג שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מסביר כי העלייה בתחזיות הצמיחה לרבעון הראשון (2.5%+), העלייה החדה בצריכה הפרטית בינואר, שוק העבודה ההדוק מאוד, נתוני האינפלציה הגבוהים והעלייה בחלק מסקרי ציפיות האינפלציה הובילו לעלייה נוספת וחדה בציפיות השווקים לשיעור הריבית הסופי ל-5.25% ביולי, והציפיות המעודכנות הביאו לירידות החדות בוול סטריט. "בנוסף, שיעור העסקים הקטנים שציינו שימשיכו להעלות מחירים בשלושת החודשים הקרובים (42%) גבוה היסטורית ומצביע על המשך סביבת אינפלציה גבוהה", מוסיף שפריר.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מסכים ואומר כי נראה שהאטת הכלכלה האמריקאית בבלימה, וכי שיפור הפעילות הכלכלית "לא מסתדר" עם ריסוק האינפלציה. "קונצנזוס תחזיות הצמיחה ל-2023 בבלומברג עלה, מצבם הפיננסי של משקי הבית האמריקאים טוב ורמת המינוף שלהם, שמתבטאת ביחס בין החוב להכנסות ולעושר נטו, נמוכה מאוד. כמו כן, החברות ומשקי הבית צברו חסכונות גבוהים" אומר זבז'ינסקי, ומסביר כי מצב כזה "דורש ריסון משמעותי יותר כדי להקטין ביקושים".

"חזרה להתרחבות בפעילות הכלכלית בארה"ב תוך כדי עליית ריבית זו תופעה חסרת תקדים. בדרך כלל, פעילות במשק ממשיכה להתכווץ עוד כחצי שנה-שנה אחרי שהריבית מגיעה לשיא, לעיתים רק אחרי שהריבית כבר מתחילה לרדת. אם הריבית הנוכחית לא מנעה התרחבות מחודשת במשק האמריקאי, צריך כנראה ריסון הרבה יותר חזק כדי להפוך שוב את המגמה בכלכלה. ספק שהפד יהיה מוכן לעשות זאת. בתרחיש הסביר ביותר הוא יעלה ריבית בעוד 0.5%-0.75% ויעצור נוכח המשך ירידה איטית בקצב האינפלציה בחודשים הקרובים", מעריך זבז'ינסקי.

המשמעות היא שהפד ככל הנראה לא ינסה להחזיר את האינפלציה ליעד (2%), וכי הקצב צפוי לעצור ברמה גבוהה יותר של 3%-4%.

העתיד של שוק המניות לאו דווקא שחור

מה המשמעות לשוק המניות של האינפלציה והריבית גבוהות לאורך זמן רב? זבז'ינסקי מסביר שתרחיש כזה עלול להקשות על החברות, אך מסייג ואומר שבדרך כלל, למעט אפיזודות של אינפלציה חריגה, ריבית גבוהה יותר היא תוצר לוואי של צמיחה. "אינפלציה גבוהה אך לא מדי, ברמות של 3%-4% שמתרחשת על רקע צמיחה במשק, דווקא טובה לחברות כי הן מצליחות לגלגל את ההתייקרויות ולהגדיל רווחים", הוא אומר. "להערכתנו, לאחר פיצוץ הבועה והירידה בשווי החברות, הביצועים הנחותים של מניות הטכנולוגיה לא צפויים להימשך גם אם הריבית תעלה עוד".

לגבי שוק האג"ח, במיטב מסבירים כי הישארות האינפלציה ברמה שלא תאפשר לפד הורדת הריבית לאורך זמן, פירושה היעדר הצדקה לעקום תשואות הפוך. "ברמות אינפלציה של 3%-4% יש סיכון גבוה שהיא תחזור לעלות מאשר כשהאינפלציה נמצאת ברמות של 2%. כל זעזוע, כגון עלייה במחירי הסחורות, עשוי להשפיע משמעותית על סביבת האינפלציה הכללית. במצב זה, עקום התשואות אמור להיות לפחות שטוח ואף נדרשת פרמיה כדי להחזיק אג"ח ארוכות. עליית התשואות הארוכות לרמות של הריבית הקצרה לא בהכרח תקרה בקרוב כל עוד קצב האינפלציה ממשיך לרדת. אולם, בסופו של דבר, אם יתברר שהירידה בקצב האינפלציה 'נתקעה', לא תהיה הצדקה להחזקת האג"ח הארוכות בתשואה נמוכה משמעותית מריבית הפד", הוא מסכם.