מחפשים אוצר: המשקיעים לא מוכנים להתפשר על חוב קונצרני בדירוג גבוה

התשואות על אג"ח קונצרניות בדירוג גבוה בארה"ב טיפסו, אך לרבים המרווח מאיגרות החוב הממשלתיות אינו מצדיק את הבחירה בהן, והם מעדיפים להשקיע באג"ח האוצר • אחרים מזהים הזדמנות דווקא באג"ח בדירוגים נמוכים שמוצעות בדיסקאונט מפתה

חדלויות פירעון באג''ח חברות בדירוג השקעה עדיין נדירות ביותר / אילוסטרציה: Shutterstock, Vintage Tone
חדלויות פירעון באג''ח חברות בדירוג השקעה עדיין נדירות ביותר / אילוסטרציה: Shutterstock, Vintage Tone

תשואות החוב הקונצרני הגיעו לשיא של מעל לעשור, אך חלק מהמשקיעים עדיין חושבים שאג"ח של חברות בלו־צ'יפ אמריקאיות הן הימור לא מוצלח.

יו"ר הפד פאוול בעדותו בפני הקונגרס: צפויות עליות ריבית נוספות בהמשך השנה 
דריכות בשוק המט"ח: איך תשפיע האזהרה של מודי'ס על השקל | סיקור שוטף 

הזהירות שלהם נובעת מהפרמיה המועטה יחסית שמציעות אג"ח קונצרניות ביחס לאג"ח ממשלתיות מובטחות, שגם מניבות כיום תשואות מהנדיבות שראינו ב־15 השנים האחרונות. תשואה של 5.7% על אג"ח קונצרניות בדירוג השקעה - שלא נראתה מאז 2009 על פי מדד ה־Intercontinental Exchange (ICE) מושכת את המשקיעים פחות מתשואה של מעט מעל 5% בחלק מאג"ח האוצר.

כאשר הציפייה הרווחת בוול סטריט היא למיתון, לדעת חלק מהמשקיעים הפיצוי שברכישת אג"ח קונצרניות, או המרווח למול הממשלתיות, אינו מספק. לדברי צ'יפ יוהיי, מנהל מוצרי ההכנסה הקבועה ב־Truist Advisory Services, "בהתחשב באתגרים שעומדים בפני הכלכלה השנה, המרווחים בחוב נראים הדוקים מדי".

חדלויות פירעון באג"ח חברות בדירוג השקעה עדיין נדירות ביותר אמנם, אך הסיכון העיקרי הוא שעליית הריבית של הבנק המרכזי או חולשה בתנאים העסקיים עלולות לדחוף מטה את מחירי איגרות החוב בשוק, עד כדי כך שהמשקיעים ירצו למכור אותן בטרם יגיעו לפירעון.

ובכל זאת, משקיעים זהירים אומרים שהסיכונים גואים, במיוחד לאור ההערכה שהאינפלציה המתמשכת תאלץ את הפדרל ריזרב להמשיך בהעלאות הריבית שלו. פסימיסטים מציינים כי שוק הדיור הואט, רווחי החברות ירדו בהשוואה לרבעון הרביעי של 2022, וכי ייתכן שיחלפו עוד חודשים עד שההשפעות המצננות של העלאות הריבית של הפד יגיעו לכלכלה עצמה.

כשהתרחיש של מיתון הולך ונתפס כסביר יותר, משקיעים צופים שהמרווחים באג"ח הקונצרניות יתרחבו, מה שעתיד להכאיב למחזיקים בהן לנוכח הפער למול המחירים באג"ח האוצר.

גויסו כ־150 מיליארד דולר

אג"ח קונצרניות בדירוג השקעה היו בין אפיקי ההשקעה הגדולים בארה"ב עם הביצועים הגרועים ביותר בפברואר, כשהציגו תשואה שלילית 2.91%. זאת לעומת ירידה של 2.4% במדד S&P 500 ותשואה שלילית של 1.3% באג"ח זבל.

במקביל, גיוסי האג"ח תפחו, ובחודש החולף הונפקו אג"ח חדשות בדירוגים גבוהים בהיקף הגדול ביותר שתועד אי פעם בפברואר. בין אלו ניתן לציין הנפקות של ענקיות בלו צ'יפ דוגמת UPS ו־AT&T, שתרמו לגיוסים של כמעט 150 מיליארד דולר של חוב בדירוג גבוה.

אג"ח קונצרניות בדירוג השקעה מציעות כיום תשואה הגבוהה ב־1.27 נקודות אחוז מזו של אג"ח אוצר מקבילה, כך עולה מנתוני ICE.

למרות החששות שהמרווחים עלולים להתרחב, מקור אחד ליציבות יחסית בשוק איגרות החוב היה ביקוש עקבי ממשקיעים מוסדיים לטווח ארוך, כמו חברות ביטוח וקרנות פנסיה, שעבורם אג"ח קונצרניות הן עמוד התווך של התיק, הסבירה נטלי טרוויתיק, מנהלת אסטרטגיית אשראי ב־Payden & Rygel. משקיעים כאלה מתמקדים יותר בתשואות הכוללות מאשר במרווחים המשתנים, ומזווית זו האג"ח נראות אטרקטיביות במחירים הנוכחיים, לדבריה.

הירידה מתחילת השנה בהנפקות אג"ח חדשות בדירוג השקעה, סייעה גם היא לתמוך במחירים לנוכח הקטנת ההיצע הזמין. בשנת 2022, הנפקות אג"ח בדירוגים גבוהים ירדו ב־16%, כאשר חברות התמודדו עם עלויות אשראי גבוהות יותר, על פי נתוני איגוד תעשיית הני"ע והשווקים הפיננסיים. ינואר הביא לירידה נוספת של 15% בהנפקות חדשות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

אולם המגמה השתנתה בחודש החולף, כשאג"ח חדשות שהנפיקו חברות כמו פיליפ מוריס, Waste Management וחברת התרופות Amgen פגשו ביקוש גובר. כל אלו הובילו להיקף הגיוס הגדול אי פעם בפברואר, על פי Leveraged Commentary & Data, שהונע על ידי חשש של מנהלי הכספים בתאגידי הענק כי התנאים הפיננסיים יהפכו למאתגרים יותר.

בגל ההנפקות האחרון בלטו איגרות חוב ל־30 שנה שנהנו מביקושי שיא מצד משקיעים לטווח ארוך, שהיו שמחים 'לנעול' תשואות של מעל 5% בשלושת העשורים הבאים.

דירוג גבוה? יקר לנו

יש הצופים כעת האטה בהנפקות חוב, לאחר שגיוסי פברואר נתנו מענה לצרכי המימון הקרובים של חברות רבות. בבנק אוף אמריקה אף צופים את מרץ החלש ביותר בהנפקות אג"ח בדירוג השקעה מאז 2019.

ואג"ח האוצר אינן התחרות היחידה של אג"ח קונצרניות עבור משקיעי חוב שמבקשים לאזן בין סיכון לרווח. לחלקם, אג"ח בדירוגים גבוהים נראות יקרות בהשוואה לאלו בדירוג זבל.

חברות בעלות דירוג נמוך אינן בהכרח בטוחות בהרבה מאלו עם תת-דירוג השקעה, אך כן זמינות בדיסקאונט נדיב יותר על מחירן, הסביר ג'יי הטפילד, מנכ"ל Infrastructure Capital Advisors. "אנחנו מעדיפים BB על פני דירוג השקעה טהור", הדגים הטפילד. "יש יותר מדי פער כרגע בין התשואות על BBB חלשות לאג"ח בדירוג BB".