נתיב תחבורה ציבורית | בדיקת גלובס

יועץ לראש עיר ועובדי מלון: רשימת מקבלי היתר נסיעה בנת"צ נחשפת

נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית אסורה על פי חוק, ומצריכה אישור מיוחד הניתן לרוב לכוחות ביטחון ולשרים • אלא שמשרד התחבורה העניק אלפי היתרים נוספים, לפי המענה שניתן לבקשת חוק חופש המידע שהגישה עמותת הצלחה • המשרד: "פועלים לפי כללים ברורים וקפדניים"

נתיבי תחבורה ציבורית בירושלים / צילום: ליאור שמאע - חברת ניהול פרוייקט שלם
נתיבי תחבורה ציבורית בירושלים / צילום: ליאור שמאע - חברת ניהול פרוייקט שלם

מנגיד בנק ישראל, דרך רב הכותל וראש הסגל של ראש עיריית ירושלים ועד לעורך דין של מלון: מעל ל־3,000 היתרים לנסיעה בנת"צים ניתנו מטעם משרד התחבורה, כך עולה ממענה לבקשה שהגישה התנועה לחופש המידע. משרד התחבורה סירב למסור את רשימת הזכאים, ורק לאחר עתירה שהוגשה בנושא מטעם עמותת הצלחה והתנועה לחופש המידע הנתונים נמסרו.

למה השרה רגב מתעקשת לשמור על סמכות בלעדית בתחבורה הציבורית?
שני בכירים במשרד התחבורה התפטרו. אחרים בעקבותיהם?
הנהגים לא ישלמו לפי מרחק: מס הנסועה על רכב חשמלי בוטל 

אמנם האישורים ניתנים באופן אוטומטי למשרדי ממשלה, רשויות מקומיות, חברות פרטיות, עמותות ואזרחים, אלא שהנוהל פורש, כך נראה, בהרחבה יתרה.

היתר לכל דורש?

אישור אוטומטי ניתן לכוחות ביטחון, הסעות נכים, אנשי אכיפה ואחזקה, ולתושבים המתגוררים באזור הנת"צ, אם מעבר בו היא הדרך להגיע לביתם או לבית העסק שלהם. כמו כן, זכאים לפטור אוטומטי בעלי תפקידים שונים כמו נשיא המדינה, ראש הממשלה, שרי הממשלה, יו"ר הכנסת, היועץ המשפטי לממשלה, נשיאת העליון וכלי רכב מאובטחים של משרד רה"מ. היתר מקומי ניתן לראשי הערים ולמנכ"לי העיריות לנסיעה בנת"צים בעירם.

כל אלו נכתבו בנוהל שנועד להסדיר את מתן ההיתרים לאחר ביקורת ציבורית בנושא, אלא שרבים נוספים זכאים כיום לאישור. כך למשל, בירושלים ממוקם בית מלון שהגישה אליו היא דרך נתיב תחבורה ציבורית והיתרים ניתנו לבעלים, למנהל ולכמה מהעובדים כמו גם לעורך הדין של בית המלון.

בנוסף, מלבד ראש העיר ומנכ"ל העירייה רשאי לנסוע בנת"צים גם יועץ ראש העירייה. בעירייה מבהירים שמדובר בראש הסגל "כפי שהיה נהוג כל השנים". על פי המענה, לשכת ראש העיר גם הצטיידה בשני היתרים לרכבי סיור, אך מהעירייה נמסר כי היתרים אלו לא מוכרים להם.

בנוסף, אף שלמנכ"לי משרדי ממשלה אין היתר אוטומטי לנסיעה בנת"צים, היתר מיוחד כזה קיבל מנכ"ל בית הנשיא ומנכ"ל משרד ראש הממשלה. בכירים נוספים שזכו לאישור נסיעה בנת"צים מעבר לאלו שנמנו בנוהל, הם רב הכותל "מטעמי אבטחה", וכן נגיד בנק ישראל "בהתאם לבקשת המשטרה".

ירושלים מובילה

מספר ההיתרים הכולל עלה משמעותית בשנים האחרונות, כשבקשות קודמות משנת 2018 נמנו 2,000 היתרים. יחד עם זאת, ראוי לציין שגם מספרם של הנת"צים עלה.

עיריית ירושלים מובילה במספר ההיתרים שניתנו לה (684) ואחריה עיריית ת"א (601). חברת החשמל היא הבאה ברשימה, עם 322 היתרים ומשרד רה"מ עם 102, ובהם למזכיר הממשלה, למנכ"ל המשרד, למזכיר הממשלה ולמזכיר הצבאי.

"חשוב שיתקיים מעקב שקוף ומתמיד אחרי היתרים המגלמים זכויות יתר", אומר עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת הצלחה. "במובן זה יש לברך על הסדר שנעשה ברישום ההיתרים לאחר עתירת הצלחה, אך עדיין קיימות תהיות רבות נוכח הרכב הרשימה - האם במקרים מסוימים מדובר באישור נחוץ, או שמא בהטבה משיקולים אחרים?".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד פועל לפי כללים קפדניים לקבלת האישורים לנסיעה בנת"צים הכוללים רשימה מצומצמת של זכאים, שעיקרם רכבי ביטחון, רכב המיועד להסעת נכים ורכבי אכיפה ותחזוקה של הנת"צים. מלבד זאת, ניתן מספר מצומצם של אישורים לנסיעה בנת"צים, בהתאם לשיקולים שנקבעו על ידי גורמי הביטחון. כל ההיתרים החדשים ניתנים לתקופה קצובה של 12 חודשים לכל היותר, והם נרשמים ומתועדים במערכת ממוחשבת מיוחדת של משרד התחבורה, ונבחנים מחדש מדי שנה".