פרויקט המטרו בישראל: 7 קבוצות הגישו הצעות למכרז

חרף התבטאויותיה של שרת התחבורה מירי רגב, 7 קבוצות עם חברות ישראליות ובינלאומיות הגישו הצעות למכרז ניהול ותכנון קווי המטרו שפרסמה חברת נת"ע • מדובר בהבעת אמון גדולה בפרויקט המטרו בישראל

מספר קבוצות הגישו הצעות למכרז ניהול ותכנון קווי המטרו / אילוסטרציה: אייל פישר
מספר קבוצות הגישו הצעות למכרז ניהול ותכנון קווי המטרו / אילוסטרציה: אייל פישר

7 קבוצות עם חברות ישראליות ובינלאומיות הגישו הצעות למכרז ניהול ותכנון קווי המטרו שפרסמה חברת נת"ע, מתוך 12 קבוצות שניגשו לשלב המיון המוקדם במכרז. מדובר בהבעת אמון גדולה בפרויקט המטרו בישראל, חרף התבטאויותיה של שרת התחבורה מירי רגב.

הקבוצה הראשונה כוללת את INPROJECT, מהוד מדידות והנדסה בע"מ בשיתוף עם חברת ARTELIA הצרפתית.

הקבוצה השנייה כוללת את דנה הנדסה בע"מ, יניב זוהר הנדסה בע"מ, לוי שטרק זילברשטיין מהנדסים יועצים בע"מ בשיתוף חברת Metropolitana Milanese Spa האיטלקית.

הקבוצה השלישית כוללת את ברן הנדסה בע"מ, תדם הנדסה אזרחית בע"מ בשיתוף עם חברת DB Engineering & Consulting הגרמנית וחברת Ineco הספרדית.

הקבוצה הרביעית מורכבת מפורן שרים הנדסה ושמאות מקרקעין בע"מ, חסון ירושלמי מהנדסים יועצים בע"מ בשיתוף עם החברות RITES Limited ו- Delhi Mero Rail Corporation LTD ההודיות.

הקבוצה החמישית מורכבת ממסד עוז ניהול והנדסה בע"מ, אי. שטרן ניהול פרויקטים הנדסיים בע"מ, אמי מתום מהנדסים ויועצים בע"מ בשיתוף עם החברות TYPSA ו-Sener הספרדיות.

הקבוצה השישית מורכבת מוקסמן גוברין גבע חברה להנדסה בע"מ, ד.א.ל הנדסה בע"מ בשיתוף SYSTRA הצרפתית.

הקבוצה השביעית מורכבת מדוד אקרשטיין בע"מ, דקר בנין והנדסה בע"מ בשיתוף חברת WSP UK LTD הבריטית.

בסופו של המכרז, המוערך במיליארדי שקלים, יבחרו שלוש קבוצות לניהול ולתכנון של כל אחד משלושת קווי המטרו שהמדינה מקדמת בגוש דן. בנוסף, הקבוצות הזוכות ינהלו את העבודות המקדימות לחפירות, ילוו מכרזים וינהלו את קבלני הביצוע עד להפעלה המסחרית.

ניכרת התקדמות 

עם כניסתה לתפקיד לפני חודשיים התבטאה רגב כנגד פרויקט המטרו אך מאז ניכרת דווקא התקדמות בפרויקט. כך חברת נת"ע פרסמה מכרז למשנה למנכ"ל האחראי על המטרו, הממשלה החילה דין רציפות על חוק המטרו (שאליו התנגדה כשהיתה באופוזיציה) ודיונים להכנתו לקריאה שניה ושלישית מתקיימים בועדה בראשות יעקב אשר.

ואולם נותרו עוד לא מעט אבני דרך כדי להפוך את הפרויקט לעובדה מוגמרת, ולצד חקיקת החוק נדרש גם להקים רשות מטרו. אלא שוועדת האיתור למנהלה לא התכנסה מאז הבחירות. גם התכנית לקו M2 (קו אחד מתוך שלושה קווים) עדיין לא אושרה והיא נמצאת בבחינת התנגדויות מטעם החוקרת שמונתה בידי מוסדות התכנון עם השאלה הנפיצה של החפירות מתחת לבני ברק בשבת.

פרויקט המטרו הוא פרויקט התשתית השאפתני ביותר שבוצע אי פעם בישראל ועלותו נאמדת בכ-150 מיליארד שקלים. הוא יעבור ב-24 רשויות מקומיות באמצעות שלושה קווים באורך של 150 ק"מ.