בנק ישראל: המשכנתאות חוזרות לאחור, ומספר הלווים מצטמק

מספר המשכנתאות שנלקחו בינואר 2023 הגיע ל-6,738 - המספר הנמוך ביותר שנלקח בחודשי ינואר השונים מאז 2017 • המשכנתה הממוצעת שנלקחה הגיעה ל-943 אלף שקל, בדומה לזה של תחילת 2021 • המשקיעים נוטשים בהדרגה את השוק: מספר משקיעי הנדל"ן שלקחו משכנתה בחודש שעבר היה הנמוך ביותר מאז ספטמבר 2020

שוק המשכנתאות / צילום: Shutterstock, jaturonoofer
שוק המשכנתאות / צילום: Shutterstock, jaturonoofer

שוק המשכנתאות ממשיך להצטמק. מספר המשכנתאות שנלקחו בחודש שעבר, ינואר 2023, הגיע ל-6,738 - המספר הנמוך ביותר שנלקח בחודשי ינואר השונים מאז 2017; היקף המשכנתאות שנלקח גבוה מעט מההיקף שנלקח בינואר 2020, ואילו המשכנתה הממוצעת שנלקחה הגיעה ל-943 אלף שקל, בדומה לזה של תחילת 2021 - זו תמונת המצב העולה מסקירת בנק ישראל על שוק המשכנתאות. 

המחירים יעלו בחדות: שוכרי הדירות יהיו הנפגעים הגדולים מהעלאות הריבית | אריק מירובסקי, פרשנות
אחרי שורת העלאות הריבית: הבנקים מיישרים קו ומציעים לפרוס את המשכנתה 
הריבית קפצה בפעם השמינית: בכמה התייקר החזר המשכנתה הממוצע?

שוק המשכנתאות מתרחק והולך מהמשכנתה הממוצעת של מיליון שקל ויותר. גם רוכשי הדירות במסגרת "מחיר למשתכן", שבחודשים שעברו לקחו משכנתאות שחצו בהרבה אף רף המיליון, הקטינו את גובה ההלוואה הממוצעת שלקחו ל-926 אלף שקל, אם כי חשוב להדגיש כי היקף זה קשור לזהות הפרויקטים שמשווקים באותו חודש, כך שאין בכך להעיד בהכרח על שינוי בדפוס מצידם. ואולם העלאות הריבית החוזרות ונשנות (בינואר הריבית הגיעה ל-3.75%) מגבילות את כל רכיבי השוק, ובמיוחד את זכאי מחיר למשתכן, שבדרך-כלל מהווים את האוכלוסיה הפגיעה יותר.

המשקיעים נוטשים בהדרגה

המשקיעים לקחו משכנתה ממוצעת של 970 אלף שקל, והם היו הציבור שלקח את המשכנתה הממוצעת הגבוהה ביותר. עם זאת, מספרם היה הנמוך ביותר מאז ספטמבר 2020 (למעט חגי תשרי האחרונים, שחלו באוקטובר). נראה כי ציבור זה נוטש בהדרגה את השוק, הן בגלל המיסוי הכבד שמוטל עליו והן בגלל כדאיות ההשקעה בדירות, שבמצב של ריבית גבוהה הוא הולך וקטן.

ואילו רוכשי דירות בשוק החופשי שאינם משקיעים לקחו משכנתה של 951 אלף שקל בממוצע בחודש ינואר, ובכך הם נותרו ברמה דומה לזו של דצמבר האחרון.

בדיקה של שיעור ההלוואה יחסית למחיר הנכס הנרכש (LTV) מראה כי 43% מכלל המשכנתאות שנלקחו גבוהות מ-60% משווי הדירות שנרכשו. מדובר בנתון הנמוך ביותר מאז ספטמבר 2021. בחודשים האחרונים של 2022 אחוז המשכנתאות הגבוהות כבר הגיע ל-46% ויותר. ייתכן כי זה מעיד על זהירות גדולה יותר מצד הרוכשים והבנקים.

ואולם בחינה של יחס אחר - שיעור ההחזר החודשי מכלל ההכנסה - מעלה כי ההחזר החודשי על משכנתאות מגיע ל-29.2% מכלל ההכנסה החודשית, וכי על כ-48% מהמשכנתאות שנלקחו בינואר,, שיעור ההחזר גבוה מ-30%.