שני בכירים במשרד התחבורה התפטרו. אחרים בעקבותיהם?

ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רן שדמי, הודיע על פרישה מתפקידו • שדמי נחשב לאיש מקצוע מוערך שגדל ברשות הארצית לתחבורה ציבורית ומונה לתפקידו בתקופת מרב מיכאלי לפני חודשים בודדים • לפי ההערכות, הוא עוזב את התפקיד בשל התעלמותה של השרה מירי רגב מהדרג המקצועי והובלת דיוני התקציב באמצעות מקורביה • גם מנהל אגף הרכבות במשרד הודיע על התפטרותו

רן שדמי, ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית / צילום: דוברות משרד התחבורה
רן שדמי, ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית / צילום: דוברות משרד התחבורה

רן שדמי, ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, הודיע היום (ב') על עזיבתו את התפקיד. שדמי, שממונה על הפעלת התחבורה הציבורית בעלות מיליארדי שקלים, נחשב לאיש מקצוע מוערך שגדל ברשות הארצית לתחבורה ציבורית ומונה לתפקידו בתקופת מיכאלי לפני חודשים בודדים.

הנהגים לא ישלמו לפי מרחק: מס הנסועה על רכב חשמלי בוטל | ניתוח
למה השרה רגב מתעקשת לשמור על סמכות בלעדית בתחבורה הציבורית?
הסעיף בתקציב שיעלה לעיריית תל אביב עשרות מיליוני שקלים בשנה

בספטמבר האחרון אישרה הממשלה הקודמת את מינויו, לאחר שמילא בפועל את תפקיד מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מאז דצמבר 2021. קודם לכן, שימש שדמי כסגן מנהל הרשות וכראש אגף (בכיר) כלכלה לתחבורה ציבורית ברשות. בעברו כיהן כסמנכ"ל הכספים של "אגד תעבורה". לשדמי תואר ראשון בכלכלה וחקלאות מהאוניברסיטה העברית, ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון.

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה משמשת רגולטור ממשלתי האמון על תחום התחבורה הציבורית. הרשות עוסקת בתחומי האסדרה, הבקרה, התכנון והתפעול של הענף, ומנהלת תקציב בסך כ-12 מיליארד שקל בשנה.

מיכאלי: "רגב הופכת את המשרד לסניף של הליכוד הביביסטי המושחת"

מעט לפני תום כהונת רגב בקדנציה הראשונה, שדמי הודיע על פרישה מתפקידו כסגן מנהל הרשות, אך הסכים להשאר לאחר שהפצירה בו לעשות כן המנכ"לית הקודמת של משרד התחבורה, מיכל פרנק.

ההערכות במשרדי הממשלה הן שהעזיבה הגיעה לאחר שורת צעדים של רגב שלא גובו מבחינה מקצועית. כך למשל הרפורמה בתעריפים שתקודם על חשבון תקציב שירות האוטובוסים והחלטות השרה בנוגע לנתיבי העדפה, וכן להתעלמותה מהדרג המקצועי והובלת דיוני התקציב באמצעות מקורביה. ההנחה היא שעזיבתו של שדמי היא ראשונה בסדרה, כפי שאירע עת נכנסה רגב לתפקידה בקדנציה הקודמת שלה.

שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי הגיבה לפרסום בגלובס וצייצה כי "אחד אחרי השני, אנשי המקצוע המעולים של משרד התחבורה עוזבים את המשרד שרגב הופכת לסניף של הליכוד הביביסטי המושחת. ובהצלחה לכולנו בפקקים".

בתוך כך, מספר שעות לאחר הפרסום הודיע גם מנהל אגף רכבות במשרד התחבורה, אליאס מטר, על התפטרותו. מטר מכהן בתפקידו כשלוש שנים, וקודם לכן כיהן בתפקידים שונים במשרד האוצר. גם התפטרותו של מטר מיוחסת בין היתר לאווירה במשרד התחבורה ולהתעלמות מהדרג המקצועי.

מטר בן 34 בלבד, הוא רואה חשבון, האחראי לתחבורה הציבורית הקשורה במסילות, ומשמש הרגולטור מטעם משרד התחבורה בהכנות לפתיחתו של הקו האדום. בנוסף תחת אחריותו נמצאת גם רכבת ישראל שבשנים האחרונות התאוששה ממשבר של חוסר אמון מול משרדי הממשלה, וחתמה על הסכם תפעול חדש מול המדינה ועל הסכם פיתוח בסך כ-50 מיליארד שקל. הוא יסיים את תפקידו לאחר הפעלת הקו האדום.